مقابله با افشای تقلب در انتخابات : توقيف روزنامه‌های شرق و ياس نو

درجمهوری اسلامی گرچه درقانون به حدوفور حقوق افراد و نهادها نقض شده است، اما حکومتيان برای تجاوز به حقوق مردم خود را محدود به اين قوانين هم، نمی کنند. کافی است سخنی مغاير منافع خود بشنوند تا از طريق سعيدمرتضوی ها و حسن روحانی ها دست به کار شوند

اطلاعيه هيئت اجراييه سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

برای مقابله با افشای تقلب در « انتخابات »، « شرق » و « ياس نو » توقيف شدند

يک روز پيش از برگزاری مضحکه انتخابات و درپی حذف اصلاح طلبان از صحنه رقابت های مجلس هفتم ، دو روزنامه پرتيراژ « شرق » و « ياس نو » توقيف شدند. بنابرگزارش خبرگزاری « ايسنا» و « سايت رويداد » ، علت توقيف اين دو روزنامه درج نامه نمايندگان اصلاح طلب به خامنه ای بوده است. پيش از آن ، حسن روحانی دبير شورای عالی امنيت دستور سانسور نامه نمايندگان مجلس به خامنه ای را بصورت شفاهی صادرکرده بود.

درجريان تشديد درگيری های دو جناح در رابطه با انتخابات و موج تحريمی که از اپوزيسيون جمهوری اسلامی آغازشد و به اصلاح طلبان مجلس هم رسيد ، دادستان تهران سعيدمرتضوی ، مطبوعات و روزنامه نگاران منتقد را از بيان و انعکاس اخبار مربوط به تحريم منع و درصورت بی توجهی به مجازات تهديد کرده بود. وزارت اطلاعات دولت خاتمی نيز درچارچوب همين سياست به خانم حقيقت جو نماينده تهران هشدارداده بود که بايد از تبليغ درمورد تحريم انتخابات که مخالف نظر خامنه ای است ، خودداری کند.

درجمهوری اسلامی گرچه درقانون به حدوفور حقوق افراد و نهادها نقض شده است ، اما حکومتيان برای تجاوز به حقوق مردم خود را محدود به اين قوانين هم ، نمی کنند. کافی است سخنی مغاير منافع خود بشنوند تا از طريق سعيدمرتضوی ها و حسن روحانی ها دست به کار شوند. توقيف اين دو روزنامه از نمونه های بارز چنين روشی است.

علت توقيف « ياس نو » و « شرق » به انعکاس نامه نمايندگان و حتی طرح نظارت مردم و نيروهای سياسی مبنی بر عدم مشارکت درانتخابات ، محدود نمی شود. اين توقيف با اين هدف صورت گرفته است که جلوی افشاگری های بعدی اين دو روزنامه در رابطه با تقلبات ، سد شود. همچنين حامی پيام سرگشاده ای است به ساير مطبوعات مبنی بر اين که ، افشای تقلبات ممنوع است!

مجموعه شواهد و نشانه ها حاکی است که محافظه کاران به سردمداری رهبر جمهوری اسلامی درپی دستبرد به تنايج انتخابات اند. چاپ شناسنامه جعلی که گفته می شود درپاکستان انجام شده است ، لغو مرخصی سربازان ، شمارش آرا با دست درحالی که امکان شمارش کامپيوتری وجود دارد ، نظارت مستقيم شورای نگهبان برصندوق های آرا در گروه های 9 نفری ، اجباری نبودن رای با شناسنامه و… همگی دلايلی است برعزم محافظه کاران برای تقلب گسترده درانتخابات.

هيات اجراييه سازمان اتحادفداييان خلق ايران ضمن محکوم کردن توقيف روزنامه های « شرق » و « ياس نو » براين باوراست که اين توقيف درارتباط مستقيم با تقلبات انتخاباتی صورت گرفته است و پيش از اين طی اعلاميه ای با عنوان « تقلب در انتخابات جدی است » نسبت به دستبرد در نتيجه انتخابات هشدار داده بود. ما بارديگر تاکيد می کنيم که اگر همه روزنامه نگاران و نمايندگان مطبوعات درانعکاس اخبار هوشياری نشان دهند و آن را منعکس کنند ، دست رژيم برای فريبکاری تا حدود زيادی بسته خواهد شد.

هيات اجراييه سازمان اتحادفداييان خلق ايران

٣٠ بهمن ١٣٨٢

١٩ فوريه ٢٠٠٤