اعتراض سنديکای شرکت واحد و شورای تشکل‌‌های فرهنگیان به حکم اعدام شریفه محمدی توسط دادگاه رشت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دو روز پیش با محکوم کردن اتهامات علیه این فعال کارگری، در بیانیه‌ای اتهام «بغی» علیه او را «کاملاً واهی» و «کذب محض» خوانده و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط او شده بود.

شریفه محمدی، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب رشت به اعدام محکوم شد

رادیوفردا روز پنج‌شنبه، ۱۴ تیرماه، مطلع شد که شریفه محمدی، فعال کارگری، از سوی دادگاه انقلاب رشت به اعدام محکوم شده است.

به گفتهٔ منابع آگاه، شعبهٔ اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست احمد درویش‌گفتار این حکم را به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه علیه نظام» برای این زندانی سیاسی صادر کرده است.

بر این اساس «عضویت خانم محمدی در یک تشکل کارگری مستقل» از مصادیق اتهام عنوان شده است. «کمپین دفاع از شریفه محمدی» این تشکل کارگری را قانونی و حکم دادگاه علیه او را «قرون وسطایی و جنایتکارانه» توصیف کرده است.

اخیرا توماج صالحی، خواننده معترض، نیز با اتهام بغی به اعدام محکوم شد، حکمی که به اعتراض گسترده داخلی و خارجی دامن زد، تا آنجا که دیوان عالی در ایران درنهایت این حکم اعدام را لغو کرد.

شریفه محمدی ۱۴ آذر ۱۴۰۲ بازداشت شد و چند ماه را در سلول انفرادی گذراند.

گزارش‌ها حاکی از شکنجه و فشارهای جسمی و روحی شدید بر او جهت اخذ اعترافات اجباری بود. خانم محمدی همچنین از حق ملاقات با خانواده و تماس تلفنی محروم شده بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دو روز پیش با محکوم کردن اتهامات علیه این فعال کارگری، در بیانیه‌ای اتهام «بغی» علیه او را «کاملاً واهی» و «کذب محض» خوانده و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط او شده بود.

این سندیکا در بیانیه خود اعلام کرد: «فشارهای جسمی و بدرفتاری‌های مکرر» با شریفه محمدی، از سوی وزارت اطلاعات، «به حدی بود که شاید به خاطر ترس از به خطر افتادن جان شریفه، منجر به اعتراض مسئولین زندان نسبت به ضرب‌وشتم او شد».

پیش از این در پنجم تیر امسال، مادر شریفه محمدی در ویدئویی از وضعیت دخترش ابراز نگرانی کرده و خواستار اطلاع‌رسانی درباره او شده بود.

همسر شریفه محمدی نیز به‌ دلیل پیگیری وضعیت او بازداشت شده بود و به تازگی آزاد شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری، معلمان و بازنشستگان شدت گرفته است.

در پی افزایش افسارگسیختهٔ نرخ تورم در سال‌های گذشته و فاصله زیاد بین درآمد و هزینهٔ خانوار، اصناف و گروه‌های مختلف از جمله کارگران معلمان و بازنشستگان در سال‌های اخیر اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای را شکل داده‌اند.

این اقدامات اعتراضی در بحبوحه اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شدت گرفت، اما با سرکوب شدید حکومت همراه شد.

شورای تشکل‌‌های فرهنگیان: حکم اعدام شریفه محمدی برای «منکوب کردن» فعالان است

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان می‌گوید صدور حکم اعدام علیه شریفه محمدی، فعال کارگری، «برای منکوب کردن فعالان صنفی، مدنی و سیاسی است».

این شورا روز جمعه ۱۵ تیرماه با «واهی» خواندن اتهامات علیه خانم محمدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتهام بَغی، محاربه و افساد فی‌الارض، اتهاماتی واهی است که دستگاه قضایی برای ایجاد رعب و وحشت از آن استفاده می‌کند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین با اشاره به ۱۵ زندانی سیاسی که در ماه‌های گذشته با اتهام «بغی» روبه‌رو شده‌اند، خواستار «همبستگی جمعی» برای توقف حکم اعدام شد.

رادیوفردا دو روز پیش خبر داد که دادگاه انقلاب رشت به ریاست احمد درویش‌گفتار برای شریفه محمدی به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه علیه نظام» حکم اعدام صادر کرده است.

🔴‍ اتهام بغی و صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی؛ صدور حکم اعدام برای #شریفه_محمدیپس از ماهها حبس ناعادلانه و اعمال انواع شکنجه، پرونده‌سازی در غیاب دادرسی عادلانه، روز پنجشنبه دادگاه انقلاب رشت #شریفه_محمدی، فعال کارگری، را به اعدام محکوم نمود این حکم غیرانسانی برای منکوب…— شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان (CCITTA) (@CoordinatingA) July 5, 2024

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده و مجازات آن معمولاً اعدام است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز پنج‌شنبه هفته گذشته با محکوم کردن حکم صادرشده علیه خانم محمدی، در بیانیه‌ای اتهام «بغی» علیه او را «بی‌پایه و اساس» خواند.

این سندیکا با بیان اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی مدت‌ها است در «سناریوسازی» علیه فعالان کارگری از «اصول و مبانی انسانی» گذشته‌اند در ادامه اعلام کرد: «حاکمیت باید در قبال این احکام ددمنشانهٔ اعدام پاسخگو باشد.»

شعبه اول دادگاه انقلاب رشت «عضویت خانم محمدی در یک تشکل کارگری مستقل» را از مصادیق اتهام عنوان کرده است.

ویدا محمدی، دختر عمه شریفه محمدی، در گفت‌وگو با رادیوفردا از آزار و شکنجه او زمانی که به مدت دو ماه به زندان سنندج منتقل شده بود خبر داد.

او گفت که زندانیان حاضر در سلول‌های دیگر بارها دیده‌اند که خانم محمدی شکنجه شده است.

به گفته دختر عمه خانم محمدی، صدور چنین حکمی پس از ۱۰ سال و اتهام «بغی»، «پوچ و واهی» است و به نظر می‌رسد این حکم «هدفمند و کینه‌توزانه» است.

در پی افزایش افسارگسیختهٔ نرخ تورم در سال‌های گذشته و فاصله زیاد بین درآمد و هزینهٔ خانوار، اصناف و گروه‌های مختلف از جمله کارگران معلمان و بازنشستگان در سال‌های اخیر به اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای دست زده‌اند.

این اقدامات اعتراضی در بحبوحه اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شدت گرفت، اما با سرکوب شدید حکومت همراه شد.