ديدگاه : ناسیونالیسم، همانند مذهب، ویرانگر است / ووکاشين پاکروان

ديدگاه

دقیقا نمی‌دانیم و از چه زمانی توهین به عرب و تورک و سالگرد اتمام تصرف یک منطقه توسط ارتشی دیگر شده است معیار حقوق بشر؟ این مراسم مانند این است که سالگرد حمله آلمان نازی به لهستان، شوروی به مجارستان، آمریکا به عراق و افغانستان را روز گرامیداشت حقوق بشر بدانیم!

ووکاشین پاکروان
فعال اکو-سوسیالیست، فعال حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+

ناسیونالیسم، همانند مذهب، ویرانگر است!

در این نوشتار به نقش مخرب ناسیونالیسم از منظر اجتماعی میپردازم و نمایان میکنم چگونه همانند مذهب باعث تعصباتی میشود که موجب خواهد شد که هر آن کس مانند ما نیست و با ما مغایر است کشته و یا پست شمرده شود!
ناسیونالیسم در واقع یک شمشیر برنده است که باعث میشود که ما از افرادی که هیچگاه ندیدهایم تنفر داشته باشیم و تاریخ باستانی خود را بدون آن که حتی پژوهش دقیقی از آن داشته باشیم مورد ستایش قرار دهیم و به نفرت پراکنی علیه مردمان دیگر بپردازیم! برای درک بیشتر این مورد میخواهم یک مثال عینی از جامعه ایران بیاورم که آن را به صورت آشکارا توضیح میدهد!
در تقویم غیر رسمی در ایران چند سالی است که یک روز تحت نام «روز جهانی کوروش» نامیده شده است و برخی آنرا گرامی ‌میدارند. ابتدا باید گفت که این روز هیچگونه پیشینه تاریخی ندارد و حتی در زمان دیکتاتوری سلطنتی هم این مراسم برگزار نمیشد، اما در دو دهه اخیر اپوزیسیون راست ناسیونالیست رژیم اسلامی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران از جناح نیروهای ملی-مذهبی سکولار و سلطنت طلبان از جناح نیروهای ملی-لیبرال با لابی‌های آمریکایی و اروپایی خود و شبکه های اجتماعی این روز را به جامعه تحمیل کرده‌اند تا از آن جایی که رژیم اسلامی یک روبنای مذهبی دارد و با ناسیونالیسم و هر آنچه ربطی به مذهب تشیع نداشته باشد مخالف است، اینبار با روبنای ناسیونالیستی به جدال با رژیم اسلامی میپردازند. حتی نشریه هافینگتون پست در سال ۲۰۰۷ نیز طی یک مقاله اعلام کرد که سازمان ملل متحد و زیر مجموعه های آن درخواست بخشی از ایرانیان را برای ثبت روز جهانی کوروش به علت نبود اسناد موجودیت این روز رد کردند.
حامیان روز کوروش ادعا دارند این روز را به علت نگارش اولین منشور حقوق بشر توسط کوروش گرامی میدارند، این در حالی است که در این تجمعات شعارهای عرب ستیزانه و تورک ستیزانه همواره سر داده میشود و مردم را به اجبار غسل تعمید آریایی میدهند و کوروش را پدر ایران اعلام میکنند، در حالی که حتی طبق منابع همان عاشقان کوروش، بنیانگذار ایران، پادشاهی جمشید است و نه کوروش!
دقیقا نمی‌دانیم و از چه زمانی توهین به عرب و تورک و سالگرد اتمام تصرف یک منطقه توسط ارتشی دیگر شده است معیار حقوق بشر؟ این مراسم مانند این است که سالگرد حمله آلمان نازی به لهستان، شوروی به مجارستان، آمریکا به عراق و افغانستان را روز گرامیداشت حقوق بشر بدانیم!
بانیان مراسم روز کوروش هدفشان از این روز گرچه مبارزه با رژیم اسلامی است اما در واقع خدمت رسانی به خود رژیم علی خامنه‌ای است تا با شعارهای تورک ستیزانه و عرب ستیزانه تفرقه و جدایی را بین ملیت‌های ساکن در جغرافیای سیاسی ایران بیاندازند و در چند سال اخیر هم دیده‌ایم که با نفرت پراکنی علیه فارس‌ها و فارس‌ها علیه دیگران روبرو بوده‌ایم! همچنین منتسب کردن این روز به حقوق بشر و منشور کوروش را به منشور حقوق بشر معرفی کردن هم یک توهین به حقوق بشر است، زیرا که در این منشور تنها به تحسین مردوک خدای بابلیان پرداخته شده است و حتی در تورات که بخشی از تنخ کتاب مقدس یهودیان است هم بیش از این منشور به تکریم کوروش پرداخته است.
اما مدعیان روز کوروش میگویند کوروش آزادی ادیان را برسمیت شناخته پس مترقی بوده است اما میگوییم باشد اصلا آزادی ادیان یعنی ترقی، چرا به یک کشور دیگر حمله کرده است؟ از چه زمانی حمله به کشوری دیگر نشانه ترقی و حقوق بشر بوده است؟
