شرایط مرگ‌بار کار در صنعت نفت، مروری بر مهم‌ترین خبرهای کارگری هفته

در گرمای توام با رطوبت کشنده جنوب، کارگران اورهال و عملیاتی نفت که در فضای آزاد کار می‌کنند، حتی ساعت کارشان تغییر نکرد. در این هفته، شش کارگر تعمیرات شرکت نفت و گاز اروندان حین کار در اثر آتش‌سوزی دچار سوختگی شدند. همزمان اعتراض‌های کارگری ادامه یافت. این گزارش به مرور خبرهای کارگری هفته گذشته ایران می‌پردازد.

زمانه: گزارش هفتگی

شرایط مرگ‌بار کار در صنعت نفت

مروری بر مهم‌ترین خبرهای کارگری هفته

هر رویداد یا اعتراض اردوی رنج و کار به وضعیت کنونی، برآیند مجموعه‌ی درهم تنیده‌ی استثمار، تبعیض، ستم و سرکوب است که با تحمیل بی حقوقی و فقر استخوان‌سوز، جامعه را به مرز استیصال سوق می‌دهد. اعتراض به شرایط موجود، در جایی که حاکمان تمام معیارهای حقوقی، اخلاقی و انسانی را زیرپاگذاشته‌اند، تلاش برای درهم شکستن سامانه سرکوب و بهره کشی است. گزارش زیر مروری بر مهم‌ترین رویدادها و مبارزه‌های کارگری هفته اخیر است. گزارش‌های مربوط به هفته‌های پیشین را را اینجا و اینجا و اینجا و اینجا بخوانید.

در هفته منتهی به ۱۲ مرداد تبعات ناشی از گرمای کشنده به معضلات کارگران به‌ویژه در مناطق جنوب افزود. هیات دولت چهارشنبه ۱۱ و پنجشنبه ۱۲ مرداد را به علت «گرمای بیش از حد هوا» تعطیل عمومی اعلام کرد اما کارگران حتی در گرم‌ترین نقاط ایران تعطیل نشدند.

در گرمای توام با رطوبت کشنده جنوب، کارگران اورهال و عملیاتی نفت که در فضای آزاد کار می‌کنند، حتی ساعت کارشان تغییر نکرد. در این هفته، شش کارگر تعمیرات شرکت نفت و گاز اروندان حین کار در اثر آتش‌سوزی دچار سوختگی شدند. یکی در دم جان باخت و دو تن دیگر در روزهای بعد پس از تحمل تجمل زجر ناشی از سوختگی شدید و دسترسی دیرهنگام به خدمات پزشکی.

در هفته‌ی منتهی به ۱۲ مرداد، کارگران نفت در گچساران و پالایشگاه آبادان، اعتصاب کردند.

نیروی یگان ویژه که برای سرکوب بیکاران به آق‌دره اعزام شده بود، بر روی جویندگان کار تیراندازی کرد. تعدادی مصدوم شدند. و بیش از ۴۰ تن که به اتهام «اخلال در تولید» بازداشت شده بودند، به بازداشتگاه نهادهای امنیتی در ارومیه منتقل شده‌اند.

بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و کشوری در حدود ۲۰ شهر به خیابان آمدند. بازنشستگان تامین اجتماعی شعار اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد سر دادند.

اعتصاب و اعتراض به بهره‌کشی در صنعت نفت

در پی اعلام تعطیلی ۱۱ و ۱۲ مرداد از سوی هیات دولت، مدیر کل اداره کار بوشهر خطاب به کارفرمایان گفت: «هوای محیط کار باید به نحوی که از هر لحاظ قابل تحمل باشد و میزان لباس که فرد می‌پوشد بایستی متناسب با نوع فعالیتی که فرد در محیط انجام می‌دهد باشد.»

