در مورد جنگ حماس و اسرائیل

در رابطه با فاجعه ای که جوامع فلسطين و اسرائيل را دربرگرفته است، چند مطلب را دريافت نموده ايم که از نظر خوانندگان می گذرد. درج اين مطالب به الزام به معنی تائيد مواضع نويسندگان نمی باشد :

  • خطر کشتار انبوه مردم فلسطین توسط حکومت اسراِئیل جدی  است / علی جلال
  •  اسرائیل: این ۱۱ سپتامبر ماست؛ چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد، حماس تهدید کرد گروگان‌ها را خواهد کُشت! / بهرام رحمانی
  • موضع چپ سوسیالیست ایران به حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل باید چه باشد / آرتمیس زرین‌کوب

*

خطر کشتار انبوه مردم فلسطین توسط حکومت اسراِئیل جدی  است / علی جلال

نخست اینکه کشته شدن مردم غیر نظامی را محکو م است

حکومت اسراییل رسما وعلنا به فلسطینیان در غزه اعلام کرده است که از شهر خارج شوند چون میخواهد شهررابمباران کند.ازسوی وزارت دفاع اسرائیل اعلام شد که غره را چون جهنم درآتش بسوزانند(1 ) این درحالی است که اسراییل برق را  قطع کرده وغزه را کاملا در تاریکی فروبرده , بیمارستانها را از کار انداخته و انترنت را نیز کاملا قطع کرده است(2 ) حکومت اسرائیل می داند که غزه در محاصره است و دو ونیم ملیون سکنه آن, زن و کودک و پیرو جوان,  جائی ندارند که بروند! پس هدف کشتار فلسطینیان است

درجنگ سال 2006 اسراییل , 6000 فلسطیننی را با بمباران کشت

حکومت امریکا و حکومت اروپای دمکراسی! این مسئاله را می دانند, انها میدانند که حکومت اسرائیل می خواهد کشتار وسیعی از مردم فلسطین بکند اما نه تنها بازش نمی  دارند بلکه بشیوه موذیانه, با تبلیغات هیستریک علیه حماس…حکومت اسرائیل را  پشتگرم می کنند و افکار عمومی را آماده! , اینجانب در حد خود اعلام می کنم که: هر عمل جنایت آمیزی, هر اقدام “جنایت علیه بشریت ” که از سوی حکومت اسرائیل علیه مردم فلسطین که خانه و کاشانه و خاک و سرزمین و همه چیزشان سلب شده وبطور مدام تحقیرو سرکوب می شوند, روی دهد! آمریکا, اروپا و رژیم ًضد بشر جمهوری اسلامی مسئول هستند.

آزادگان جهان!

 به حکومتهای آمریکا! اروپا و به سازمان ملل فشار بیاوریم که هم اکنون شورای امنیت طی قطعنامه ای, دستور برقراری “آتش بس” بدهد و خواهان شروع مذاکرات برای خروج اسرائیل از سرزمینهای اشغالی فلسطین بنا به قطعدامه های سازمان ملل و خصوصا ازآن شماره 242 شود.

آری حماس نیرویی ارتجاعی است!  اما مگر نیروی ارتجاعی از حق طبیعی دفاع از سرزمین خود وحق مبارزه برای بیرون کردن اشغالگران محروم است؟

شما حکوتهای استعمارگر همه مردم مستعمره های خودرا که علیه استعمار شما برخواسته مبارزه کردند,  “تروریست”! نامیده اید.

حماس “تروریست” است! چرا باسازمان آزادیبخش فلسطین(محمود عباس)مذاکره نمی کنید. بجایش نمایش های مسخره “پیمان صلح! ابراهیم”با شیخ نشینهایی می بندید که هرگز جنگی نکرده اند, کشورهایی که بهنگام “جنگ”ها اصلا وجودی نداشته اند

