انتقاد دبیرکل سازمان ملل از مجازات دسته جمعی مردم غزه توسط اسرائیل

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۷ مهر ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی در خاک اسرائیل، با اشاره به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه و ابراز نگرانی درباره بالا گرفتن تنش‌ها و افزایش تعداد قربانیان جنگ، پایبندی به قوانین بین‌المللی در حملات به غزه را به اسرائیل گوشزد کرد.

منبع : اخبار روز

انتقاد دبیرکل سازمان ملل از مجازات دسته جمعی مردم غزه توسط اسرائیل

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه از اسرائیل و حماس به دلیل نقض حقوق بشر در درگیری‌های اخیر بین دو طرف انتقاد کرد.
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای، محاصره غزه توسط اسرائیل را «مجازات دسته‌جمعی» و «جنایت جنگی» خواند. این سازمان همچنین حملات حماس به اهداف غیرنظامی در اسرائیل را محکوم کرد.
عمر شاکر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در اسرائیل، اظهارات یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، را «نفرت‌انگیز» خواند و گفت که اسرائیل با استفاده از محاصره غزه، از گرسنگی به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌کند.
شاکر همچنین گفت که حملات حماس به اهداف غیرنظامی در اسرائیل نیز نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است و می‌تواند به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

اسرائیل سیاست مجازات دسته جمعی مردم محروم غزه را به دلیل حمله ی حماس به اسرائیل در پیش گرفته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سیاست محاصره ی غزه توسط اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۷ مهر ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی در خاک اسرائیل، با اشاره به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه و ابراز نگرانی درباره بالا گرفتن تنش‌ها و افزایش تعداد قربانیان جنگ، پایبندی به قوانین بین‌المللی در حملات به غزه را به اسرائیل گوشزد کرد.

گوترش نگرانی شدید خود را درباره تشدید محاصره نوار غزه توسط اسرائیل ابراز کرده و بر ضرورت همکاری اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای دست‌یابی به صلح تاکید کرد.

به گزارش وب‌سایت «سازمان ملل»، گوترش گفت:«من از بیانیه امروز اسرائیل مبنی بر تشدید محاصره کامل نوار غزه بدون برق، غذا یا سوخت، به شدت ناراحت هستم».

به گزارش «رویترز»، ارتش اسرائیل اعلام کرده که ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خود را که تاکنون بی‌سابقه بوده، فراخوانده است و در پاسخ به حملات گروه «حماس» که منجر به کشته شدن صدها اسرائیلی و انجام حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل شده، نوار غزه را محاصره کامل کرده است.

گوترش همچنین گفت که وضعیت غزه قبل از حمله غافلگیرانه این گروه شبه‌نظامی «بسیار وخیم» بود و افزود که وضعیت پس از این حمله، «به صورت تصاعدی بدتر خواهد شد.»

گوترش ضمن اشاره به این‌که تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و سایر تجهیزات بشردوستانه و پرسنل مورد نیاز است، گفت که امدادرسانی و ورود تدارکات ضروری به منطقه باید تسهیل شود.

او ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی برای بسیج فوری کمک‌های بشردوستانه گفت: «من از همه طرف‌ها و طرف‌های ذیربط می‌خواهم که به سازمان ملل اجازه دسترسی فوری برای کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی گرفتار و درمانده در نوار غزه را بدهند.»

انتشار خبرهایی مبنی بر درخواست سخنگوی ارتش اسرائیل از مردم غزه برای «فرار به مصر» موجب صدور بیانیه‌ای توسط دفتر ریچارد هفت؛ سخنگوی ارتش اسرائیل شد که در آن بر بسته بودن گذرگاه رفح تاکید شده است.
خبرگزاری رویترز نوشت که ارتش اسرائیل توصیه یکی از سخنگویان خود مبنی بر اینکه فلسطینیانی که از حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه فرار می‌کنند به سمت مصر بروند، تجدید نظر کرد و در بیانیه‌ای گفت که گذرگاه اصلی در آن مرز «در حال حاضر بسته است.»
به گزارش رویترز ریچارد هخت امروز در جمع خبرنگاران خارجی گفته بود که به آوارگان فلسطینی توصیه می‌کند از گذرگاه رفح در مرز جنوبی غزه با مصر «بیرون» بروند.
پس از انتشار این خبر دفتر «هخت» بیانیه‌ای صادر و توضیح داد که گذرگاه رفح «دیروز باز بود اما اکنون بسته است»!

اتحادیه اروپا عقب نشینی کرد

اتحادیه اروپا تنها ساعاتی پس از اعلام تعلیق کمک‌های خود به فلسطینی‌ها به دلیل حمله حماس به اسرائیل، از این تصمیم عقب‌نشینی کرد.