سخنان وعظ‌گونه مدیر کل اداره کار قرار بود بر این مساله سرپوش بگذارد که وزارت کار نه تنها اقدامی برای حمایت از کارگران بخش خصوصی نمی‌کند بلکه در صنعت نفت که دولتی است نیز قوانین به سادگی زیر پا گذاشته می‌شوند و کارگران صنعت نفت که سالانه ده‌ها میلیارد درآمد حاصل کارشان به جیب دولت ریخته می‌شود نیز کارگران برده‌وار به کار واداشته می‌شوند.

بهانه دو روز تعطیلی گرما بود اما در گرم‌ترین نقاط ایران کارگران صنعت نفت که از قضا دولتی است نه تعطیل شدند و نه ساعت کار یا زمان کارشان تغییر کرد. در عسلویه که جهنم کارگران خوانده می‌شود کار ادامه یافت. تعداد بیشتری از کارگران در اثر گرما از حال رفتند.

تابستان فصل تعمیرات اساسی است و کارگران توسط پیمانکاران و مدیران پروژه‌های نفتی برای انجام تعمیرات در حداقل زمان ممکن کارگران تحت فشار گذاشته می‌شوند.

سه روز تجمع کارگران اورهال پالایشگاه آبادان

در اعتراض به شرایط کار کارگران اورهال پالایشگاه آبادان پس از دو روز تجمع مقابل پالایشگاه، جمعه اعتراض خود را به مصلای آبادان کشاندند.

تجمع کارگران تعمیرات پالایشگاه مقابل ورودی اصلی پالایشگاه

تجمع کارگران اورهال پالایشگاه آبادان که چهارشنبه ۱۱ و پنجشنبه ۱۲مرداد مقابل دروازه ورودی پالایشگاه صورت گرفت جمعه ۱۳ مرداد به مصلای آبادان کشیده شد. حدود ۳۵۰ کارگر واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان به عدم امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، و شرایط کار طاقت‌فرسا معترض‌اند و خواستار تبدیل وضعیت و امنیت شغلی هستند. مسئولان به آن‌ها وعده تبدیل وضعیت داده بودند اما با گذشت سه سال کار سخت و پر مخاطره هنوز بلاتکلیف‌اند.
اعتصاب در شرایطی صورت گرفت که پالایشگاه ابادان به خاطر تعمیرات سالانه (اورهال) تعطیل بود و کارگران تعمیرکار پالایشگاه را برای تسریع تعمیرات شرکت تحت فشار گذاشته شده بودند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی نفت و گاز گچساران

گروهی از کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران یکشنبه ۸ مرداد مقابل ساختمان مرکزی نفت گچساران تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند و با سردادن شعار خواستار اجرای قانون ماده ۱۰ برای کارکنان رسمی نفت بویژه کارگران دارای دیپلم و فوق دیپلم شدند.

شرکت نفت و گاز اروندان؛ مرگ و مصدومیت شش کارگر پیمانی در اثر آتش سوزی

روزشمار واقعه:

۸ مرداد – شرکت نفت و گاز اروندان واقع در غرب کارون، ردیف سوم از تاسیسات شرکت را از ۲۰ روز پیش جهت تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج کرده است و کارگران تعمیرات که پیمانی هستند و با حقوق اندکی کار می‌کنند، به سختی کار می‌کنند. ظهر یکشنبه هشتم مرداد کارگران در بخش فرآورش و نمک‌زدایی شرکت اروندان مشغول کارند. حین جوشکاری یکی از تفکیک‌گرها دچار آتش سوزی شد. یکی از کارگران به نام الله‌یار عزیزی در جا در اثر سوختگی شدید فوت کرد. پنج کارگر دیگر با درجات مختلف سوختگی مصدوم شدند. حال دو تن از مصدومان وخیم است. خبرگزاری فارس در گزارش حادثه می‌نویسد: «با اقدام فوری تیم‌های آتش نشانی و امدادی در انتقال حادثه دیدگان به مراکز درمانی اقدامات لازم انجام شد». فارس می‌افزاید مدیر عامل شرکت و حتی فرماندار هویزه برای پیگیری حادثه در محل حاضر شده‌اند. و در ادامه تاکید می‌کند که حادثه در جایی رخ داده که برای تعمیرات از مدار تولید خارج شده بود بنابراین در ادامه تولید خللی ایجاد نشده، و «روند تولید به شکل طبیعی خود استمرار دارد.»