سالها شعار داده اید که فلسطینی ها اسرائیل را به رسمیت  نمی شناسند اکنون بیش از بیست سال است که تقریبا همه فلسطینیان و همه کشورهای عربی اسرائیل را برسمیت شناخته اند(3 ). تا یاسرعرفات زنده بود, اسرائیل می گفت با او نمی شود مذاکره کرد. اما این اسرائیل است که هیچوفت وجود ملت فلسطین را برسمیت نشناخته. پس از مرگ عرفات(4), با محمود عباس (سازگارترین فلسطینیها) نیز مذاکره نکردیدو هر روز بخشهای هرچه بیشتری از  سرزمینهای فلسطینیان را اشغال  می کنید, کشتزارهایشان را به آتش می کشید وآنان را آواره میکنید

 ازچند سال پیش, فلسطینیان هرجمعه در غزه درنزدیک مرز گرد آمده وکاملا بطورآرام خواهان پایان اشغال شده اند, اسرائیل آن تظاهرکنندگان صلح جو را سرکوب خونین می کرد ورسانه های رسمی دمکراسی های غرب بطرز شرم آوری تظاهرات وسرکوب خونین آنرا سانسور

ازآن پس دیگر اسرائیل تقریبا هرروز فلسطینیها را سرکوب میکند, می کشد! هرروز بخشهای بیشتری از سرزمینهایشان را تصرف می کند کشتزارهایشان را به آتش می کشد… رسانه های رسمی دمکراسی های رسمی, این همه را سانسورمی کنند

حکومت آمریکا اشغال بیت المقدس را با انتقال سفارتخانه خود به آنجا برسمیت می شناسد و در همانحال سازمان محمود عباس را تحریم می کند

همه حکومتهای اسرائیل نژاد پرستند, مجلس اسرائیل تصویب کردا که: اسرائیل کشور قوم(نژاد) عبری است

این درحالی است, که بنا به آمار رسمی بیست در صد مردم اسرائیل “عرب” هستند. چند سال پیش پارلمان اسرائیل,سرزمین “جولان”(متعلق به سوریه که در 1967 اشغال شد)وبیت المقدس شرقی (متعلق به اردن که در 1967 اشغال شد)و مردمانشان عرب هستند را بخاک اسرائیل ضمیمه کرد,

اسرائیل تنها کشوری در دنیا است که مرزهای خودرا معین نکرده, نماینده حکومت پیشین ناتان یاهو درسازمان ملل اعلام کرد که مرزهای کشور اسرائیل را “تورات”تعیین می کند

     جمهوری اسلامی آگاهانه دشمن ایران است, وظیفه اصلی خودرا”کمک” به “مسلمانان” و نه درهر جا! بلکه در کشورهای عربی و نه هر کشور “عرب” بلکه فلسطین,لبنان, عراق یمن ..  . و نه هر اسلام بلکه شیعه

می داند

اینهمه درچارچوب اصل “حفظ نظام واجب واجبات است” می باشد,

در جهان و منطقه ما, همه کشورها: ترکیه, عربستان, عراق, شیخ نشینها و…  در کار ساخت و توسعه و پیشرفت  اقتصادی هستند. اما جمهوری اسلامی در جنگ افروزی و ویران گری!

جمهوری اسلامی کشور  ایران را “نعمتی” می داند که خدا به “مجاهدان” داده تا از آن متمتع شده و در راه “اسلام”(جنگ افروزی و…) صرف کنند.

نقشه اصلی جمهوری اسلامی دررابطه با حماس آن است که کم کم جهاد اسلامی را(که گرایش شیعی دارد) جایگزین آن کرده و حماس را حذف نماید.

خامنه ای بارها اعلام کرده: “هرکه با اسرائیل” مقابله کند, کمکش می کند. رژیم بارها اعلام کرده که کلی سلاح و پول به حماس می دهد. معلوم است که پشت “عمل” اخیر حماس “کشور” ی قرار دارد.

برای کمک به فلسطینیها می بایست کشورهای عرب و مسلمان را گرد آورد,  برپایه مبارزه فلسطینیان وهمراهی نیروهای دمکرات و صلح طلب اسرائیل , سازمان ملل, عفو بین الملل, یونسکو, دادگاه های بین المللی وغیره, حکومت اشغالگر و سرکوبگر اسرائیل را عقب راندو منزوی کرد و او را مجبور  به قبول صلح عادلانه بنا به قطعنامه های سازمان ملل نمود(به نظر می آید طرح پادشاه درگذشته عربستان ملک عبدالله خوب باشد)

جمهوری اسلامی دوست واقعی فلسطین نیست, از مسئاله فلسطین برای بقاء وجود ضد بشری خود سوء استفاده می کند.  جمهوری اسلامی( خود خواهی های شخص بی مقدار خامنه ای)  در اردوی فلسطینیان تفرقه انداخت, حکومتهای کشورهای “عرب” را بسوی حکومت اسرائیل هل داد.

