نیروهای دموکراتیک سوریه: در مبارزه با داعش تنها مانده‌ایم

مقامات کرد که بر شرق و شمال سوریه حکومت می‌کنند از ترس اینکه نسل جدیدی از شورشیان شکل بگیرند، یک برنامه توان‌بخشی را با هدف کنارکشیدن کودکان از افکار افراطی توسط جدا سازی آنها از خانواده‌هایشان راه اندازی کرده‌اند. گزارش “تاگس شاو” به وضعیت این افراد نیز پرداخته و نوشته است،  تنها در کمپ بدنام “الهول” تقریبا دو سوم زندانیان را کودکان تشکیل می‌دهند که اکثر آنها زیر ۱۲ سال سن دارند.

دويچه‌وله: گروه نیروهای دموکراتیک سوریه قصد دارد در اعتراض به بی‌عملی دولت‌های غربی در برگزاری یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات داعش، دادگاهی بر اساس قوانین محلی برگزار کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه: در مبارزه با داعش تنها مانده‌ایم

وبسایت “تاگس شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی درباره حضور داعش در سوریه به وضعیت نیروهای شبه‌نظامی کرد تحت رهبری  گروه “نیروهای دموکراتیک سوریه” (SDF) پرداخته و نوشته است: «این گروه در ماه گذشته دست کم ۱۳ عملیات ضد تروریستی انجام داده و حملات نیروهای داعش پیش از اجرایی شدن را ردیابی و متلاشی کرده است.»

فرهاد شامی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه معتقد است، نیروهای داعش در بسیاری از نقاط شکست خورده تلقی می‌شوند چرا که در سال‌های اخیر مناطق بسیار محدودی در خاورمیانه را تحت کنترل داشته‌اند.

اما با وجود موفقیت‌های چشمگیری که نیروهای شبه‌نظامی کرد در سوریه در مبارزه با داعش داشتند، سخنگوی این گروه نسبت به عملکرد جامعه بین‌المللی در مبارزه با داعش انتقاد دارد و به وبسایت “تاگس شاو” گفته است: «جامعه بین‌الملل پس از “موفقیت‌هایش” در حال استراحت است. متاسفانه روز به روز دولت‌های کمتری در جنگ علیه داعش از ما حمایت موثر می‌کنند. این واقعیت دارد که ما در میدان مبارزه تنها مانده‌ایم.»

جمهوری اسلامی ایران در این بین مدعی است اعضای سپاه در سوریه همچنان نقش مستشاری داشته و به دعوت دولت بشار اسد در این کشور فعالیت‌های گسترده‌ای علیه داعش دارند؛ ادعایی که البته با توجه به وضعیت کنونی سوریه از سوی سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک رد شده است.

حبس‌های دسته جمعی، نامحدود و خودسرانه

نیروهای دموکراتیک سوریه مدتهاست که همراه با آمریکا علیه داعش مبارزه می‌کنند و محفاظت از زندانیان داعشی در منطقه را نیز برعهده دارند.

این موضوع یکی دیگر از نکات مورد نقد سخنگوی این جبهه است. او گفته، کاسته شدن از کمک‌های کشورهای دیگر در میدان جنگ، یک سوی ماجراست اما مشکل دیگر این است که باید درباره وضعیت بسیاری از نیروهای داعش که مرتکب جنایت جنگی شدند یا با حامیانشان که به خاطر بیم از خشونت بیشتر در زندان‌ها و اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند، تصمیم گیری شود.

مقامات کرد که بر شرق و شمال سوریه حکومت می‌کنند از ترس اینکه نسل جدیدی از شورشیان شکل بگیرند، یک برنامه توان‌بخشی را با هدف کنارکشیدن کودکان از افکار افراطی توسط جدا سازی آنها از خانواده‌هایشان راه اندازی کرده‌اند.

گزارش “تاگس شاو” به وضعیت این افراد نیز پرداخته و نوشته است،  تنها در کمپ بدنام “الهول” تقریبا دو سوم زندانیان را کودکان تشکیل می‌دهند که اکثر آنها زیر ۱۲ سال سن دارند.

صدها پسر بچه در کمپ‌های بازداشتی از مادران‌شان جدا شده‌اند
صدها پسر بچه در کمپ‌های بازداشتی از مادران‌شان جدا شده‌اندعکس: DELIL SOULEIMAN/AFP/Getty Images

وضعیت کمپ “الهول” در چند روز گذشته سوژه اصلی یکی از مدافعان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز بود که نسبت به وضعیت پسر بچه‌هایی که در این کمپ نگهداری می‌شوند، اعتراض کرده بود.

فینوالا نیولان، گزارشگر مستقل سازمان ملل دراین‌باره گفته بود: «صدها پسر بچه در کمپ‌های بازداشتی از مادران‌شان جدا شده‌اند اما این کار درست نیست زیرا ثابت نشده که آنها تهدید امنیتی ایجاد می‌کنند. حبس دسته جمعی، نامحدود و خودسرانه این کودکان کاملا غیرقابل قبول است.»

تشکیل دادگاه محلی به جای دادگاه بین المللی

موضوع مورد بحث دیگر در مبارزه با نیروهای داعش نبود یک دادگاه بین المللی است که به جنایات این گروه تروریستی اسلام‌گرای تندرو رسیدگی کند.

گروه “نیروهای دموکراتیک سوریه” در‌این باره نیز از مدت‌ها پیش از متحدان خارجی خود خواسته است، تا همه شهروندان خود را از زندان‌ها به کشورهای خود بازگردانند تا در آنجا محاکمه شوند.

اما به گفته حمدان العبد، معاون مشترک هیئت اجرایی این گروه، اکثر دولت‌های غربی به تماس‌های آنها پاسخ نداده‌اند و از این رو است که نیروهای شبه‌نظامی کرد قصد دارند به زودی دادگاهی بر اساس قوانین محلی ایجاد کنند.

وزارت امور خارجه آلمان اما در میان بسیاری از کشورهای غربی در برابر تقاضایی در این رابطه که در ماه ژوئن از سوی این گروه دریافت کرده سکوت نکرده و هرچند قدم جدی برنداشته اما اعلام کرده است، “رعایت استانداردهای بین المللی” در چنین رویه هایی از “اهمیت بالایی” برخوردار است.