این سردرگمی وقتی آغاز شد که اولیور وارهلی، کمیسر اروپایی برای همسایگان اتحادیه اروپا، گفت که کمیسیون اروپایی تمام کمک‌های خود برای توسعه فلسطین را که ارزش آن ۶۹۱ میلیون یورو است، مورد بازنگری قرار داده است.

این سیاستمدار مجارستانی در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، همچنین نوشت که پرداخت تمام کمک‌ها «بلافاصله به حالت تعلیق درآمده‌اند».

آقای وارهلی انتصاب خود در این سمت را مدیون ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، است که متحد نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محسوب می‌شود.

به گزارش اتحادیه اروپا، اعلام چنین تصمیمی باعث حیرت چندین دولت اروپایی شد که نسبت به تبعات قطع کمک‌ها به ضرر غیرنظامیان فلسطینی هشدار داده و این سئوال را مطرح کردند که آیا اساسا کمیسیون اروپایی صلاحیت اتخاذ چنین تصمیمی را دارد یا خیر.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که اسپانیا، پرتغال، لوکزامبورگ و ایرلند به طور علنی دراین‌باره هشدار دادند، اما به جز آنها چندین کشور نیز در پشت صحنه به مخالفت پرداختند.

سخنگوی وزارت خارجه ایرلند گفت: «درک ما این است که هیچ مبنای قانونی برای تصمیم یکجانبه‌ای از این نوع آن هم صرفا توسط یک کمیسر وجود ندارد و ما از تعلیق کمک‌ها حمایت نمی‌کنیم.»

کمیسیون اروپایی پنج ساعت پس از انتشار پست وارهلی در شبکه اجتماعی ایکس، با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که بازنگری فوری کمک‌ها را آغاز کرده است، اما در عین حال گفت که «از آنجایی که پرداخت خاصی از قبل پیش‌بینی نشده است، پرداخت‌ها تعلیق نخواهد شد».

این میان نوشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس به سردرگمی‌ها بیشتر دامن زد، چرا که بر خلاف کمیسیون اروپایی که گفته بود هیچ پرداختی از قبل پیش‌بینی نشده است، او تاکید کرد که «پرداخت‌های مقرر» تعلیق نخواهد شد.

آقای بورل نوشت: «تعلیق این پرداخت‌ها که به معنای مجازات تمام مردم فلسطین است، به منافع اتحادیه اروپا در منطقه آسیب می‌زند و صرفا تروریست‌ها را جسورتر می‌کند.»

کمیسیون اروپایی از ارائه توضیح درباره این اختلافات خودداری کرد، اما در عین حال خاطرنشان ساخت، کمک‌های بشردوستانه که جدا از بودجه توسعه است، ادامه خواهد یافت.

این نهاد گفت که بازنگری خود را با این هدف انجام می‌دهد «تا‌ اطمینان حاصل شود کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم هیچ سازمان تروریستی را قادر به انجام حملات علیه اسرائیل نمی‌کند».

در پی شدت گرفتن عملیات «شمشیرهای آهنین» و تشدید حملات ارتش اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه؛ وزارت بهداشت فلسطین خواستار ایجاد یک «کریدور امن» برای اطمینان از ورود کمک‌های فوری پزشکی به بیمارستان‌های غزه شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس و الجزیره به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کردند که «پارلمان غزه» و «وزارتخانه‌های غیرنظامی» اهداف «مشروع» ارتش در حمله به حماس هستند.

ادامه حملات هوایی و دریایی گسترده اسرائیل به غزه

عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه اسرائیل سه‌شنبه ۱۸ مهر در حالی وارد چهارمین روز خود شد که بمباران شدید نوار غزه توسط اسرائیل همچنان ادامه دارد. منابع «العربیه» بامداد امروز از ادامه بمباران شدید مناطق غزه توسط اسرائیل خبر دادند.

در همین حال مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز بامداد سه‌شنبه از حملات جدید و خشونت آمیز اسرائیل به غزه خبر داد.

این مرکز اعلام کرد که قایق‌های نیروی دریایی اسرائیل نیز بمباران خود را در سواحل شهر غزه تجدید کرد ساکنان این مناطق در حال جابجایی مداوم و ترک خانه‌هایشان هستند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته کنترل مجدد بر مرز غزه را به دست گرفته است.

