با وجود تجمع‌های اعتراضی در ایران، صندوق بازنشستگی کشوری خواستار افزایش سن بازنشستگی شد

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان در اهواز مقابل کانون بازنشستگان تجمع کردند و علیه «فقر و فساد و تبعیض سرسام‌آور» شعارهایی چون «فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون» سردادند.

از اف آی: در حالی که بازنشستگان در ایران در سال‌ها بارها علیه اجرا نشدن مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زده‌اند، صندوق بازنشستگی کشوری روز یکشنبه خواستار افزایش سن بازنشستگی شد.

نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یک نشست خبری گفت: «یکی از ناترازی‌های امروز صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی است. حداقل سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است. ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و میانگین سن بازنشستگی ما الان حدودا ۴۸ سال است.»

او افزود: «سن بازنشستگی نیاز به اصلاحات دارد. یکی از برنامه‌های ما نیز که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم اصلاحات سنجه‌ای این امر است. پیشنهاد دادیم تا پایان برنامه هفتم سن بازنشستگی به ۵۵ و ۵۷ سال برسد چراکه نرخ امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته و فاصله سن بازنشستگی ما که ۵۰ سال است تا امید به زندگی که ۷۶ سال است، بسیار زیاد است.»

همزمان با این اظهارات، بازنشستگان تامین اجتماعی دست‌کم در دو شهر جنوب ایران، اهواز و شوش دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان در اهواز مقابل کانون بازنشستگان تجمع کردند و علیه «فقر و فساد و تبعیض سرسام‌آور» شعارهایی چون «فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون» سردادند.

پیشتر عباسعلی سلطانی کیا رئیس کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی، در انتقاد از برنامه توسعه هفتم به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در ابتدا بگویم که برنامه هفتم توسعه، آنجا که درمورد بازنشستگیِ زنان صحبت می‌کند، خلاف سیاست‌های کلانِ دولت در راستای جوانی و افزایش جمعیت است.»

او افزود: «بنابراین اولین نکته‌ای که در خصوص برنامه توسعه‌ی هفتم باید به آن اشاره کنیم این است که با توجه به نقش زنان در سالم‌سازی جامعه و تداوم بقای خانواده، پیشنهاد می‌کنیم که بازنشستگی زنان شاغل به همان رویه‌ی حداقل۲۰ سال اشتغال و ۱۰ سال سابقه ارفاقی برگردد.»

سلطانی کیا تاکید کرد: «همچنین به طور کلی افزایش سن بازنشستگی در ایران به دلیلِ متفاوت بودنِ شرایط کشور ما با کشورهای دیگر، نه تنها کمکی به حل بحرانِ ناترازی صندوق‌ها نمی‌کند بلکه از یک طرف فرصتِ اشتغال را از جوانان می‌گیرد و از طرفی دیگر زندگی را بر نیروی کار سخت‌تر می‌کند؛ چراکه همین امروز هم با حقوقِ بسیار پایین، بازنشستگان بعد در دورانِ بازنشستگی مجبور به کار هستند.»

افزایش سن بازنشستگی یکی از مناقشه برانگیزترین اصلاحات در هر کشوری است و پیشتر افزایش سن بازنشستگی در فرانسه موجی از اعتراضات را در این کشور برانگیخت.