۹ مرداد – وزیر نفت در پیامی اعلام می‌کند از مرگ کارگر قربانی حادثه دچار «اندوهی سنگین» شده است و برای کارگران مصدوم «شفای عاجل» آرزو می‌کند.

در همین روز رئیس روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان از تشکیل کمیته ویژه تحقیق برای بررسی علت حادثه خبر داد و گفت یکی از مصدومان برای درمان به اصفهان منتقل شده است. او افزود سه تن دیگر از مصدومان از بیمارستان مرخص شده‌اند و کارگر دیگر که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان گلستان اهواز بستری بود، برای ادامه معالجه به اصفهان منتقل شده است.

۱۰ مرداد – نفت‌آنلاین خبر داد کارگر مصدومی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان گلستان اهواز بستری بود به دلیل نبودن بالگرد از طریق زمینی به مرکز سوختگی اصفهان اعزام شده است.

۱۲ مرداد – نفت‌آنلاین با انتشار تصاویر و گزارش‌های ارسالی کارگران عسلویه در حال کار می‌نویسد: اینجا در جهنم عسلویه، کار تعطیل نیست. یکی از تصاویر دماسنجی است که نشان می‌دهد کارگران در دمای بالای ۶۰ درجه کار می‌کنند.

در همین روز کارگران نفت در شبکه‌های اجتماعی از مرگ دومین کارگر مصدوم حادثه به نام فاضل لویمی خبر می‌دهند.

۱۴ مرداد – رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان تایید می‌کند که دو کارگر مصدوم که برای ادامه معالجه به اصفهان اعزام شده بودند، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان فوت کرده‌اند. این دو کارگر علیرضا حجت نیا و فاضل لویمی نام داشتند. فاضل لویمی پدر سه فرزند بود.

همکاران کارگران جان‌باخته در کامنت‌های خود در فضای مجازی از نداشتن لباس کار ایمن، اعمال فشار بر کارگران برای اتمام سریع پروژه‌ها و کار در دمای بالا به عنوان عوامل حوادث کار نام برده و خواستار پاسخگویی مسیولان وزارت نفت شدند.

کارگران نوشتند: حقوق کارگران نفت، پول خونشان است. در گرمای بالای ۶۰ درجه کارگرها را مجبور به اورهال می‌کنند.

چرا یکبار نمی‌شنویم که یک مدیر حادثه دیده باشد، همیشه کارگرها هستند که حادثه می‌بینند؟

یک کارگر نوشت:

البته ما کارکنان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هم خیلی وقته مرد‌ه‌ایم؛ با مرگ تدریجی همراه با فشار روحی روانی، دوری از خانواده، آلودگی، تبعیض و… فقط کسی را نداریم برایمان مرثیه بخونه.

خودکشی یک کارگر پتروشیمی و دو پرستار

پنج شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۲حیدر محسنی، یکی از پرسنل پتروشیمی شهرستان چوار از توابع استان ایلام، در پی اخراج توسط حراست این مجموعه به زندگی خود پایان داد. او چهارمین کارگر این مجموعه بود که طی یک سال خودکشی کرد.

خودکشی دو پرستار: یک مرد پرستار بیمارستان خمینی کرمانشاه که با خوردن قرض برنج اقدام به خودکشی کرده بود دوشنبه ۹ مرداد فوت کرد. یک روز بعد، سه‌شنبه ۱۰ مرداد، یک زن پرستار بیمارستان امام رضا کرمانشاه به زندگی خود پایان داد.

