جنگ پنهان و فرسایشی اردوغان در شمال شرق سوریه

توماس اشمیدینگر، کارشناس امور سوریه از دانشگاه وین می‌گوید، مردم روژاوا بیشتر به ترک این منطقه فکر می‌کنند زیرا تحمل تهدید دائمی پهپادهای ترکیه را ندارند و مجبورند با خطر دائمی رانده‌شدن از سرزمین خود زندگی کنند.

از اوایل ماه اکتبر سال جاری ترکیه مدام به مواضع شبه‌نظامیان کرد “یگان‌های مدافع خلق” و زیرساخت‌های غیرنظامی در شمال شرق سوریه حمله می‌کند. رسانه‌های غربی بارها از “جنگ فرسایشی اردوغان در سوریه” گزارش داده‌اند.

روز یکشنبه، ۱۲ اکتبر (۲۱ آبان) وبسایت شبکه یک تلویزیون آلمان (تاگس شاو) گزارش مفصلی در باره حمله‌های ترکیه به کردهای شمال سوریه منتشر کرد.

این گزارش با مشاهدات یک پزشک آلمانی به نام میشائل ویلک آغاز شده است. ویلک یکی از پزشکانی است که در مناطق کردنشین سوریه به کمک نیازمندان می‌روند.او هنگام ورود به شهر کوبانی متوجه سوراخ‌هایی در دیوار شهرداری کوبانی می‌شود. 

ساختمان شهرداری تنها چند صد متر با مرز ترکیه فاصله دارد. روزن عبدی، معاون شهردار کوبانی برای ویلک توضیح می‌دهد که مرزبانان ترکیه هر چند وقت یک بار با مسلسل‌های سنگین به ساختمان شهرداری شلیک می‌کنند.

تاگس شاو در ادامه گزارش خود به این موضوع هم اشاره می‌کند که از ابتدای ماه اکتبر، ترکیه تقریبا هر روز با پهپاد و جنگنده‌ها به مواضع شبه‌نظامیان کرد “یگان‌های مدافع خلق” (YPG) و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی در شمال شرق سوریه حمله می‌کند. این اهداف از جمله شامل منابع آب، پالایشگاه‌های نفت و دو بیمارستان خالی است.

توجیه ترکیه برای حمله با “حق دفاع از خود” 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حملات کشورش را با “حق دفاع از خود” پس از حمله اول اکتبر در آنکارا توجیه کرده است. در حمله به وزارت کشور در آنکارا دو مهاجم کشته و دو مامور پلیس ترکیه مجروح شدند. حزب کارگران کردستان (پ‌ کا کا) مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. تنها چند ساعت پس از حمله‌ انتحاری در آنکارا ارتش ترکیه مواضع پ کا کا را مورد حمله قرار داد.

منطقه روژاوا در شمال شرق سوریه تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد وابسته به YPG کنترل می‌شود که به پ کا کا نزدیک است. به همین دلیل از جانب ترکیه “منطقه تحت نفوذ تروریسم” به‌شمار می‌رود.

سلیم چویک، کارشناس ترکیه از بنیاد علم و سیاست آلمان، از اقدامات اردوغان انتقاد می‌کند و می‌گوید، جدای از این که کردهای سوریه در حمله آنکارا دست داشته‌اند یا خیر، این اقدام تروریستی حمله‌های “بی‌تناسب” ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه را توجیه نمی‌کند.

جنگ فرسایشی توسط یک عضو ناتو

تاگس شاو در ادامه گزارش خود به حمله ترکیه به دیگر مناطق شمال سوریه از جمله به عفرین هم اشاره می‌کند که با قوانین بین‌الملل منطبق نبوده است.

نیروهای ترکیه در سال ۲۰۱۸ به منطقه چند قومیتی عفرین حمله کردند و اکنون کنترل این منطقه در دست نیروهای محافظه‌کار اسلامی نزدیک به اردوغان قرار گرفته است.

میشائیل ویلک، پزشک آلمانی توضیح می‌دهد که در روژاوا، از آن زمان به بعد جنگ فرسایشی توسط یک کشور عضو ناتو در جریان بوده است.

منطقه خودگران روژاوا با اصول دموکراتیک

در گزارش وبسایت شبکه یک تلویزیون آلمان آمده است که مردم شمال شرق سوریه حکومت محلی خود را با اصول دموکراتیک ایجاد کردند و برابری جنسیتی، آزادی مذهب و لغو مجازات اعدام در روژاوا نقش مهمی را ایفا می‌کند اما حملات ترکیه اکنون فشار روانی شدیدی را بر مردم این منطقه وارد کرده است.

توماس اشمیدینگر، کارشناس امور سوریه از دانشگاه وین می‌گوید، مردم روژاوا بیشتر به ترک این منطقه فکر می‌کنند زیرا تحمل تهدید دائمی پهپادهای ترکیه را ندارند و مجبورند با خطر دائمی رانده‌شدن از سرزمین خود زندگی کنند.

استاندارادهای دوگانه اروپا

میشائیل ویلک از “استانداردهای دوگانه اروپا” انتقاد می‌کند، زیرا به گفته او، با وجود جنگی که اردوغان به‌راه انداخته، اروپایی‌ها از او حمایت می‌کنند. 

توماس اشمیدینگر هم اروپا را در سیاست خارجی “ناتوان” توصیف می‌کند.

به گفته این کارشناس، توافقنامه پناهجویی اروپا با ترکیه و میانجی‌گری ترکیه در جنگ روسیه علیه اوکراین به اردوغان آزادی عمل برای اجرای برنامه‌های سیاسی‌اش در شمال سوریه را داده است.

عدم اعتماد کردها به متحدان غربی و امکان ظهور دوباره داعش

به اعتقاد سلیم چویک، کارشناس ترکیه از بنیاد علم و سیاست در برلین، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه باعث جلوگیری حمله زمینی ترکیه به شمال شرق سوریه شده‌اند، با این حال، اردوغان می‌تواند شدت حملات فعلی را برای مدتی طولانی حفظ کند. بسیاری از مردم محلی احساس می کنند، جامعه جهانی به آنها پشت کرده است.

میشائیل ویلک می‌گوید، از آنجایی که شمال سوریه نقش کلیدی در نابودی داعش ایفا کرده، غرب باید موظف شود کمک‌های گسترده‌ای برای بازسازی این منطقه ارائه کند. این امر سبب می‌شود که مردم، منطقه خود را ترک نکنند. ادامه حملات می‌تواند سبب ظهور دوباره داعش شود زیرا بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌تواند به نفع داعش باشد.

عکس : آرشيو “picture alliance/AA/O. Coban”

اردوگاه “الهول” در شمال سوریه واقع شده است، جایی که حدود ۵۰ هزار تن از افراد وابسته به داعش در آن نگه‌داری می‌شوند. این اردوگاه توسط نیروهای تحت کنترل دولت خودگردان شمال سوریه محافظت می‌شود. نیروهای کرد محافظ این اردوگاه تاکنون توانسته‌اند نا‌آرامی‌ها در این اردوگاه را با کمک ارتش آمریکا پایان دهند. 

سلیم چویک هشدار می‌دهد که اردوغان می‌خواهد یک کریدور بین کشور خود و قلمرو کردها ایجاد کند و قصد دارد پناهجویان عرب سوری را که به ترکیه مهاجرت کردند در آنجا اسکان دهد.

پزشک آلمانی ویلک هم با نگرانی به آینده می‌نگرد، با این حال او قصد دارد به مداوای زخمی‌ها در روژاوا ادامه دهد.

منبع: دويچه‌وله