سالانه ۱۰ هزار کادر پزشکی از ایران مهاجرت می‌کنند

او با اعلام اینکه «بهترین نیروهای پیراپزشکی» با موج پزشکان دارند از کشور مهاجرت می‌کنند، افزوده است: «اگر جای وزیر بهداشت بودم و هر روز این تعداد پزشک مهاجرت می‌کرد استعفا می‌دادم.»

voa :

یک پزشک و نماینده سابق مجلس: سالانه «۱۰ هزار کادر پزشکی» از ایران مهاجرت می‌کنند

عوض حیدرپور، پزشک و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر روز می‌شنویم «یک استاد یا دانشیار دانشکده‌های علوم پزشکی» مهاجرت می‌کند، به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است: سالی «۱۰ هزار نفر» از مجموعه کادر پزشکی ایران (پزشک، پرستار، ماما) مهاجرت می‌کنند.

او با اعلام اینکه «بهترین نیروهای پیراپزشکی» با موج پزشکان دارند از کشور مهاجرت می‌کنند، افزوده است: «اگر جای وزیر بهداشت بودم و هر روز این تعداد پزشک مهاجرت می‌کرد استعفا می‌دادم.»

مشاور وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی با استناد به قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اعلام کرد که شبکه بهداشت و درمان کشور با کمبود ۲۰ هزار «ماما» روبه‌رو است.

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی نوزدهم شهریورماه به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود که «۱۲ هزار ماما» در بخش درمان و «۸ هزار ماما» نیز برای بخش بهداشتی نیاز است.

رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران هم دوازدهم شهریورماه اظهار داشته بود که «مهاجرت جامعه پزشکی» نسبت به سال‌های قبل از کرونا «افزایش دو برابری» داشته و ایران اکنون به ۵ قاره جهان پزشک «صادر» می‌کند.

افزایش روند مهاجرتی کادر درمانی ایران به‌سبب نارضایتی از وضع موجود و نابسامانی امور کشور در حالی است که طی سالیان اخیر برخورد نهادهای امنیتی و نظامی با آنها به‌دلیل اعلام مخالفت، بیان اعتراض یا مداوای معترضان مجروح شدت یافته و برخی نیز توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

*

در همين رابطه (voa) :

مصائب بی‌پایان پرستاران؛ ۱۳۰ ساعت اضافه کاری اجباری برای کمتر از ۲ میلیون تومان

فشارهای حرفه‌ای و معیشتی بر پرستاران در ایران همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد خبرگزاری ایلنا از نرخ‌های پایین «اضافه‌کاری اجباری» خبر داده که بر اساس آن پرستاران باید ۱۳۰ ساعت اضافه‌کاری در قبال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان انجام دهند.

این خبرگزاری به نقل از اعضای «خانه پرستار» نوشته است که «پرستاران در هر ماه به اندازه ساعات موظفی خود اضافه کار می‌ایستند اما مبلغ دریافتی بسیار ناچیز است.»

ایلنا با استناد به «پیامک واریز اضافه‌کار» یک پرستار نوشته که پس از چند ماه تاخیر اضافه کار بهمن سال قبل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بابت ۱۳۰ ساعت بوده است.

وضعیت حقوق و دستمزد پرستاران یکی از موارد چالش‌برانگیز از ابتدای سال بوده است به‌طوری‌که روزنامه اعتماد در شماره ۲۷ فروردین ماه خود به نقل از یک پرستار نوشت هر پرستار به ازای ۱۹۷ ساعت کار موظف و ۱۵۵ ساعت اضافه‌کار در طول یک ماه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان تعرفه خدمات پرستاری دریافت کرده است.

در فروردین ماه تداوم پرداخت‌های تبعیض‌آمیز و «خلاف قانون» به پرستاران ایران به اعتراض صنفی منجر شد و پرستاران در استان‌های مختلف دست به برگزاری تجمعات اعتراضی زدند.

در همین رابطه اتحادیه آزاد کارگران ایران روز دوشنبه ۲۸ فروردین گزارش داد که پرستاران در پنج استان در اعتراض به «تخلف دولت در پرداخت تعرفه پرستاری» تجمع کردند و شعار دادند «وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا.»

این رفتار دولت در حالی است که در متن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ابلاغ شده در تیرماه سال ۱۳۸۶ تاکید شده: «وزارت بهداشت موظف است استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی، درمانی کادر پرستاری کلیه مراکز بهداشتی درمانی کشور را تعیین نموده و با هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در چارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه خدمات فوق را پیشنهاد نماید تا پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات وزیران برسد.»

در آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شده نیز آمده است باید مبلغ پرداختی متناسب با ارایه خدمات و مراقبت‌های پرستاری و براساس شرح وظایف و استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی گروه پرستاری تعیین شود.

شرایط نامساعد پرستاران و محقق نشدن خواسته‌های حداقلی آنها در نهایت باعث شد تا رئیس سازمان نظام پرستاری ایران ۲۷ شهریور ماه به فراهم نشدن زمینه‌های «جذب و ماندگاری» پرستاران در کشور اشاره و از مهاجرت «روزانه ۵ تا ۶ پرستار ایرانی» خبر بدهد.

محمد میرزابیگی در مورد مهاجرت پرستاران به خبرگزاری «ایلنا» گفت که ماهانه بین «۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار» به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این مسأله «برای کشور جای نگرانی دارد.»