رهایی زن معیار سنجش رهایی جامعه است : هشتم مارس روز جهانی زن گرامی باد

رژیم با تمامی ابزارهای سرکوب این جنبش را زیر ضرب برد. در سال گذشته گرچه این جنبش به دلیل سرکوب نتوانست برآمد چشم گیری داشته باشد، اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که مبارزات زنان در سال های اخیر خاموش نشده و در اعماق جامعه به پیش رفته است. زنان ایرانی نشان داده اند که خواهان جهانی دیگرند، جهانی که در آن، زنان از حقوق انسانی برابر با مردان برخوردار باشند و هیچ انسانی به واسطه تبعیض، به ویژه به دلیل جنسیت خود مورد ظلم و ستم قرار نگیرد

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

هشتم مارس روز جهانی زن گرامی باد!

رهایی زن معیار سنجش رهایی جامعه است!

هشتم مارس روز جهانی زن، روز همبستگی زنان و مردان برای برچیدن بساط تبعیضات جنسی و قوانین مردسالار، به همه زنان و مردان آزاده کشورمان مبارک باد.

 هشتم مارس امسال در شرایطی فرا می رسد که همچنان خیل عظیمی از زنان در سراسر دنیا از ابتدایی ترین حقوق خود محرومند و فریاد اعتراض آنها در هر گوشه ای از این گیتی بگوش می رسد. در شمال آفریقا و خاورمیانه جنبش نوین آزادی زن بپا خواسته است و با اعتراض علیا المهدی علیه حجاب و قوانین اسلامی صدای رسای این جنبش بگوش جهانیان رسیده است. هفته گذشته در قاهره هزاران نفر در التحریر در رابطه با خشونت علیه زنان به اعتراض برخاستند. زیر فشار این اعتراضات بود که مورسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر اعلام نمود که با برابری کامل زنان و مردان موافق است و باز هم زیر فشار همین اعتراضات بود که او  اعلام آمادگی کرد که به سود زنان در قانون اساسی تصویب شده اش، تغییراتی ایجاد کند.

تجاوز گروهی به “امانت” دختر جوان دانشجوی هندی در دسامبر گذشته هند را لرزاند. این اعتراض دو هفته تمام طول کشید. در این حرکت حضور جنبشی انسانی و برابری طلب، در راس قرار داشت. رهبران این اعتراض از خواست عدالت برای همه سخن گفتند و در برابر خشم کور تعدادی از نیروها، که از اعدام مسببین این جنایت سخن میگفتند، ایستادند و بر ریشه های واقعی چنین جنایتی دست گذاشتند. در این سوی جهان نیز، جنبش یک میلیارد نه به خشونت علیه زنان شکل گرفت، که علیه خشونتی که به زنان اعمال می شود، معترضانه در شهرهای مختلف جهان پا به خیابانها گذاشتند.

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، زنان بیش از پیش متحمل خشونت، تحقیر، اهانت و تبعیضات جنسی شده اند. در سال های اخیر به رغم اینکه فعالان جنبش زنان زیر تیغ بازداشت و زندان و تبعید بوده اند، اما هیچ کدام از این ها مانع آن نشده است که اعتراضات عمومی آنان علیه قوانین تبعیض آلودی که رژیم قصد تصویب آن ها را داشت، مثل قانون گذرنامه  زنان و یا قانون ضد خانواده ای که دولت به دنبال تصویب آن بود، با اعتراض روبرو نگردد. درتمام این دوران، زنان درعرصه های مختلف خانگی و اجتماعی جسورانه تر از همیشه جنگیده اند. با وجود اینکه حکومت طی این سال ها زنان را زیر فشار و تبعیض مضاعف قرار داده و کوشیده است که حتی از برگزاری مراسم و سخنرانی و یادآوری آشکار این تبعیض، جلوگیری کند و هر روز نیز دامنه محدودیت ها و محرومیت ها را بیشتر و بیشتر کند، ولی استواری و حق طلبی زنان ایرانی نشان داده است که لحظه ای از مسیر دادخواهی عقب نشینی نخواهند کرد. ما طی این سال ها شاهد این بوده ایم که زنان جسور کشورمان عليه حجاب عليه سنگسار، عليه جدا سازی جنسيتی و عليه قوانين زن ستیز اسلامی مبارزه کرده و حکومت را به ستوه آورده اند.

حضور پررنگ و چشمگیر زنان در عرصه های متفاوت مبارزاتی ایران و  مشارکت فعال در جنبش خرداد 88 پایه های قدرت حکومت جمهوری اسلامی را براستی به لرزه درآورد و از این روی رژیم با تمامی ابزارهای سرکوب این جنبش را زیر ضرب برد. در سال گذشته گرچه این جنبش به دلیل سرکوب نتوانست برآمد چشم گیری داشته باشد، اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که مبارزات زنان در سال های اخیر خاموش نشده و در اعماق جامعه به پیش رفته است. زنان ایرانی نشان داده اند که خواهان جهانی دیگرند، جهانی که در آن، زنان از حقوق انسانی برابر با مردان برخوردار باشند و هیچ انسانی به واسطه تبعیض، به ویژه به دلیل جنسیت خود مورد ظلم و ستم قرار نگیرد، جهانی که همه انسان ها در صلح، آرامش، آزادی و امنیت زندگی کنند و از تمامی امکانات جامعه به شکل عادلانه بتوانند بهره مند شوند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران هشتم مارس، روز جهانی زن را به همه زنان و مردان آزاده و دلیر کشورمان، به ویژه زنان مبارزی که اکنون در زندان های جمهوری اسلامی در برابر استبداد ایستادگی می کنند، شاد باش می گوید و بر این باور است که بدون برچیده شدن بساط تبعیض جنسی، نمی توان به رهائی دست یافت. اکنون در هشتم مارس تعداد قابل توجهی از زنان مبارز کشورمان به بهانه های واهی در زندان اند. ما از همه زنان و مردان آزاده، سازمانهای سیاسی و نهادهای مدافع حقوق بشر می خواهیم که در روز 8 مارس امسال زندانیان سیاسی و به ویژه زنان زندانی را به فراموشی نسپرند و برای آزادی آنها از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

هفدهم اسفند 1391 برابر هفتم مارس 2013