میگویند مردم آن کشورها از کوروش کمک میخواسته‌اند! این دیگر یک دروغ بزرگ است، یعنی تمام ممالک تحت کنترل کوروش از مرز چین تا مرز امپراطوری روم همگی عاشق و دلباخته کوروش بوده‌اند؟ خیر، بلکه کوروش با نقل و نبات پادشاه نشده است بلکه خون ریخته و جنایت کرده و پادشاه شده است، یادمان نباید برود که قهرمانان ملی یک کشور در واقع جانیان کشورهای دیگر هستند!
مثال برای این موضوع زیاد است، همه از جنایات چنگیزخان مغول، محمود افغان و عمر عرب در ایران باخبر هستیم اما همین افراد در آنجا قدیس و قهرمان ملی هستند اما واقعیت چیز دیگری است. بانیان روز کوروش می‌خواهند ناسیونالیسم عظمت طلب و ملیت برتر را به جامعه تزریق کنند، میخواهند بگویند جنایتی که ما اگر بکنیم اصلح است اما اگر بیگانه باشد میشود یک تجاوز!
این سخن یادآور ناسیونالیسم آمریکایی است که در ژاپن رفته و مردم ژاپن را قتل عام کرده است اما می‌گوید ژاپن باید از واشنگتن برای نابودی پل هاربر عذرخواهی کند، یا در عراق رفته است و مردم عراق را قتل عام کرده است اما اعلام میکند باید مردم عراق از ما عذرخواهی کنند که چرا سرباز آمریکایی از عراق کشته شده است!
ناسیونالیسم نام مدرن شده فاشیسم و نژادپرستی است که تطهیر شده است و در ایران فاشیست‌های مرکزگرای فارس با نام روز کوروش خود را پوشانده است.
همچنین تحت نام روز کوروش میخواهند سلطنت را به جامعه تحمیل کنند زیرا که کوروش پادشاه بوده است پس تنها آلترناتیو ایران که میتواند آزادی و حقوق بشر پدید بیاورد سیستم پادشاهی است! اما جای تعجب است سازمانی مانند مجاهدین خلق ایران که خود را جمهوری‌خواه میداند هم از این روز حمایت میکند اما آگاهانه یا ناآگاهانه در زمین سلطنت‌طلبان و راست افراطی بازی میکند!
گمان میکند همین موارد که در مورد روز کوروش گفته شد کافی باشد تا نقش مخرب ناسیونالیسم در یک جامعه و یاری رساندن آن به نیروهای تمامیت‌خواه را نشان دهیم!
اگر مذهب با توسل به خدای موهوم و بهشت و جهنم جامعه را مجبور به تن دادن به وضعیت موجود می‌کند تا مردم تمام سنت‌ها و قوانین متحجر را قبول کنند! اکنون ناسیونالیسم نیز همین شیوه را پیش می‌برد و با انسانیت‌زدایی از دیگران و توسل به تاریخ و افتخار به باستان، پرچم، ملیت، خاک و…. جامعه را به سوی دفاع و جدال برای موضوعاتی سوق میدهد که هر یک از اعضای جامعه نه در انتخاب آن نقش نداشته‌اند بلکه تنها چند ثانیه پس از تولد برایشان تعیین و تکلیف شده است و مجبور هستند تا آخر عمر از مواردی دفاع کنند که غیر از نفرت پراکنی سودی دیگری برایشان نداشته است! امروز در جنگ بین دولت صهیو-فاشیسم نتانیاهو در اسرائیل و سازمان تروریستی-فاشیستی حماس در غزه میبینیم که از یک سو مردم غزه حیوانات انسان‌نما نامیده می‌شوند و از سوی دیگر مردم اسرائیل موش‌های کثیفی نامیده میشوند که باید از بین بروند! این چهره عریان و بدون پرده ناسیونالیسم است که توسط جریانات ناسیونالیستی ترویج می‌شود که جوامع را به سمت و سوی نفرت از یکدیگر سوق میدهد که نتیجه‌ای جز جنگ و جنایت ندارد!
از همین رو تمام نیروهایی که خود را مدعی دفاع از دموکراسی، سکولاریسم، لائیسیته، حقوق‌بشر و عدالت اجتماعی می‌دانند باید همان‌گونه که علیه مذهب به عنوان عنصر مخرب اجتماعی و ترویج خشونت به میدان میایند به همان صورت علیه ناسیونالیسم نیز به مبارزه بپردازند! جهان یک بار نتیجه چشم‌پوشی بر ناسیونالیسم را در مونیخ ۱۹۳۸ و قدرت گرفتن رژیم فاشیستی نازی آلمان دید و با جنگ جهانی دوم هزینه داد! اکنون ما باید از گذشته درس گرفته و مانع آن شویم مجدد مونیخ ۱۹۳۸ تکرار شود! امروز با مارش فاشیست‌ها با شعار زنده باد موسولینی در ایتالیا، دفاع حزب آلترناتیو برای آلمان از ارتش اس‌.اس آلمان نازی، اهتزاز نمادهای نئونازیستی در آمریکا و گسترش مهاجرسنیزی در ایران و ترکیه ضرورت مبارزه با ناسیونالیسم برای جلوگیری از قدرت گرفتن فاشیست‌های قرن ۲۱ بیش از گذشته نمایان شده است! باید متحد و یکصدا بر پیشانی چرکین فاشیسم که امروزه با نام مدرن شده ناسیونالیسم نمایان میشود، همان‌گونه در جنگ جهانی دوم گلوله نشاندیم، امروز نیز گلوله بنشانیم