فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا درگذشت

وی یکی از نادربازماندگان نسل انقلابیون قرن بیستم بود که تاریخ  این قرن پرتلاطم  را نوشتند. وی همراه با دیگر مردان و زنان انقلابی کوبائی و آمریکای لاتین، سرنوشت کشور خود را تغییر داده و همراه با آن دهه های متمادی الهام بخش انقلابیون قاره خود و جهان شدند.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا درگذشت

فیدل کاسترو، مبارز کمونیست و پرچمدار مبارزه ضدامپریالیستی قرن بیستم، در شب جمعه 25 نوامبر، در سن 90 سالگی، درگذشت. وی یکی از نادربازماندگان نسل انقلابیون قرن بیستم بود که تاریخ  این قرن پرتلاطم  را نوشتند. وی همراه با دیگر مردان و زنان انقلابی کوبائی و آمریکای لاتین، سرنوشت کشور خود را تغییر داده و همراه با آن دهه های متمادی الهام بخش انقلابیون قاره خود و جهان شدند.

فیدل کاسترو از انقلاب کوبا جدا نیست و انقلاب کوبا را از فیدل کاسترو نمی‌توان جدا کرد،  چه آن زمان که همراه با «چه گوارا» جنبش چریکی را در کوههای “سیئرا مائسترا” سازمان داد و رهبری کرد، چه آنجا که این  مبارزه را به پیروزی رساند و دیکتاتور دست نشانده امپریالیسم امریکا را فراری داد و چه ان زمان که در مقابل تمامی فشارها، توطئه ها و تحریم‌های گوناگون امپریالیسم امریکا، مقاومت مردم کوبا را رهبری کرد و کوبا را به نماد ایستادگی و مقاومت در مقابل بزرگترین قدرت امپریالیستی جهان،  تبدیل کرد. مردم کوبا به همراه کاسترو نشان دادند که می‌توان در مقابل تهدیدها و فشارهای قدرتهای جهانی ایستادگی کرد و  زیر همه فشارها برای بهبود شرائط زندگی خود تلاش کرد. انقلاب کوبا برای توده‌های تهیدست هم آموزش و پرورش رایگان را به ارمغان آورد و هم بهداشت رایگان را، و در کنار آن دهه‌ها تبعیض بین بازماندگان دوران بردگی و سفیدپوستان را پایان دهد.

فیدل کاسترو نزدیک به نیم قرن  در مقام رهبری حزب کمونیست کوبا  و رهبری دولت کوبا باقی ماند.  اگر در سالهای اولیه، رهبری یک انقلاب پیروزمند، حفظ قدرت را مشروعیت می‌بخشید، اما طولانی شدن آن و حذف همه ساز و کارهای دمکراتیک برای فعالیت سیاسی، نقطه سیاهی در کارنامه این انقلابی برجسته  و همراه با وی بر انقلاب کوبا باقی گذاشته است.

فیدل کاسترو  و انقلاب کوبا نشان دادند که می‌توان در مقابل  نابرابری و بیعدالتی  و زور و چپاول دیکتاتورها و قدرتهای بزرگ جهانی مقاومت کرد، مبارزه کرد و پیروز شد.  

یاد این انقلابی بزرگ گرامی باد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

٨ آذر ۱٣۹۵ –  ۲٨ نوامبر ۲۰۱۶