اظهارات گوترش در مورد نقض آشکار قوانین بین‌المللی در غزه/درخواست آتش بس فوری سازمان جهانی بهداشت

گوترش: قوانین بین‌المللی آشکارا در غزه نقض شده‌اند

سازمان جهانی بهداشت خواستار آتش‌بس فوری شد؛ «شرایط غزه وخیم است»

گوترش: قوانین بین‌المللی آشکارا در غزه نقض شده‌اند

دبیر کل سازمان ملل متحد از نقض آشکار قوانین بین‌المللی در غزه ابراز نگرانی شدید کرده است.

آنتونیو گوترش بدون نام‌آوردن از حماس یا اسرائیل، هم استفاده از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی را محکوم کرد و هم بمباران جنوب غزه را، جایی که توسط اسرائیل برای پناه گرفتن مردم شمال غزه ایمن اعلام شده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «حفاظت از غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه‌ای اصل اول است. حمایت از غیرنظامیان به معنی استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی نیست. به این معنی نیست که به یک میلیون نفر دستور تخلیه خانه‌هایشان به جنوب را بدهید که نه پناهگاهی هست و نه آب و غذا و دارو و سوختی و بعد آن جنوب را بمباران کنید.»

آقای گوترش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت «حمله هفتم اکتبر در خلاء روی نداده و مردم فلسطین ۵۶ سال است که گرفتار «اشغالی اختناق‌آور» هستند. «می‌بینند که بر زمین‌هایشان شهرک‌سازی می‌شود و گرفتار خشونت می‌شوند،‌ اقتصادشان خفه شده، مردمشان بی‌جا شده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده است.»

با این حال آقای گوترش تاکید کرد «نه رنج مردم فلسطین حمله حماس را توجیه می‌کند و نه حمله منزجز کننده حماس مجازات جمعی مردم فلسطین را.» سفیر اسرائيل در واکنش خواستار استعفا یا عذرخواهی آقای گوترش شده است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در اعتراض به صحبت‌های آقای گوترش خواستار استعفای او شده است.

سازمان جهانی بهداشت خواستار آتش‌بس فوری شد؛ «شرایط غزه وخیم است»

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در غزه شد تا امکان توزیع سوخت، مایحتاج ضروری و لوازم بهداشتی و درمانی در این منطقه فراهم شود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «شرایط برای مردم غزه وخیم است. بدون ایجاد یک مسیر امن و دائم که بتوان از طریق آن سوخت و لوازم بهداشتی، و دیگر کمک‌های انسان‌دوستانه را به دست آنها رساند، شرایط فاجعه‌آمیز خواهد شد.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، برخی مراکز درمانی در شمال غزه، از جمله بیمارستان شفا که بزرگ‌ترین بیمارستان غزه محسوب می‌شود، منتظر سوخت و لوارم درمانی و بهداشتی هستند. بیمارستان «ترکیش فرندشیپ» که تنها بیمارستان آنکولوژی در غزه است، نیمه فعال شده و این امر جان حدود دو هزار بیمار مبتلا به سرطان را به خطر انداخته است.

این نهاد همچنین گفت که روز دوشنبه ۳۴ هزار لیتر سوخت به چهار بیمارستان اصلی در جنوب غزه و صلیب سرخ فلسطین تحویل داده اما این میزان سوخت تنها برای فعال نگه داشتن آمبولانس‌ها و برخی بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها آن هم تنها برای یک روز کفایت می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین مقادیری دارو و دیگر تجهیزات درمانی را در میان بیمارستان‌های اصلی در جنوب غزه توزیع کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل ملاقات با دبیرکل سازمان ملل را لغو کرد

وزیر خارجه اسرائیل در پی سخنان انتقادآمیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره حمله این کشور به غیرنظامیان در باریکه غزه، دیدار برنامه‌ریزی‌شده با او را لغو کرد و نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز با انتقاد از آقای گوترش خواستار استعفای او شد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت: «با دبیرکل سازمان ملل دیدار نمی‌کنم. بعد از هفتم اکتبر [تاریخ حمله حماس به اسرائیل] دیگر جایی برای مشی متوازن باقی نمانده است. حماس باید از صفحه روزگار محو شود».

وزارت خارجه اسرائیل نیز خبر لغو این دیدار را تأیید کرد.

آقای کوهن در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره جنگ غزه هم خطاب به آنتونیو گوترش گفت: «آقای دبیرکل، شما در کدام جهان زندگی می‌کنید؟»

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در شورای امنیت سازمان ملل به‌شدت از حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه انتقاد کرد و گفت این معادل «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» و «تنبیه جمعی» فلسطینی‌ها است.

او هرچند حمله حماس به خاک اسرائیل را محکوم کرد، اما در عین حال گفت: «مهم است بدانیم حمله حماس در خلأ رخ نداده است. مردم فلسطین با ۵۶ سال اشغال خفقان‌آور مواجه بوده‌اند.»

از سوی دیگر، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اظهارات آنتونیو گوترش را «هولناک» و «غیراخلاقی» خواند.

او نوشت این سخنرانی نشان می‌دهد دبیرکل سازمان ملل «از واقعیت در منطقه ما کاملا جدا افتاده» است و افزود آقای گوترش «قتل‌عام صورت گرفته به‌دست تروریست‌های نازی حماس را به شیوه‌ای غیراخلاقی و تحریف‌شده می‌بیند».

آقای اردان همچنین گفت باعث اندوه است رئیس سازمانی که بعد از هولوکاست تأسیس شده است، چنین «دیدگاه‌های وحشتناکی» دارد.

او در ادامه خواستار استعفای دبیرکل سازمان ملل شد.

برگرفته از : عصرنو