قاتلان ویکتور خارا پس از ۵۰ سال به صورت قطعی محکوم شدند

دادگاه عالی سانتیاگو، احکام زندان طولانی صادره در سال ٢٠١٨‬ علیه هفت سربازی که پس از کودتای پینوشه،‬ ویکتور خارا، شاعر، خواننده و انقلابی شیلیایی را پس از شکنجه به قتل رسانده بودند را تایید کرد.

قاتلان ویکتور خارا پس از ۵۰ سال به صورت قطعی محکوم شدند

با تایید احکام صادر شده در سال ٢٠١٨‬ علیه هفت سربازی که در سال ١٩‬٧٣‬ به جرم ترور ویکتور خارا یک روز پس از کودتای نظامی پینوشه، مجرم شناخته شدند، یک ماراتن طولانی قانونی در روز دوشنبه ٢٨‬ اوت در شیلی پایان یافت.

این هفت سرباز که اکنون بازنشسته هستند و  بین ٧٣‬ تا ٨‬٥ سال سن دارند، به هشت تا بیست و پنج سال حبس محکوم شده اند.

سه تن از متهمان دیگر این پرونده، پیش از پایان مراحل رسیدگی، جان خود را از دست داده بودند و درخواست استرداد آخرین متهم که به ایالات متحده پناهنده شده نیز صادر شده است.

ویکتور خارا، یک خواننده متعهد نزدیک به حزب کمونیست و نماد اتحاد مردمی شیلی بود؛ ائتلاف چپی که سالوادور آلنده سوسیالیست را در سال ١٩‬٧٠ به قدرت رساند.

هنرمند شیلیایی، پس از کودتای ١١ سپتامبر ١٩‬٧٣‬ در سانتیاگو دستگیر شد و مانند ٥٠٠٠ مظنون جناح چپ دیگر به “استادیو شیلی”، یک سالن ورزشی سرپوشیده که به بازداشتگاه تبدیل شده بود، منتقل شد.

جسد شکنجه شده ویکتور خارا که انگشتانش با قنداق تفنگ خرد شده بود، چند روز بعد پیدا شد. او در آن زمان ٤‬٠ سال داشت. (ار اف آی)

ویکتور خارا، شاعر، ترانه‌سرا و آوازخوان شیلیایی (۱۹۷۳ – ۱۹۳۲)

زمانه: در مراسم خاک‌سپاری پیکر کالبدشکافی‌شده و تجزیه شده ویکتور خارا در دسامبر ۲۰۰۹ بیش از سه هزار نفر شرکت کردند.

پس از کودتای ۱۹۷۳در شیلی به دست ژنرال آگوستو پینوشه، ارتش پنج هزار تن از مخالفان و دگراندیشان را بازداشت کرد و به استادیوم سانتیاگو انتقال داد. در میان بازداشت‌شدگان ویکتور خارا هم همراه با چند دانشجوی رشته‌های فنی بود. در این ورزشگاه استخوان‌های دست و انگشت‌های او را شکستند و در روز ۱۶ سپتامبر همان سال جسد تیرباران شده او را در کنار خیابان پیدا کردند.

جوآن خارا، همسر ویکتور خارا در سال ۱۹۷۳ جنازه همسرش و پدر دو دخترش را در سکوت خبری به خاک سپرد. در سال ۲۰۰۹ اما گور ویکتور خارا را نبش قبر کردند و پس از کالبدشکافی جسد، پزشکی قانونی اعلام کرد که ویکتور خارا با شلیک ۴۴ گلوله به قتل رسیده است. افزون بر این بیش از ۱۲ مورد شکستگی استخوان نیز در اثر شکنجه‌های پیاپی گزارش شد.

ویکتور خارا در یک خانواده فقیر کشاورز به دنیا آمده بود و گرایش‌های چپ داشت. او در سال ۱۹۶۶ نخستین آلبوم خود با نام Canto a lo Humano (خواندن برای انسان‌ها) را منتشر کرد.