اعتصاب در کردستان؛ سقز در قرق نیروهای حکومتی

بسیاری از شهرهای کردستان به ویژه سقز در اعتصاب به سر می‌برد. به دنبال بازداشت و ربودن شمار زیادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ایران، نهادهای مدنی کردستان به یک اعتصاب سراسری در این استان فراخواندند.

دويچه‌وله: فعالان مدنی کردستان در اعتراض به بازداشت و ربودن اعضای خانواده‌های دادخواه و تغییر هدفمند آرامستان آیچی در سقز، برای روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) مردم را به اعتصاب سراسری در این استان فراخواندند.

به پیروی از این فراخوان شماری از شهرهای کردستان، به ویژه سقز امروز سه‌شنبه در اعتصاب و تعطیلی کسبه به سر برد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه به موازات اعتصاب فراگیر شهر سقز در اعتراض به تغییر آرامستان آیچی و بازداشت خانواده‌های دادخواه سنندج، دهگلان و دیواندره، فضای این شهر به شدت امنیتی شده است.

نیروهای حکومتی مسیرهای منتهی به شهرداری سقز را که قرار بود تجمع اعتراضی مقابل ساختمان آن برگزار شود، به طور کامل مسدود کرده و روال تردد سابق را در این خیابان‌ها متوقف کردند.

هه‌نگاو می‌گوید، مطلع شده که بخشی از بازاریان شهر سنندج نیز به اعتصاب عمومی شهر سقز در محکومیت بازداشت خانواده جانباختگان انقلاب “ژن ژیان ئازادی” پیوسته‌اند.

طبق گزارش “کولبر نیوز” روز جمعه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن) نیروهای امنیتی ده‌ها تن از خانواده‌های دادخواه شهرهای سنندج، دیواندره و سقز را که برای حضور بر مزار جان‌باختگان به سقز و بوکان رفته بودند دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

سازمان حقوق بشر “هه‌نگاو” هم با انتشار نام شش مادر دادخواه نوشته است که این افراد در مسیر بازگشت از سقز بازداشت شدند.

در ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده خانواده‌های دادخواه پس از رسیدن به مزار کشته‌شدگان در بوکان، شعارهایی چون “قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان” و “ژن ژیان ئازادی” سر دادند.

بنابه گزارش برخی از فعالین کرد در توییتر، شماری از خانواده‌های دادخواه یک روز پس از دستگیری آزاد شدند، اما ۱۱ تن از آن‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

با این همه صبح روز جمعه ۱۹ خرداد آرامستان آیچی بار دیگر شاهد حضور دادخواهان بود. از شهرهای مختلف کردستان خانواده‌های جان‌باختگان جنبش مهسا در واکنش به طرح پنهان کردن مزار او در آنجا گرد آمدند و اعلام کردند: «ما مادران انقلاب کردستان هر نوع تغییر در آرمستان آیچی را محکوم کردە و قاطعانە در برابر کینە‌توزی مسئولین مبنی بر پنهان کردن و از دید خارج کردن مزار رمز انقلاب ژینا امینی خواهیم ایستاد و از همەی مردم خواستاریم در برابر این اقدام شرم‌آور سکوت نکنند.»

سایت “بیداران” در این رابطه نوشت، همان دردمندی‌ای که در دادنامه‌های خانواده‌های خاوران بارها شنیده‌ایم: «از ویرانى و نابودى این گورستان که سند جنایتى بزرگ و نمادی از حافظه‌تاریخی مردم ایران است، پیشگیرى کنید.»