دو ائتلاف سياسی : مبانی مشترک ما برای گفتگو در راه اتحاد فراگير و دموکراتيک

از نظر ما تلاش برای یک سیستم حکومتی جایگزین، حق هر فرد و جریانی است. ما امضاء کنندگان زیر که سالهاست با هم همکاری و همراهی داشته و داريم، خود خواهان حاکمیتی مبتنی بر دموکراسی، فدرالیسم و سکولاریسم در شکل جمهوری پارلمانی هستیم. اما تاکید میکنیم کە تحقق یک اتحاد فراگیر برای گذار از جمهوری اسلامی مستلزم اینست کە همگان دیالوگ بر مبنای مشترکات ممکن را بپذیرند و بکوشند تا زمینەساز اتحادی وسیع و دمکراتیک گردند

مبانی مشترک ما برای گفتگو در راه اتحاد فراگیر و دمکراتیک

خیزش انقلابی بی سابقە در سراسر ایران کە بە دنبال قتل ژینا امینی (مهسا) از کردستان آغاز شد و با محوریت شعار زن، زندگی، آزادی تداوم یافتە، جنبشی سکولار، تکثرگرا و مدرن است کە موجب اتحاد و همبستگی بی نظیر مردم ایران در داخل و خارج برای سرنگونی رژیم تبعیض و استبداد جمهوری اسلامی و کسب بزرگترین پشتیبانی جهانی شدە است. در این شرایط حساس، همگرایی و همبستگی در میان احزاب و گروهها و شخصیتهای مخالف رژیم بە خواست عمومی مردم و همچنین بە ضرورتی برای اعتلای انقلاب کنونی و پیروزی آن تبدیل شدە است.

از نظر ما تلاش برای یک سیستم حکومتی جایگزین، حق هر فرد و جریانی است. ما امضاء کنندگان زیر که سالهاست با هم همکاری و همراهی داشته و داريم، خود خواهان حاکمیتی مبتنی بر دموکراسی، فدرالیسم و سکولاریسم در شکل جمهوری پارلمانی هستیم. اما تاکید میکنیم کە تحقق یک اتحاد فراگیر برای گذار از جمهوری اسلامی مستلزم اینست کە همگان دیالوگ بر مبنای مشترکات ممکن را بپذیرند و بکوشند تا زمینەساز اتحادی وسیع و دمکراتیک گردند. لذا آن الگویی از حاکمیت کە بتواند در شرایط کنونی بە کانونی برای اتحاد در میان مردم سراسر ایران تبدیل شود، بە نظر ما باید بر اصول و مبانی زیر استوار گردد:

١ – پذیرش مبانی و موازین دموکراسی مبتنی بر پلورالیسم برای شکل دادن بە ساختار سیاسی و اجتماعی آتی در ایران، پایبندی بە حقوق و آزادیهای بنیادی از جملە آزادی عقیدە و بیان، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و تشکلهای سیاسی و سندیکایی، لغو قوانین زن ستیز و آپارتاید جنسی و برابری کامل زن و مرد در همە شئون اجتماعی و سیاسی. آزادی پیروان ادیان و مذاهب مختلف، آزادی اقلیتهای جنسی و پایبندی به حقوق بین الملل در خصوص پناهندگان در کشور.

٢ – پذیرش و پایبندی بە منشور جهانی حقوق بشر (اعلامیەهای حقوق بشر، میثاقهای بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی). همچنین کنوانسیونهای بین المللی در زمینە حذف تبعیض نژادی، تبعیض بر علیە زنان، کودکان و کارگران، ممنوعیت شکنجە و اعدام، همچنین  تمامی قطعنامه و کنوانسیونهای بین المللی به ویژه قطعنامه سازمان ملل درباره حقوق مردم بومی، پذیرش موازین مربوط بە حفاظت از جوامع اتنیکی و زبانی.

٣ – ما خواھان حاکمیتی بر مبنای دمکراسی پارلمانی و نظام جمهوری ھستیم کە در آن اراده و رای آزاد مردم بالاترین مرجع تصمیم گیری به شمار میرود. پارلمان/ مجلس دارای بالاترین اختیار بودە و نمایندگان بەصورت ادواری و با رأی مستقیم و آزادانە مردم انتخاب میگردند. سکولار بودن و جدائی ساختار دولت از نهاد دین یک اصل بنیادی حکومت آتی خواھد بود.