در این هفته همچنین نماینده پزشکان متخصص طرحی اعلام کرد طی یک سال ۱۳ رزیدنت به زندگی خود پایان داده‌اند. علی سلحشور (نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی) به ایلنا گفت: «مسئله‌ی اصلیِ ما مشکلاتِ معیشتی است. یک کلام بگویم که حقوقِ یک پزشکِ متخصصِ شاغل در بیمارستان دولتی، کفافِ نیازهای اولیه‌ی زندگی‌اش را هم نمی‌دهد…»

«از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، یعنی فقط طی یک سال، سیزده رزیدنت خودکشی کرده‌اند». او می‌گوید: «رزیدنت‌ها با حقوق ناچیز و بدون بیمه و سنوات مجبورند کار سنگین انجام بدهند و با این وضعیت، امیدِ چندانی به آینده ندارند»

نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی از حقوق پایین پزشکان شاغل در سیستم دولتی گفت و افزود: «تنها مبلغی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم، حقوق ثابتی است که این حقوق برای پزشکان مجردِ متخصص حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و برای پزشکانِ متأهل متخصص حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است.»

به گفته‌‌ی سلحشور «تصور مردم نسبت به پزشکان، مربوط به نهایتا ۵ تا ۱۰ درصدِ آن‌ها است؛ پزشکانی که مطب خصوصی دارند و مطبشان همیشه پُر است.»

کارخانه خزر پلاستیک: وعده اداره کار پوچ بود، کارگران مجددا تجمع کردند

کارگران کارخانه خزر پلاستیک گیلان که سوم مرداد در اعتراض به اخراج دو تن از همکارانشان دست از کار کشیده، مقابل اداره کار گیلان تجمع کرده و با وعده بازگشت به کار دو کارگر اخراجی به اعتصاب و اعتراض خود پایان داده بودند، شنبه ۷ مرداد مقابل کارخانه تجمع کردند. وعده معاون اداره کار مبنی بر بازگشت دو کارگر اخراجی پوچ از آب درآمد.

اعتصاب و تجمع شنبه ۷ مرداد پس از آن آغاز شد که به دو کارگر اخراجی اجازه ورود به کارخانه داده نشد. مدیریت خزر پلاستیک گفت کارگران از طریق شرکت تامین نیرو «سپهر عمران شمال» در کارخانه کار می‌کنند و مدیریت خزرپلاستیک مسیولیتی در قبال کارگران پیمانکاری ندارد.

بیش از ۲۷۰ کارگر در کارخانه خزر پلاستیک شاغلند که اغلب با قراردادهای موقت (یکماهه) کار می‌کنند. کارگران به قراردادهای موقت معترضند و خواستار امنیت شغلی هستند. اخراج دو کارگر در شیفت شب دوم مرداد واکنش کارفرما به اعتراضات کارگران به شرایط برده‌وار کار بود که اعتصاب و تجمع کارگران مقابل اداره کار استان را در پی داشت.

کارگران اداره آب و فاضلاب کوهدشت و رومشکان واقع در استان ایلام، شش ماه است حقوق نگرفته‌اند.

سرکوب جویندگان کار روستای آق‌دره

اعتراض مردم محلی روستاهای نزدیک به معدن طلا آق‌دره از یکشنبه هشتم مرداد ماه آغاز شد. نیروهای یگان ویژه که به آق‌دره اعزام شده بودند، بر روی تجمع‌کنندگان مقابل معدن آتش گشودند. دستکم سه تن به نام‌های ناصر بهرامیان، حجت مومن‌زاده و آرمین نیک‌زاد زخمی و بیش از ۴۰ تن بازداشت شدند.

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، به نقل از یکی از کارگران معدن درباره چگونگی آغاز درگیری نوشت:

«از زمان آغاز عملیات استخراج در این واحد معدنی از پاییز سال گذشته، طبق روال معمول شمار قابل توجهی از اهالی این منطقه برای یافتن شغل به معدن سنگ تراورتن و معدن طلای آق دره که تنها منبع اشتغال جوانان بومی است، مراجعه می‌کنند. این جویندگان کار بیشتر از اهالی روستاهای آق‌دره اولیا، وسط و سفلی هستند و از قرار معلوم تا تعداد کمی از اهالی به عنوان کارگر در این دو واحد معدنی مشغول کار شده‌اند.»