رادیو ارتش اسرائیل به نقل از سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل اعلام کرد که این نیروها در حال مین‌گذاری بخش‌های نفوذی حصار مرزی غزه هستند و هیچ نشانه‌ای از وجود تونل‌های نفوذ در سراسر مرز غزه وجود ندارد.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که شب گذشته به ۲۰۰ هدف در نوار غزه حمله کرد و سایت‌هایی نظامی حماس در خان یونس و محله حی الرمال را هدف قرار داده است.

در همین حال منابع العربیه از کشته‌شدن تعدادی از خبرنگاران در بمباران یک ساختمان مسکونی در غرب غزه توسط اسرائیل خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی از کشته‌شدن ۳ خبرنگار در بمباران یک ساختمان مسکونی در غرب غزه توسط اسرائیل خبر دادند.

تلویزیون فلسطین پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل برج حجی که تعدادی دفاتر رسانه‌ای را در خود جای داده بود، هدف قرار داد و در نتیجه این حمله تعدادی زخمی شدند.

حملات اسرائیل به نوار غزه شب گذشته تا ساعات اولیه بامداد امروز ادامه داشت.

منابع رسانه‌ای فلسطین می گویند ده ها فلسطینی در این حملات کشته و زخمی‌شده اند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت که نیروی هوایی این کشور در حال انجام «یکی از بزرگترین حملات هوایی» خود علیه جنبش حماس در نوار غزه است. این حملات پس از حمله افراد مسلح این جنبش به تعدادی شهرک در اطراف نوار غزه آغاز شد.

پیشتر خبرنگار العربیه گزارش داده بود که درگیری فلسطینیان با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نزدیکی منطقه سعد در جنوب اسرائیل رخ داده است.

او افزود: «نیروی دریایی اسرائیل شروع به گلوله باران سواحل مرکزی و خان یونس کرد».

خبرنگار العربیه همچنین بر افزایش دفعات حملات اسرائیل به نوار غزه تأکید کرد. او گفت در حملات اسرائیل به جبالیا شمال غزه حداقل دو فلسطینی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

ارتش اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که حماس از آغاز حمله شنبه گذشته، ۴۵۰۰ موشک از غزه به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

این تحولات و درگیری‌ها با عملیات «طوفان الاقصی» که طی آن گروه‌های فلسطینی جهاد اسلامی و حماس در غزه صبح روز شنبه گذشته حمله غافلگیرانه‌ای به شهرها و جوامع مسکونی در مناطق اطراف نوار آغاز کرده‌اند این عملیات نظامی حماس تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ اسرائیلی منجر شده است.

از سوی دیگر حملات اسرائیل به نوار غزه نیز تاکنون به کشته شدن حدود ۵۰۰ فلسطینی منجر شده است.

همزمان نگرانی‌ها از احتمال باز شدن جبهه‌ای در شمال اسرائیل و آغاز درگیری بین حزب الله و ارتش اسرائیل افزایش یافته است.

روز گذشته ارتش لبنان اعلام کرده بود که شهرها و مناطق مرزی در معرض بمباران هوایی و توپخانه ای اسرائیل قرار گرفته و از شهروندان خواسته بود به مناطق مجاور مرز نروند.

دفتر سازمان ملل می‌گوید تعداد آوارگان غزه از ۱۸۷۰۰۰ نفر فراتر رفته است

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، با ادامه حملات هوایی تلافی جویانه اسرائیل، بیش از ۱۸۷۵۰۰ نفر از آغاز درگیری ها در غزه آواره شده اند. آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، میزبان بیش از ۱۳۷۰۰۰ نفر در مدارس سراسر قلمرو است. این گزارش می گوید حملات هوایی ۷۹۰ واحد مسکونی را ویران کرده و به ۵۳۳۰ واحد مسکونی در قلمرو ۲.۳ میلیون نفری آسیب جدی وارد کرده است. OCHA گفت آسیب به تاسیسات آب، بهداشت و بهداشت در غزه خدمات رسانی را برای بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر مختل کرده است.

چندین خبرنگار فلسطینی در حمله هوایی به شهر غزه کشته شدند

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، در حمله هوایی اسرائیل به شهر غزه بامداد روز سه شنبه دو خبرنگار فلسطینی کشته شدند. وفا این خبرنگاران را سعید الطویل ویراستار و محمد صبیح عکاس معرفی کرد. این حمله هوایی در نزدیکی منطقه ای که چندین دفاتر رسانه ای در آن قرار دارند، روی داد. گزارش ها حاکی از آن است که سه خبرنگار فلسطینی نیز روز شنبه در غزه هنگام تهیه گزارش مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران به نقل از گروه های آزادی مطبوعات فلسطین، آنها را ابراهیم محمد لافی عکاس و گزارشگر محمد جرغون و محمد الصالحی خبرنگار آزاد معرفی کرد.