  تهدید بنابودی اسرائیل عملی ضد بشری است. حکومت اسرائیل از رفتار های ارتجاعی رژیم در جهت غصب بیشترحقوق فلسطینیان بسیار بهره برد

در درگیری کنونی نیز  اگرجمهوری اسلامی  احساس خطرکند, به فلسطین خیانت خواهد کرد

خطاب به حکومتهای آمریکا و اروپا

خب فرض کنیم اینبار هم با کشتارفلسطینیان, این ننر جنگ طلب, اشغالگر توسعه طلب ,که تنها کشوری درجهان است که بهیچ قطعنامه سازمان ملل وقعی نمی نهد, را “پیروز” گردانیدید! بالاخره چی؟! مگر در دنیای کنونی و آینده می توانید ملت فلسطین را از پا درآورید

علی جلال 09/10/2023

پاورقی

1_ بنگاه خبر پراکنی انگلیس 08_10_2023 60  دقیقه

2_ جنایتکاران همه جا مانند همند: جمهوری اسلامی, حکوبت اسرائیل

3_ سران حماس هم بارها اعلام آمادگی کرده اند

4_مرگ مشکوک

*

اسرائیل: این ۱۱ سپتامبر ماست؛ چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد
حماس تهدید کرد گروگان‌ها را خواهد کُشت!
/ بهرام رحمانی

مقدمه

عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه اسرائیل سه‌شنبه ۱۸ مهر در حالی وارد چهارمین روز شد که محاصره و بمباران شدید نوار غزه توسط اسرائیل، هم‌چنان ادامه دارد. کشتار غیرنظامیان و به اسارت گرفتن آنان اکنون بهترین دستاویز را در اختیار دولت افراطی نتانیاهو قرار داده است تا با قطع آب و برق و سوخت و غذا به روی ساکنان باریکه غزه و بی‌سابقه‌ترین بمباران هوایی علیه تاسیسات آن‌جا، بیمارستان‌ها، ساختمان رسانه‌ها، و اکنون برای حمله زمینی به باریکه عزه آماده شود. همه این اقدامات با بی‌توجهی رسانه‌ها و افکار عمومی مردم جهان و دولت‌ها رو‌ببه‌رو شده است!

با این وضع به‌نظر می‌آید ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی آن در میان سکوت دنیا و حتی حمایت دولت‌های غربی از سیاست جنگی نتانیاهو و در راس همه آمریکا، نه تنها چیزی از موجودیت حماس، بلکه از زیرساخت و زندگی شهروندان عادی در نوار غزه باقی نگذارد، حتی اگر این موضوع به کشته شدن اسیرانش منجر شود.

در این میان، احتمال باز شدن پای جمهوری اسلامی ایران به جنگی که بین حماس و اسرائیل در گرفته، با گذشت زمان بیش‌تر می‌شود.

نیروی هوایی اسرائیل با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی تایید کرده است که «صدها سرباز ارتش اسرائیل را که در خارج از کشور بودند» به منظور شرکت در جنگ به کشورشان بازگشته‌اند. نیروی هوایی اسرائیل در پیامی اعلام کرد که در «تلاش‌های ارتش اسرائیل برای بسیج نیروهای اضافی برای ادامه جنگ» مشارکت دارد. ارتش اسرائیل می‌گوید ۳۰۰ هزار نیرو را پشت مرز جمع کرده است که بیش‌ترین تعداد نیروهای فراخوانده شده در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود. اقدامی که نشان‌دهنده آمادگی برای عملیات زمینی به‌شمار می‌رود. اسرائیل ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خود را در اقدامی بی‌سابقه فراخوانده، نوار غزه را محاصره کرده و اعلام کرده است که برای حمله زمینی به این باریکه آماده است.