٤ – تفکیک و استقلال قوای سە گانە قانون گذاری، اجرایی و قضائی، رکن اصلی دمکراسی و حاکمیت قانون خواھد بود.

٥ – پذیرش تکثر و تنوع در جامعە ایران و ازجملە بەرسمیت شناختن ھویتھای ملی و اتنیکی متنوع در کشور، رفع ھرگونە تبعیضات و تامین حقوق ملیتھای ایران بە لحاظ سیاسی اداری، امنیت داخلی، اقتصادی و فرھنگی در چھارچوب اداره امور مناطق متکی بر ارگانھا و مجالس منتخب. رفع موانع سیاسی و عملی موجود برای توسعە اقتصادی و پیشرفتھای اجتماعی و فرھنگی در مناطق محروم و توسعە نیافتە و جبران تبعیض ھا در این زمینه.

٦ – بە رسمیت شناختن تحصیل بە زبان مادری و آموزش زبان فارسی بە عنوان زبان ارتباطی در سراسر در کشور.

٧ – گستردگی سرزمین، جمعیت و گوناگونی ملی، اتنیکی و اجتماعی و فرھنگی ایجاب میکند کە در ایران آتی تعھد بە عدم تمرکز قدرت در مرکز، مشارکت در قدرت سیاسی و سپردن ادارە مناطق بە خود مردم و نمایندگان مستقیم آنھا، مبنای حاکمیت سیاسی آیندە قرار گیرد. به باور ما شکل مناسب و شناخته شده بين‌المللی آن فدراليسم می باشد.

٨ – انحلال سازمانی سپاە پاسداران و ھمە موسسات و زیرمجموعەھای آن از جملە سازمانھای اطلاعاتی و نظامی موازی. ایجاد ارتش منظم، مطابق نرمھای شناختەشدە بین المللی و تحت امر دولت منتخب قانونی. وظیفە ارتش دفاع ازکشور در مقابل تھاجم نظامی خارجی است و در امور داخلی کشور مداخلە نظامی نخواھد کرد.

٩ – انحلال ارگانھای اطلاعاتی و امنیتی جمھوری اسلامی و زیر مجموعەھایش و در مقابل ایجاد سازمانی برای حراست از امنیت مردم در مقابل تھدیدات امنیتی، کە بە پارلمان و دولت منتخب پاسخگو باشد.

١٠ – پذیرش اصل احترام متقابل در روابط خارجی با دیگر کشورھا، لغو سیاست پشتیبانی و حمایت از گروھھای تروریستی در منطقە و تعھد بە اصل حسن ھمجواری با ھمسایگان بە عنوان عضو مسئول جامعە جھانی و حافظ صلح و تعھدات بین المللی در روابط میان کشورھا.

١١ – برنامە ریزی برای توسعە متوازن و پایدار، با توجە بە توان و ظرفیت اکولوژیک مناطق مختلف کشور و حراست از محیط زیست بدون تبعیض.

12 – ما بە نیروی مردم در داخل کشور به عنوان عامل اصلی تغییر و گام برداشتن عملی برای سازماندھی و متحد ساختن ظرفیتھای مبارزاتی تکیه می نماییم. در عین حال برای کسب پشتیبانی جھانی و جوامع دموکراتیک از مبارزه مشروع برای براندازی جمھوری اسلامی و استقرار یک نظام دموکراتیک و کثرتگرا تلاش میکنیم. 

از نظر ما مبانی و اصول فوق الذکر میتواند مبنائی برای دیالوگ، ھمکاری و شکل گیری یک اتحاد وسیع برای سرنگونی جمھوری اسلامی و استقرار نظامی مردمی، دموکراتیک، عادلانە و پایدار باشد.

کنگره مليتهای ايران فدرال

همبستگی فراگير برای آزادی و برابری در ايران

مردادماه ١٤٠٢ – اگوست ٢٠٢٣ (انتشار : پانزدهم مهرماه ١٤٠٢ – هفتم اکتبر ٢٠٢٣)

*

اين متن در کنفرانس “در راه اتحاد فراگیر و دمکراتیک” اعلام علنی شد :

گزارش برگزاری کنفرانس در راه اتحاد فراگیر و دمکراتیک