دو ائتلاف سیاسی: صدور حکم اعدام برای توماج صالحی محکوم است

علیرغم تشبثات رژیم و سرکوب‌های شدید، جنبش‌های کارگران،، دانشجویان، معلمان، دادخواهان و جوانان و زنان و ملیت‌ها، برای رسیدن به خواست‌های برحق خود ادامه داشته و روزبروز گسترده تر می‌شود. رژیم با تلاشی مذبوحانه سعی دارد تا بار دیگر مقاومت گسترده آنان را درهم بشکند

اطلاعیه مشترک دو ائتلاف سیاسی در مورد حکم اعدام هنرمند محبوب، توماج صالحی :

صدور حکم اعدام برای توماج صالحی محکوم است

شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی هنرمند لر بختياري را به اعدام محکوم کرده است. اتهام توماج صالحی “فساد فی الارض”  در ارتباط با پرونده ای است که دراعتراضات ۱۴۰۱ ساخته شده است. این خواننده محبوب مردم با آهنگهای خود، که بیانگر مسائل و مشکلات مردم است، صریح و بی پروا دردهای مردم را در اشعار خود بیان میکرد و با شروع اعتراضات سراسری به قتلِ ژینا (مهسا) با تمام انرژی با معترضان همراه شد.

توماج صالحی سال گذشته دستگیر شد و در زندان زیر شکنجه جسمی و روحی مقاومت کرد و نهایتا رژیم اسلامی ناگزیر از آزادی او شد. توماج بعد از خروج از زندان ساکت ننشست و با انتشار ویدیوهایی از آنچه بر وی در زندان رفته بود سخن گفت. پیامد انتشار این ویدئوهای افشاگرانه، مجددا دستگیر و بازداشت بود. این بار شکنجه و فشار برای شکستن وی دو چندان شد، اما وی همچنان مقاومت کرد و در نهایت بیدادگاه رژیم حکم به اعدام وی داد.

حکومت اسلامی ایران از همان ابتدای استقرارش، شمشیر را در مقابل مردم از رو بست و در مقابل خواسته‌ها و مطالبات مردم تنها با سرکوب و زندان و شکنجه و اعدام پاسخ داد. این روزها در این حکم اعدام توماج تنها نیست و رضا رسایی، شهروند کُرد یارسان که در پیوند با جنبش «زن، زندگی، آزادی» و در جریان حمله‌ی ماموران امنیتی به مراسم سالگرد سیدخلیل عالی‌نژاد بازداشت شده بود، و حبیب و عباس دریس شهروندان عرب اهوازي، که در بهمن ماه ۱۳۹۷ و بعد قتل گاه  نيزار هاي معشور و با اتهامات امنیتی در شهر معشور (ماهشهر ) بازداشت شدند، در خطر اعدام هستند.

رژیم در بحران شدیدی در داخل و منطقه گرفتار است. برای مقابله با بحران و خاموش کردن جنبش‌های اعتراضی مردم، به ویژه جنبش مقاومت زنان که پس از خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» همچنان در مقابل تعرضات حکومت مقاومت میکنند، تنها راهی که می‌شناسند، سرکوب و سرکوب بیشتر است.  حکم اعدام توماج صالحی تلاشی مذبوحانه از سوی رژیم برای هراس افکنی و وادار کردن مردم به لب فروبستن است .

علیرغم تشبثات رژیم و سرکوب‌های شدید، جنبش‌های کارگران، بازنشستگان، دانشجویان، معلمان، دادخواهان و جوانان و زنان و ملیت‌ها، برای رسیدن به خواست‌های برحق خود ادامه داشته و روزبروز گسترده تر می‌شود. رژیم با تلاشی مذبوحانه سعی دارد تا بار دیگر مقاومت گسترده آنان را درهم بشکند.

ما، دو ائتلاف سیاسی« همبستگی فراگیر» و «کنگره ملیتهای ایران فدرال» بر این باوریم که حکم «اعدام» مجازاتی است غیر انسانی و بر خلاف آنچه گفته شده و می‌شود، نه تنها بازدارنده خشونت در جامعه نیست، که خود عامل تشدید آن است و باید با جدیت بسیار در جهت لغو حکم «اعدام» از قوانین قضائی تلاش کرد.

ما، صدور حکم اعدام برای توماج صالحی و تمامی مبارزین راه آزادی و دمکراسی را محکوم کرده و خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی هستیم. ما از همه مردم و نیروهای سیاسی آزادی‌خواه و دمکرات می‌خواهیم تا صدای اعتراض خود را بلند کرده و از هر وسیله ای برای انعکاس آن در عرصه بین‌المللی کوتاهی نکنند.

ما، اعتقاد راسخ داریم که مبارزه هماهنگ و همراه همه جنبش‌های مردمی تنها راه ممکن برای سرنگونی حکومت اسلامی ايران و رسیدن به آزادی، دمکراسی و برابری در ایران است.

کنگره ملیتهای ایران فدرال

ھمبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران
(ائتلاف سياسی متشکل از چهارده حزب، سازمان و جريان سياسی)

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۳۰ آوریل ۲۰۲۴