گزارش هه‌نگاو درباره آرمیتا گراوند دختر ۱۶ ساله قربانی حجاب اجباری در مترو تهران

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه از دو روز پیش بر اثر ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در متروی تهران، به حالت کما رفته و در «بیمارستان فجر» نیرو هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

هه‌نگاو؛ سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، قبل‌ازظهر یکشنبه ٩ مهر ماه ۱۴۰۲ (١ اکتبر ۲۰۲۳)، آرمیتا گراوند، ١۶ ساله اصالتا اهل کرمانشاه و ساکن تهران، در مترو “شهدا” تهران به دلیل آنچه که عدم رعایت حجاب اجباری خوانده شده توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بر بنابر برخی اطلاعات در اثر وارد شدن صدمات شدید بیهوش و در نتیجه با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.
 بنابر اظهارات یک منبع مطلع، در حال حاضر به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر، هیچگونه ملاقاتی با این دختر نوجوان حتی برای خانواده وی ممکن نیست. روز گذشته خبرنگاری که برای تهیه گزارش به این مرکز درمانی مراجعه کرده به فوریت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. مریم لطفی، خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق متعاقب رسانه‌ای شدن موضوع پس از ساعاتی آزاد شد.
 از زمان رسانه‌ای شدن وضعیت آرمیتا تمامی رسانه‌های حکومتی به صورت سازمان‌یافته و با متنی یکسان ضرب‌ و شتم این دختر نوجوان را تکذیب و مقامات حکومتی نیز مدعی شدند که برخورد فیزیکی صورت نگرفته است. این ادعاها صرفا به استناد یک ویدئویی کوتاه تقطیع شده از زاویه خارج قطار مطرح می‌شود.
 همچنین، رسانه‌های حکومتی به نقل از مسئولان متروی تهران ادعاهایی مبنی بر «افت فشار و بیهوشی» آرمیتا گراوند را مطرح کرده‌اند که با توجه به پنهان‌کاری و حضور شدید امنیتی در بیمارستان و عدم اجازه ملاقات، افکار عمومی نگران تکرار سناریوی مرگ ژینا امینی هستند.
 از سویی دیگر، طی دو روز گذشته هیچ خبری از خانواده این دختر نوجوان، از جمله پدر و مادر وی به نام بهمن گراوند و شهین احمدی منتشر نشده که حاکی از کنترل شدید امنیتی بر این خانواده به منظور جلوگیری هر گونه اطلاع رسانی است.