دور جدید درگیری‌ها میان دو طرف که تا کنون جان بیش از ۱۵۰۰ نفر را گرفته، از شنبه گذشته پس از حمله خون‌بار نیروهای حماس آغاز شد و موجی از انتقادات بین‌المللی به این گروه و محکومیت اقدام آن‌ها را در پی داشت. اتحادیه اروپا هم‌چون آمریکا، حماس را یک گروه تروریستی می‌داند. بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیل، این درگیری تا کنون منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۹۰۰ اسرائیلی‌(از جمله ۲۶۰ تن از شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی صحرا)، زخمی شدن دست‌کم ۲۶۰۰ نفر و به گروگان گرفته شدن ده‌ها نفر شده که به داخل نوار غزه منتقل شده‌اند.

شمار دقیق گروگان‌ها روشن نیست و گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد این تعداد را «بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر» اعلام کرده است. بنا بر اعلام یکی از سخن‌گویان ارتش اسرائیل، اجساد ۱۵۰۰ شبه‌نظامی حماس در خاک اسرائیل پیدا شده است. از زمان حمله خونین نیروهای حماس در روز شنبه، درگیری‌های شدیدی میان آن‌ها و ارتش اسرائیل روی داده و هنوز روشن نیست که آیا رقم ۱۵۰۰ جسد شبه‌نظامیان، تلفاتی که قبلا توسط مقامات فلسطینی گزارش شده بود را نیز شامل می‌شود یا خیر.

رویترز نیز در گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به »جنبش مقاومت اسلامی فلسطین»‌(حماس)، از مشارکت نیرویی ۱۰۰۰ نفری و متشکل از یگان‌های ویژه و آموزش دیده برای انجام مخرب‌ترین حمله به اسرائیل طی ده‌های اخیر خبر داد. برخی از تصاویر مربوط به عملیات یا تمرین‌های نظامی این یگان‌ها در فیلم‌هایی که حماس و شاخه مسلح آن، گردان‌های عز‌الدین قسام منتشر کردند، ضبط شده و تصاویر دیگر از این عملیات توسط شاهدان تهیه شده است.

ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در جریان سفرش به بروکسل، به مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که در این بحران دخالت نکنند و گفت که نمی‌خواهد درگیری‌های غزه گسترش یابد.

رویترز به نقل از او نوشت: «ما می‌خواهیم این پیام بسیار قوی را ارسال کنیم که ‌نمی‌خواهیم این درگیری گسترده شود و ایران باید این پیام را به روشنی دریافت کند.» جمهوری اسلامی ایران، حمایت خود از گروه حماس را پنهان نمی‌کند و حمله خونین آخر هفته آن‌ها را نیز ستوده است؛ خامنه‌ای هم‌زمان هرگونه دخالت در عملیات حماس را رد کرده است.

واشنگتن که هر سال ۸/۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند هم‌چنین اعلام کرد که به زودی تجهیزات جدید دفاع هوایی، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی را به این کشور خواهد فرستاد.

ادامه و متن کامل در فرمت پی دی اف

*

موضع چپ سوسیالیست ایران به حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل باید چه باشد / آرتمیس زرین‌کوب

می‌گویند موضع شما به عنوان یک اکو-سوسیالیست در قبال حمله حماس به اسرائیل چیه؟

اول از همه باید گفت که همه آگاه هستیم که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ که مناطق فلسطینی را تحت سلطه خودش درآورد و خارج نشد دست به اشغالگری زد و با روی کار آمدن احزاب راست‌گرا سرکوبگری نظامی و تغییر بافت مردمی برای یهودی کردن مناطق عربی در سیاست اسرائیل قرار گرفت! همه ما از آن آگاه هستیم و میدتنیم در تمام این موارد حقایقی است و باید گفته شود!

اما آن چه امروز رخ داد متفاوت بود! گروه تروریستی حماس با دستور مستقیم علی خامنه‌ای رهبر رژیم ایران به اسرائیل حمله کرد، جنایت کرد، غیرنظامیان را نه غیرمستقیم بلکه مستقیم به قتل رساند! جنایت جنگی انجام داد، جسد کشته‌شدگان را برهنه کرد و بر روی آن‌ها رقصیدند! در مقابل ارتش اسرائیل هم عملیات دفاعی انجام داد و مردم فلسطین قربانی این ماجراجویی‌ حماس شدند! 

