دبیرکل سازمان ملل متحد: غزه گورستان کودکان، درخواست آتش بس فوری نهادهای وابسته به سازمان ملل

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است جنگ در غزه «بحران انسانیت» است و غزه به سرعت در حال تبدیل به «گورستان کودکان» است.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند

روسای تمام آژانس‌های اصلی سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای مشترک و نادر خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» در غزه شده‌اند. روسای ۱۱ نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد و ۶ سازمان بشردوستانه می گویند: «تقریباً یک ماه است که جهان با شوک و وحشت وضعیت در حال گسترش در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تماشا می‌کند». روسای سازمان‌های یونیسف، سازمان جهانی بهداشت، برنامه جهانی غذا و همچنین خیریه‌هایی مانند کودکان را نجات دهید می‌گویند تلفات جانی هر دو طرف جنگ «هولناک» بوده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌هایی شدند که حماس آنها را در اختیار دارد. این بیانیه ادامه می دهد: «با این حال، کشتار هولناک تعداد بیشتری از غیرنظامیان در غزه و قطع دسترسی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فلسطینی به غذا، آب، دارو، برق و سوخت، غیرقابل قبول است.» این بیانیه می افزاید که ۸۸ نفر از کارکنان وابسته به نهادهای سازمان ملل که متمرکز بر پناهجویان فلسطینی بودند از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند که بالاترین تعداد تلفات نیروهای سازمان ملل «در یک درگیری ثبت شده» است.

دبیرکل سازمان ملل متحد: غزه گورستان کودکان شده است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است جنگ در غزه «بحران انسانیت» است و غزه به سرعت در حال تبدیل به «گورستان کودکان» است.

آقای گوترش در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت صدها دختر و پسر هر روز کشته یا زخمی می‌شوند. به گفته او «این بحران جهان را تکان داده و جان‌های بیگناه زیادی را به باد داده است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد یک بار دیگر اقدامات منزجر کننده تروریستی حماس در هفتم اکتبر را محکوم کرد و گفت جنگجویان حماس غیرنظامیان را سپر انسانی خود کرده‌اند و به حمله به اسرائيل ادامه می‌دهند.

آقای گوترش افزود «هیچ چیز نمی‌تواند شکنجه کشتار آدم‌ربایی و مجروح کردن غیرنظامیان را توجیه کند و حفاظت از جان غیرنظامیان باید در اصل و اساس و همه چیز باشد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد درعین حال نسبت به افزایش خشونت‌ها تحت تاثیر جنگ اسرائيل در غزه ابراز نگرانی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست به خطر گسترش درگیری‌ها به منطقه‌ای وسیع‌تر توجه کنند: «ما همین حالا شاهد افزایش سطح تنش و گسترش آن از لبنان و سوریه تا عراق و یمن هستیم.»

آنتونیو گوترش خواستار توقف «لفاظی‌های نفرت پراکن» و برقراری آتش بس انسان‌دوستانه شد و گفت از افزایش تعصب‌های ضد یهود و ضد مسلمان عمیقا نگران است.

او افزود جوامع یهودی و مسلمان در سراسر جهان نگران امنیت و ایمنی خود هستند.

آقای گوترش یک بار دیگر بر نیاز به پیش گرفتن راه حل تاسیس دو کشور مستقل فلسطین و اسرائيل تاکید کرد.

*

سازمان بهداشت جهانی خواستار برقراری مجدد تلفن و اینترنت در غزه شد

در پی قطع مجدد خدمات اینترنت و تلفن در غزه، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت از خاموشی ارتباطی حاکم بر غزه و بمباران‌های سنگین بر این منطقه بسیار نگران است. به گفته تدروس آدهانوم گبرییسوس «بدون ارتباطات مردمی که نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارند نمی‌توانند با آمبولانس و یا بیمارستان تماس بگیرند.» او خواستار برقراری بلافاصله تمام کانال‌های ارتباطی شد. پیشتر پالتل، شرکت مخابرات فلسطینی از یک «اختلال کامل» در خدمات ارتباطی و اینترنتی در غزه خبر داد و گفت که این اختلال به دلیل بمباران مسیرهای اصلی خطوط ارتباطی توسط حملات اسرائیل است.» نت بلاکس که سرعت و دسترسی به اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می کند، گفته است در حدود ساعت ۱۸:۵۰ به وقت محلی (۱۶:۵۰ به وقت گرینویچ) «اختلال جدیدی در ارتباطات» در نوار غزه رخ داده که بیشترین تاثیر را بروی شرکت مخابرات پالتل، تنها اپراتور باقی مانده در این منطقه داشته است.