نتایج اولیه انتخابات: اصولگرایان بر خودشان پیروز شدند

روز گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در صندوق‌های سیار آرای باطله بسیار زیاد است و این آرای باطله بدون تغییر در نتیجه آرای کاندیداها می‌تواند دست حکومت را برای بیشتر کردن آمار تجمیعی شرکت‌کنندگان در انتخابات باز بگذارد.

نتایج اولیه انتخابات: اصولگرایان بر خودشان پیروز شدند

زمانه: در حالی که گزارش‌های متعددی در مورد نرخ پایین مشارکت در انتخابات منتشر شده‌است، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و دولت حمله به مردم معترض را از همان ساعات پایانی رای‌گیری شروع کردند و گفتند که انتخابات پرشور بود و مردم هوادار جمهوری اسلامی‌اند.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) نرخ مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را ۴۱ درصد اعلام کرده است. ایرنا روز شنبه ۱۲ اسفند البته نوشت که این رقم هنوز غیررسمی است. به این ترتیب جمهوری اسلامی مدعی است که در انتخابات روز جمعه حدود ۲۵ میلیون نفر از ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

این آمار البته با مشاهدات عمومی و گزارش‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند همخوانی ندارد. در فقدان سازوکارهای نظارت مستقل بر انتخابات در ایران، امکان صحت‌سنجی آمارهایی که مجریان حکومتی درباره آرای انتخاباتی می‌دهند وجود ندارد.

با این حال حتی اگر این آمار غیررسمی را هم ملاک قرار دهیم، مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات مجلس دوازدهم، کمترین میزان مشارکت در همه ادوار انتخابات پارلمانی در ایران بوده است. اعتمادآنلاین، وبسایت روزنامه اعتماد در ایران در گزارشی نوشته است که بخش قابل توجهی از آرای به صندوق ریخته شده هم «باطله» بوده است.

روز گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در صندوق‌های سیار آرای باطله بسیار زیاد است و این آرای باطله بدون تغییر در نتیجه آرای کاندیداها می‌تواند دست حکومت را برای بیشتر کردن آمار تجمیعی شرکت‌کنندگان در انتخابات باز بگذارد.

در مجلس فعلی که انتخابات آن در سال ۱۳۹۸ برگزار شد نرخ مشارکت ۴۲ و نیم درصد اعلام شده بود. مجلس کنونی را رهبر جمهوری اسلامی «مجلس انقلابی» نامیده و در چهار سال گذشته بارها عملکرد آن را تایید کرده است.

براساس آنچه از شمارش غیررسمی آرای انتخابات در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، شماری از اصولگرایان در سراسر کشور موفق شده‌اند بر دیگر رقبای اصولگرای خود غلبه کنند. انتخابات کنونی با ردصلاحیت گسترده شورای نگهبان و دخالت‌ نهادهای نظامی و امنیتی به رقابت درون‌گروهی اصولگرایان تبدیل شده است.

در تهران، سه عضو شریان در ائتلاف امنا یعنی حمید رسایی، امیرحسین ثابتی و محمود نبویان بیشترین آرا را تا اکنون کسب کرده‌اند. پس از این سه نفر، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس کنونی رای چهارم را به دست آورده است. که سرلیست شورای ائتلاف بود. اغلب ۳۰ نفری که در تهران تاکنون بیشترین آرا را داشته‌اند از فهرست امنا و جریان رائفی‌پور هستند.

شریان را مهرداد بذرپاش وزیر کابینه ابراهیم رئیسی و حمید رسایی راه انداخته‌اند. این‌ها نسل دوم اصولگرایانی هستند که می‌گویند می‌خواهند در مقابل پدرخوانده‌های جریانشان بایستند. منظورشان از پدرخوانده‌ها هم محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل است. دعوای آن‌ها با شورای ائتلاف بر سر این است که چه کسی هیات رئیسه و ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد. در بعد سیاست داخلی و خارجی این‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند، هرچند برخی از فعالان سیاسی می‌گویند نسل دومی‌های اصولگرا از نسل‌اولی‌هایشان تندروترند.

پیروزی ائتلاف امنا و رائفی پور بر شورای ائتلاف در تهران می‌توان خبر ناخوشایندی برای محمدباقر قالیباف باشد که در هفته‌های گذشته با افشاگری‌های گوناگون در مورد فساد اطرافیان و پرونده‌های مالی و مهاجرتی فرزندانش مواجه بوده است.

در برخی شهرستان‌ها هنوز نتیجه نهایی انتخابات اعلام نشده است. در برخی شهرستان‌ها مانند کرمان محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شکست خورده است. در گچساران، محمدرضا تاجگردون که در مجلس کنونی اعتبارنامه‌اش رد شد، باز هم رای اول را به دست آورد و باید وارد دور جدیدی از جدال بر سر اعتبارنامه شود.

در تبریز، مسعود پزشکیان تا الان بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و گفته می‌شود محمد باقر نوبخت در رشت و محمدرضا باهنر در کرمان رای نیاورده‌اند.

باهنر که پیش از انتخابات حوزه انتخابیه‌اش را از تهران به کرمان منتقل کرده بود، ساعتی پیش بیانیه داد از «مردم زادگاه»ش تشکر کرد و گفت فقط می‌خواسته به دعوت علی خامنه‌ای لبیک بگوید.

در انتخابات خبرگان، ابراهیم رئیسی از خراسان جنوبی بر تنها رقیبش پیروز شد. احمد علم‌الهدی در مشهد سوم شد ولی به مجلس خبرگان راه یافت. صادق آملی لاریجانی در مازندران رای نیاورد و در بین پنج کاندیدا پنجم شد.

همچنین حسن نوروزی از طرفداران لایحه موسوم به «عفاف و حجاب»، رای نیاورد و حسن قشقاوی به جای او نماینده جدید رباط‌کریم شد.