ایلنا افزود درگیری پس از آن اغاز شده که یکشنبه ۸ مرداد دو تن از جویندگان کار با مراجعه به معدن برای کار پافشاری کردند و میان آن‌ها و نگهبانان معدن درگیری رخ داد.

شامگاه دوشنبه همزمان با تایید خبر بازداشت شماری از جویندگان کار در روستای آق‌دره، گروهی از خانواده بازداشت‌شدگان در مقابل کلانتری تکاب تجمع کردند.

خبرگزاری‌های محلی نوشته‌اند حمله گارد ویژه به ساکنان آق‌دره چنان وحشیانه بود که ده‌ها تن از اهالی به کوه گریختند.

تبعید و ضبط چهار ماه حقوق از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، به جرم اعتراض

یکی از کارکنان حق‌طلب دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شاغل دربیمارستان خاتم ایرانشهر، در پی اعتصاب کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در چند مرکز درمانی، به عدم دریافت چهار ماه حقوق و تبعید محکوم شد.

کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شاغل در مراکز درمانی چابهار، کنارک، سرباز، راسک، فنوج و ایرانشهر ۲۷ تیر در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق اعتصاب کردند. اعتصاب در روزهای بعد نیز ادامه یافت.

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان خمینی تهران

یکشنبه ۸ مرداد پرستاران بیمارستان خمینی تهران در اعتراض به اجرای ناقص قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عدم اجرای فوق‌العاده خاص کادر درمان و پرداخت مزایای آن، عدم پرداخت به‌موقع مطالبات و رفتار توهین‌آمیز معاون درمان بیمارستان تجمع کردند.

در پایان تجمع اعتراض پرستاران بیمارستان خمینی، قطعنامه تجمع قرایت شد که در آن به وزارت بهداشت یک هفته برای پاسخکویی به مطالبات پرستاران فرصت داده‌ شده است.

تجمع ۸ مرداد، ادامه اعتراض پرستاران در ۲۱ تیر است که از سوی پرستاران کلان بیمارستان هوشمند مهدی کلینیک واقع در مجتمع بیمارستانی خمینی صورت گرفت. پرستاران این کلینیک به ارجاع بیش از ظرفیت بیمار توسط مسئولان بیمارستان اعتراض کرده بودند، از سوی معاونت درمان بیمارستان خمینی مورد اهانت و هتک حرمت قرار گرفتند.

تجمع کارگران فولاد شایگان مقابل فرمانداری با خواست امنیت شغلی

گروهی از کارگران فولاد شایگان دوشنبه ۹ مرداد با خواست امنیت شغلی مقابل فرمانداری تجمع کردند.

کارگران فولاد شایگان خواستار امنیت شغلی شدند

بیکارسازی دسته‌جمعی ۶۰۰ کارگر تجهیزات برق و مخابرات و تجهیزات صنایع نفت و گاز جنوب

شرکت تکنو انرژی سپهر (تسکو) تامین‌کننده تجهیزات برق و مخابرات و کنترل و ابزار دقیق پروژه‌های صنایع نفت و گاز جنوب در یک روند ۴۰ روزه حدود ۶۰۰ کارگر را بیکار کرد.

کارگران اخراجی نیروهای متخصص صنعت نفت جنوب کار می‌کدندی هستند که در دو گروه قراردادی و «من‌پاوری» (کارمزدی و روزمزدی) در صنعت نفت جنوب کار می‌کردند.

ایلنا خبرگزاری دولتی کار ایران نوشت تسکو «گویا در سال جاری نتوانسته پروژه بگیرد و اعلام کرده است که تا مدت‌ها امکان ادامه کار به دلیل فقدان سفارش پروژه را ندارد و پروژه‌ها در دست رقبای این شرکت است».