ما باید به قول لنین تئوریسین سوسیالیست روس، تحلیل مشخص از شرایط مشخص داشته باشیم و تنها از یک نگاه و دریچه و گذشته و تاریخ تحلیل نکنیم، بلکه موضوع روز سیاسی رو ببینیم و تحلیل کنیم! امروز باید یک فرد خودش را سوسیالیست و چپ میداند با سیاست تحلیل مشخص از شرایط مشخص بدون قید و شرط حملات تروریستی حماس را محکوم و با اسرائیل اعلام همبستگی کند! این همبستگی نه با دولت اسرائیل و تایید سیاست‌های آن بلکه همبستگی با مردم اسرائیل است که مورد هجوم تروریست‌ها قرار گرفته‌اند!

باید ذکر کرد که حماس هیچوقت به مقاومت مردم فلسطین و و به مبارزه طبقاتی مردم فلسطین ربطی نداشته است! یک عده سلفی و بنیادگرا مذهبی هستند که در پی احیای خلافت اسلامی ۱۴۰۰ سال پیش می‌باشند و حتی همین الان که قدرت ندارند در غزه مخالفان سیاسی را سرکوب و اعدام می‌کنند و همجنس‌گرایان را از کوه به پایین پرتاب می‌کنند! 

حماس یک گروه تروریست مزدور است که توسط اخوان المسلمین، قطر و جمهوری اسلامی تجهیز مالی و نظامی می‌شود و نه برای مردم فلسطین بلکه در جهت سیاست آن‌ها گام برمی‌دارد! در واقع می‌شود گفت گروه تروریستی حماس یکی از موانع تحقق حق و حقوق مردم فلسطین است!

ما برای حمایت از حق و حقوق مردم فلسطین نیازی به حمایت از تروریست‌های حماس نداریم چرا که احزاب سوسیالیست و دموکراتیکی مانند حزب مردم فلسطین، اتحادیه دموکراتیک فلسطین و جنبش فتح هستند که به راه‌حل دو دولت عبری/عربی و جهت‌گیری طبقاتی به نفع مزدبگیران اعتقاد دارند که باید از آن‌ها حمایت کرد تا ارتجاع اسلامی فلسطین تضعیف شود! چرا که ارتجاع اسلامی فلسطین حل مسئله فلسطین را نه سیاسی بلکه مذهبی اعلام میکند و به جنگ مذهبی دامن می‌زند که خانمان‌سوز است!

همچنین باید این را قبول داشت که بدون شک یک دولت مستقل فلسطینی کنار اسرائیل باید تشکیل شود، باید اسرائیل مناطق فلسطینی سال ۱۹۶۷ را ترک کند و تمام شهرک‌نشینان به مناطق یهودی بازگردند و شرق اورشلیم پایتخت فلسطین باشد! اما راه رسیدن به آن حمله نظامی به اسرائیل و کشتار غیرنظامیان و عملیات تروریستی در اسرائیل نیست!

 بلکه مبارزه و اعتراضات مدنی-سیاسی مردمی در فلسطین و همزمان ارسال پیام به بلوک ضداشغال در اسرائیل است که با اعتراضات در خیابان‌های اسرائیل باعث فشار بر دولت شده تا با آمدن بر میز مذاکرات صلح راه برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی در کنار اسرائیل به پایتختی اورشلیم غربی باز شود….

این یگانه راه موجود است و هر راهی بدون آن همان‌گونه که امروز دیدیم به جنگ، خونریزی و تداوم نفرت مردمان اسرائیل و فلسطین خواهد شد، از همین رو نیروهای چپ و سوسیالیست ایرانی باید با موضع‌گیری مسئولانه در این راستا در جهت صلح پایدار گام بردارند و نه در زمین راست ناسیونالیست در اسرائیل و تروریست‌های بنیادگرا ساکن غزه بازی کنند!

✍آرتمیس زرین‌کوب

🔹فعال اکو-سوسیالیست و حقوق کوئیر