مسئول حفاظت از جان کارگران ایران، جمهوری اسلامی است

معادن زغال سنگ باب نیزو و راور و هجدک در کرمان، کارخانه کیمیاگران امرو در شازند اراک، کارخانه فولاد غدیر در یزد، کارخانه ایران خودرو و ساختمان نیمه کاره سعادت آباد در تهران و … از جمله کارگاه‌هایی بودند که در گذشته به دلیل وقوع حوادث حین کار، شاهد مرگ کارگران بوده‌اند

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

مسئول حفاظت از جان کارگران ایران، جمهوری اسلامی است

کارگران امنیت جانی ندارند، روزانه پنج کارگر در حال کار، کشته می شود!

طی دو روز گذشته ۵ کارگر در حالی که مشغول کار بودند، جان خود را از دست دادند. شامگاه دوشنبه حوالی ساعت ۱۸، در اثر انفجار کپسول صنعتی در کارخانه سیمان شاهرود ۲ کارگر و یک پیمانکار جان دادند. حدودا در همین زمان یک كارگر شهرداری در حادثه تصادف با خودرویی در راه آزادگان تهران کشته و چهار كارگر دیگر شهرداری كه در حاشیه آزادراه مشغول به كار بودند نیز به شدت مصدوم شدند. صبح پریروز نیز کارگر جوانی به دلیل سقوط در چاهک آسانسور در کرج کشته شد. درست در همین زمان در یک کارخانه در منطقه جاده مخصوص تهران- کرج، به دلیل آتش گرفتن یک دستگاه تریلی حامل مواد آتشزا و انفجاری، می توانست به مرگ شماری از کارگران بیانجامد. دو هفته پیش نیز، ۸ تن از کارگر معدن یال شمالی منطقه پرورده شهرستان طبس، در اثر انفجار معدن جان خود را از دست دادند، که ظاهرا معرفی مسئولان این حادثه به فراموشی سپرده شده است.معادن زغال سنگ باب نیزو و راور و هجدک در کرمان، کارخانه کیمیاگران امرو در شازند اراک، کارخانه فولاد غدیر در یزد، کارخانه ایران خودرو و ساختمان نیمه کاره سعادت آباد در تهران و … از جمله کارگاه‌هایی بودند که در گذشته به دلیل وقوع حوادث حین کار، شاهد مرگ کارگران بوده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی طی هفت ماهه نخست امسال، یک هزار و صد ویک تن در جریان کار کشته شده اند. یعنی روزانه پنج کارگر جان خود را در حین کار از دست داده اند. فقط بنا بر گزارش مطبوعات وابسته به جمهوری اسلامی به طور متوسط یکنفر در روز در مازندران بر اثر حوادث ساختمانی جان خود را از دست می دهد. آمار جانی حوادث کار امسال، نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۲ در صد رشد داشته است.

در جمهوری اسلامی جان مردم بی ارزش است. و در این میان، کارگران جانشان بی ارزش تر از هر چیز دیگری است. کشته شدن کارگران در جریان حوادث حین کار مسئله امروز و دیروز نیست، سالهاست که در ایران کارگران در جریان حوداث حین کار کشته می‌شوند. در این حکومت ثروت ملی مردم به جای خرج امنیت و زیست آنان شود، یا توسط باندهای حکومتی دزدیده می شود و یا هزینه خرید سلاح برای سرکوب مردم می شود. بخشی از این ثروت نیز به گروههای تروریست خارجی تقدیم می شود تا در جریان مناسبات حکومت با دولت های خارجی، بتوانند از آن به شکل اهرم فشاری استفاده کنند. اگر حکومت فقط یکی از ارقام دزدی مثلا همان رقم ۳۰۰۰۰ میلیاردی را هزینه امنیت جانی کارگران می کرد، بسیاری از این حوادث یا رخ نمی دادند و یا در صورت وقوع، تلفات و خسارات آن به مراتب کم می شد. اما این حکومت به رغم درز خبر دزدی ها، چنان چنگ اندازی به مال و ثروت ملی مردم مشغولشان کرده که ارقامی به این درشتی را به یکدیگر می بخشند، اما از سرمایه گذاری بخشی از این ثروت ملی، برای حفظ جان کارگران، ابا دارند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران حکومت جمهوری اسلامی را مسئول جان کارگران می شناسد. دفاع از جان کارگران وظیفه همه جریانات سیاسی مدافع حقوق مزدبگیران و نهادهای کارگری است. ما انتظار داریم جریاناتی که نسبت به سرنوشت کارگران حساسیت دارند به هر شکل که ممکن است حکومت را برای تامین امنیت جانی کارگران مطابق استانداردهای بین المللی زیر فشار بگذارند. کشته شدن 5 انسان به طور متوسط در هر روز یک جنایت است. باید مسببین آن محکوم و مجازات شوند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ برابر ۲ ژانویه ۲۰۱۳