اطلاعيه : از مبارزات مردم آذربايجان برای حفظ محيط زيست پشتيبانی کنيم

کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، هم‌صدا با تمامی آزاديخواهان ايران، با پشتيبانی از جنبش حفظ محيط زيست مردم آذربايجان، بر اين باور است که تنها راه تحقق خواسته‌های مردم و استقرار آزادی و دمکراسی، تداوم مبارزات مطالباتی مردم و پيوند جنبشهای اجتماعی با يکديگر است.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

از مبارزات مردم آذربايجان برای حفظ محيط زيست پشتيبانی کنيم

روز شنبه ۱۲ شهريور، براي بار دوم مردم شهرهاي اروميه و تبريز، در اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه و بي‌توجهي مسئولين دست به اعتراض زدند. هفته قبل، ۵ شهريور، نيز مردم اروميه و تبريز ، در پي رد طرح دو فوريتي نجات درياچه اروميه در مجلس، به خيابان آمده و با شعارهائي چون “آذربايجان دور سس ور ـ اورمو گولونه نفسور” (آذربايجان برخيز و فرياد کن ـ به درياچه اروميه نفس بده)، “اورمو گولو جان ورير ـ مجلس اونون قتلينه فرمان ورير” (درياچه اروميه جان مي‌دهد ـ مجلس فرمان قتل آن را مي‌دهد)، اعتراض خود به مرگ تدريجي درياچه اروميه و بي‌توجهي دولت و مجلس را نشان دادند. از آنجا که در جمهوري اسلامي، حتي نمي‌توان به خشک شدن يک درياچه، ناشي از اقدامات غلط و ندانم‌کاري مسئولين اعتراض کرد، حکومت به جاي چاره‌انديشي و تلاش براي حفظ اين درياچه، دست به سرکوب معترضين زده و با گسيل نيروهاي انتظامي خود به خيابان‌هاي اروميه و تبريز، با سرکوب مردم، ده‌ها نفر از معترضين را دستگير و به زندان افکند.

اما عليرغم سرکوب شديد، مردم مرعوب نشدند و بار ديگر ديروز، ۱۲ شهريور، به خيابان‌ها آمده و با صداي رسا اعتراض خود به اقدامات حکومت را فرياد زدند. اين بار نيز حکومت جز خشونت و سرکوب، پاسخ ديگري به اعتراضات به حق مردم نداد و با شدت تمام به ضرب و شتم مردم پرداخت و همچون بار اول ده‌ها تن ديگر را روانه زندان کرد.

درياچه اروميه سومين درياچه آب شور دنيا و بزرگترين درياچه کشور بوده، هزاره‌ها است که پناهگاه ميليون‌ها پرنده مهاجر است. حکومت با احداث سدهای متعدد بر سرشاخه‌های رودخانه‌های منتهی به درياچه اروميه موجب بي آبی و تخريب دشت‌هاي اطراف آن و کاهش سطح آب درياچه گرديده است. همچنين اجراي طرح جاده ميان‌گذر درياچه نيز آسيب جدي به اکوسيستم درياچه وارد نموده و نسل انواع ناياب آبزي‌ها و خاکزي‌ها از ميان رفته و يا در حال نابودي است. خشک شدن تدريجي اين درياچه يک فاجعه محيط زيستي است. اکنون مردم آذربايجان، براي نجات اين درياچه و جلوگيري از نابودي آن به پا خاسته و عليرغم خشونت حکومت، به مبارزه خود براي نجات اين درياچه و حفظ محيط زيست ادامه مي‌دهند.

ما از جنبش مردم شهرهای اروميه و تبريز دفاع کرده و سرکوب وحشيانه تظاهرات مسالمت‌آميز مردم را محکوم مي‌کنيم، و خواهان آزادی تمامی دستگير شدگان تظاهرات روزهای ۵ و ۱۲ شهريور و ديگر زندانيان سياسی هستيم.

کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، هم‌صدا با تمامي آزاديخواهان ايران، با پشتيباني از جنبش حفظ محيط زيست مردم آذربايجان، بر اين باور است که تنها راه تحقق خواسته‌هاي مردم و استقرار آزادي و دمکراسي، تداوم مبارزات مطالباتي مردم و پيوند جنبشهاي اجتماعی با يکديگر است.

کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

۱۳ شهريور ۱۳۹۰- ۴سپتامبر ۲۰۱۱