فریاد بازنشستگان: اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد

بازنشستگان فولاد اصفهان در ادامه اعتراض به وضعیت معیشتی خود و دست‌اندازی دولت بر صندوق بازنشستگی آن‌ها یکشنبه ۸ مرداد مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در اصفهان تجمع کردند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شوش

بازنشستگان تامین اجتماعی یکشنبه ۸ مرداد باز به خیابان آمدند و در شهرهای رشت، کرمانشاه، شوش و شوشتر راهپیمایی و تجمع کرده و علیه فقر معیشتی، تبعیض، فساد حکومتی و سرکوب شعار دادند.

بازنشستگان مخابرات دوشنبه ۹ مرداد در اردبیل، اصفهان، مشهد، شهر کرد، اهواز، شیراز، کرمانشاه، رشت، خرم‌آباد، بندرعباس و تهران به خیابان آمدندو تجمع تهران مقابل ساختمان مرکزی مدیریت مخابرات استان تهران برگزار شد و تجمع سایر شهرها مقابل ساختمان شرکت مخابرات استان. بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار پرداخت مطالباتی هستند که شرکت مخابرات از سال ۱۳۸۶ تا کنون از پرداخت آن سرباز زده است.

در «سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان کشوری» که این هفته مصادف ۱۰ مرداد بود، بازنشستگان کشوری مقابل دفاتر استانی صندوق بازنشستگی کشور در اردبیل، شهر کرد، شیراز، سنندج، کرمانشاه، و یزد تجمع کردند و علیه فقر تحمیلی، بی‌حقوقی، فساد و بی‌عدالتی شعار دادند.

حوادث کشنده‌ی کار

ششم مرداد، یکی از سه پاکبان مشهدی که در روزهای قبل حین کار در مشهد مصدوم شده بود، در بیمارستان جان باخت.

دوشنبه ۹ مرداد، کارگر آرماتور بندی که سه ماه پیش حین کار ساختمانی در قم مصدوم و قطع‌نخاع شده بود، در بیمارستان جان باخت. نام این کارگر ذکرعلی عبادی اعلام شده است.

یک سوختبر بلوچ به نام اختر صدیقی ۳۷ ساله که ۳۰ تیرماه در اثر تصادف مصدوم و بستری شده بود، پس از ۱۳ روز جدال با مرگ، جان باخت.

شنبه ۷ مرداد، ۲۶ کارگر کشت و صنعت فارس برای کار در شیفت صبح عازم کار بودند اما در اثر تصادف در جاده بیضا، مصدوم شدند و به جای رفتن به مجتمع کشت و صنعت به بیمارستان بیضا و بیمارستان رجایی شیراز منتقل شدند.

یکشنبه هستم مرداد، ون حامل کارگران در نزدیکی شهر بافق در اثر تصادف واژگون شد. هفت کارگر سرنشین ون که در مجتمع فسفات آسفوردی بافق کار می‌کردند مصدوم و راهی بیمارستان شدند.
وضعیت یکی از کارگران مصدوم وخیم اعلام شده است.

یک کارگر ساختمانی ۲۰ ساله هنگام کار در ساختمانی در خیابان وزرای تهران در چاهک آسانسور از طبقه همکف به طبقه منفی هشت سقوط کرد و مصدوم شد.

یکشنبه هستم مرداد، شش کارگر شرکت نفت و گاز اروندان واقع در غرب کارون در میان شعله‌های آتش ناشی از آتش‌سوزی گرفتار شدند. یکی از کارگران در دم جان باخت. کارگران مصدوم که دو تن از آنان وضعیت‌شان وخیم بود به بیمارستان منتقل شدند. حادثه حین تعمیرات در واحد فرآورش و نمکزدایی غرب کارون روی داد. چند روز بعد دو تن دیگر از مصدومان نیز در بیمارستان جان باختند.

در همین روز، یک کارگر ساختمانی ۶۱ ساله به نام عمر صادقی‌نیا حین کار در روستایی در نزدیکی مهاباد سقوط کرد و جان باخت.

