تائيد پذیرش اعضای حشد الشعبی عراق در دانشگاه‌های ایران، بیانیه اعتراضی دانشجویان

دويچه‌وله: جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای به خبر پذیرش نیروهای حشدالشعبی عراق در این دانشگاه واکنش نشان دادند. آن‌ها در این بیانیه تأکید کردند که حضور این نیروها را نمی‌پذیرند و مقابل آن مقاومت خواهند کرد.

شماری از دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود با “پذیرش تقاضای ادامه تحصیل گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی عراق” در این دانشگاه را اعلام کردند.

آن‌ها در این بیانیه که از جمله در کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر شده تصریح کرده‌اند که “اجازه نخواهند داد بیش از این نام دانشگاه تهران را حماقت‌ها و بلاهت‌های خودفروختگان طماع و مزدوران دربار لکه‌دار کند”.

در بیانیه آمده است: «ما حضور نیروهای نظامی را در دانشگاه چه در لباس رزم و چه در لباس درس نمی‌پذیریم و در برابر آن مقاومت می‌کنیم.»

دانشجویان در این بیانیه یادآور شدند: «پیش‌ از این نیز به‌اصطلاح استادان وابسته و شبه‌نظامیان بسیج را دیده ‌بودیم که بر صندلی‌های غصبی تکیه زده‌اند و دست در جیب برادر بزرگ دارند، اما انگار برای تک‌قطبی شدن فضای دانشگاه کفایت نمی‌کردند و حالا باید شاهد لشکرکشی به دانشگاه باشیم.»

در ادامه آمده است: «ما باید برویم تا آن‌ها بیایند، دانشگاه را با حذف و تعلیق و سرکوب از دانشجو خالی کرده‌اند و حالا نیروهای عاریتی گروه‌های ‌نظامی عراقی را جایگزین ما می‌کنند.»

دانشجویان با اشاره به این که حق “تحصیل و زندگی” از آن‌ها سلب شده متذکر شدند که حضور نیروهای حشد‌الشعبی “در قامت مدیران دانشگاه ماحصلی ندارد جز تداوم حیاتِ چرخۀ بلایا و بحران.”

بر اساس گزارشی که روز یکشنبه ۱۸ تیر در وب‌سایت دانشگاه تهران منتشر شد، محمد مقیمی، رئیس این دانشگاه از تقاضای ادامه تحصیل اعضای گروه حشدالشعبی در این دانشگاه استقبال کرده است.

دانشجویان در این بیانیه با اشاره به “قیام ژینا” و اعتراضات بی‌سابقه ماه‌های اخیر در ایران تاکید کردند، در این “دوراهی حذف و بقا که انفعال به معنای تلف شدن است” چاره‌ای جز “ایستادگی و پیشروی” ندارند: «پس نمی‌نشینیم، دست روی دست نمی‌گذاریم و به شما اجازه حذف و انکار برابری‌‌طلبان و آزادی‌خواهان را نمی‌دهیم.»