تداوم تجمع بازنشستگان در نقاط مختلف، اعتصاب کارگران در دو شهر

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار متأهل و دارای فرزند، با حدود دو میلیون تومان افزایش، امسال در حدود ۱۱ میلیون تومان است. اما این دستمزد به کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، پرداخت نمی‌شود.

اعتصاب کارگران در دو شهر؛ تداوم تجمع بازنشستگان: کاندیدای دروغگو، حاصل وعده‌هات کو

voa: گروهی از بازنشستگان روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد، در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و رسیدگی نشدن به مطالبات‌شان در تهران و کرمانشاه تجمع کردند. هم‌زمان، کارگران پیمانکاری پتروشیمی اصفهان و کربنات سدیم فیروزآباد اعتصاب کردند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده توسط منابع صنفی، شماری از بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی، و علوم پزشکی تجمعی اعتراضی در مقابل نهادهای ذی‌ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه، برگزار کردند.

در این اعتراضات که هم‌زمان با مقدمه‌چینی‌ جمهوری اسلامی برای برگزاری انتخابات جهت تعیین جانشین ابراهیم رئیسی از میان نامزدهای مورد نظر شورای نگهبان است، معترضان بازنشسته شعار دادند: «کاندیدای دروغگو، حاصل وعده‌هات کو.»

در تجمع پرشمار بازنشستگان در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه نیز داده شد: «با اهل قلم هر که درافتاد، ورافتاد؛ مسئول کجایی؟»

معترضان بازنشسته همچنین شعار دادند: «قدرت ما جمع ماست، رتبه‌بندی حق ماست.»

همچنین بر اساس گزارش کانال تلگرامی شورای بازنشستگان ایران، در تجمع کرمانشاه شعارهایی از جمله «فریاد، فریاد از این همه بیداد»، «روسری رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «بیکاری، تورم، بلای جان مردم»، «معلم زندانی، آزاد باید گردد»، و «کارگر زندانی، آزاد باید گردد» سر داده شد.

هم‌زمان، کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» گزارش داد که کارگران شرکت کربنات سدیم کاوه در فیروزآباد استان فارس برای سومین روز متوالی در اعتراض به «شرایط حقوقی و مزایا» اعتصاب کردند.

اعتصاب کارگران شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد

خبرگزاری ایلنا پیشتر به نقل از «یک منبع کارگری» در استان سمنان نوشته بود: خواسته اصلی کارگران، «تشکیل شورای اسلامی کار، افزایش حقوق با پرداخت اضافه کار، پاداش و سایر مزایای شغلی است که درتجمع صنفی هفته گذشته خود به آن تاکید کردند.»

یکی از کارگران این کارخانه هم به ایلنا گفته بود: «در اسفند سال گذشته با برگزاری چند تجمع صنفی، از مدیریت درخواست تشکیل نهاد کارگری و افزایش حقوق را کردیم که با دخالت مسئولان؛ کارفرما وعده انجام آن را تا چند ماه آینده داد اما به جز تشکیل شورای اسلامی کار، مابقی خواسته‌های کارگران بدون جواب ماند.»

همچنین، گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در پتروشیمی اصفهان، روز سه‌شنبه در اعتراض به دریافت نکردن دستمزد خود، اعتصاب و تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شاغل در پتروشیمی اصفهان

علاوه بر این، تعدادی از کارگران بیکارشده پروژه پتروشیمی «ارغوان‌گستر» ایلام روز سه‌شنبه در مقابل درب ورودی این مجتمع تجمع کردند.

این کارگران که بیشتر آنها در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات کار می‌کردند، با اتمام پروژه بیکار شده‌اند.

به نوشته ایلنا، آنها گفتند پس از سال‌ها تلاش در این پروژه، حق آنها است که پس از بهره‌برداری پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به کار گرفته شوند.

اعتراضات معیشتی در ایران در حالی ادامه دارد که منابع خبری اعلام کرده‌اند دولت جمهوری اسلامی نه‌تنها در مهار تورم موفق نبوده، بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار متأهل و دارای فرزند، با حدود دو میلیون تومان افزایش، امسال در حدود ۱۱ میلیون تومان است. اما این دستمزد به کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، پرداخت نمی‌شود.

پیش از این، رضا قرشی اقتصاددان در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا مشکل اقتصاد ایران را «وجود جمهوری اسلامی و باندهای مافیایی آن» دانسته است.