نهم مرداد یک کارگر گله‌دار حین کار در جاده‌ی دره شهر به بدره واقع در عباس آباد ایلام بر اثر واژگونی یک جرثقیل، مصدوم شد و در دم جان باخت.

شبانگاه دوشنبه ۹ مرداد، ۱۰ کارگر شاغل در کارخانه‌ای واقع در شهرک صنعتی کاوه بر اثر تصادف سرویس حمل‌و نقل در جاده قدیم ساوه به تهران مصدومو راهی بیمارستان شدند. کارگران پس از یک روز کار به خانه برمی‌گشتند اما راهی بیمارستان مدرس ساوه شدند.

سه‌شنبه ۱۰ مرداد، یک کارگر ساختمانی ۳۷ ساله حین کار در ساختمانی در خیابان آزادی صوفیان واقع در آذربایجان شرقی سقوط کرد و جان باخت.

در همین روز دو کارگر مقنی حین حفر چاه در شهرستان جوین واقع در خراسان رضوی به علت استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت شدید شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

یک کارگر کارخانه سیمان سیستان در ریزش دیوار یکی از ساختمان‌های کارخانه- مصدوم و به بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان منتقل شد.

چهارشنبه ۱۱ مرداد، یک کارگر جوان به نام جواد اکبری حین کار در بازارچه مرزی پرویزخان قصر شیرین در اثر برخورد با ماشین جان باخت.

پنجشنبه ۱۲ مرداد، یک کارگر آتش‌نشان مجتمع پتروشیمی شازند در استان مرکزی حین شارژ سیلندر خاموش‌کننده پودری دچار حادثه شد و جان باخت.

پنجشنبه ۱۲ مرداد، یک کارگر فولاد سازی شاهرود حین کار میان جرثقیل و سازه آهنی سوله گیر کرد و جان خود را از دست داد.

پنجشنبه ۱۲ مرداد، در اثر ریزش دیواره یک تونل در اصفهان دو کارگر اداره آب و فاضلاب در عمق پنج متری تونل زیر آوار ماندند. یکی از کارگران جان باخت، کارگر دیگر مصدوم شد.

مصدومیت و مرگ کولبران و سوختبران

یشنبه هفتم مرداد جسد یکی از ۱۴ سوختبری که هفته قبل در اثر وقوع سیلاب در رودخانه نهنگ واقع در منطقه پیرکور شهرستان سرباز در استان سیستان بلوچستان ناپدید شده بودند، پیدا شد. این سوختبر که نامش اعلام نشده است، هفتمین سوختبری بود که پس از گرفتار شدن در سیلاب، پیکر بی‌جانش یافت شده است. تلاش ساکنان محلی برای یافتن جسد سایر سوختبران مفقود شده ادامه دارد.

شوکت و ریاض دو برادر سوختبر مصدوم شده‌اند

دوشنبه ۹ مرداد یک جوان سوختبر به نام حبیب‌الله براهویی بر اثر تصادف و آتش‌گرفتن خودرو در مسیر سفیدآبه به نهبندان در میان شعله‌های آتش سوخت. او ۲۰ ساله و ساکن یکی از توابع نهبندان بود.

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مرداد دو برادر سوختبر به نام‌های شوکت و ریاض حین حمل سوخت در اثر تصادف و آتش‌گرفتن خودرو مصدوم شدند.

روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه یک سوختبر به نام عبدالمالک جاوشیری در اثر واژگون شدن خودرو در مسیر خیرآباد به ایرانشهر مصدوم شد و در جا جان باخت.

‌شنبه هفتم مرداد یک کولبر به نام طیب خسروی بر اثر سقوط از ارتفاع در نوار مرزی نوسود مجروح شد.

بامداد چهارشنبه ۱۱ مرداد، در اثر تیراندازی ماموران مرزی نوسود به سوی گروهی از کولبران دو کولبر به نام‌های ارکان رحمانی و لایق درویشی مصدوم شدند.