از خواست خانواده های قربانیان در برگزاری علنی دادگاه کهریزک پشتیبانی می کنیم

نباید اجازه داد که دادگاه کهریزک هم به سرنوشت دادگاه قتل های زنجیره ای و دادگاه کوی دانشگاه دچار شود و شاکی به جای متهم مجازات شود. ما همه نیروهای آزادیخواه و مجامع و نهادهای مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی را به حمایت از علنی کردن این دادگاه دعوت می کنیم.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

از خواست خانواده های قربانیان در برگزاری علنی دادگاه کهریزک پشتیبانی می کنیم!

بار دیگر پرونده جنایت دیگری در بیدادگاه های جمهوری اسلامی پشت درهای بسته در حال مختومه اعلام شدن است. جلسه اول دادگاه کهریزک بعد از سال ها در هشتم اسفندماه علیرغم اعلام قبلی مبنی بر علنی بودن آن، پشت درهای بسته برگزار شد. متهمان این دادگاه و در راس آن ها سعید مرتضوی دادستان وقت تهران اگر چه زیر فشار افکار عمومی سال هاست که از کار در قوه قضائیه تعلیق شده بودند، اما هنوز محاکمه نشده اند.
در آستانه تشکیل دادگاه کهریزک، دادستانی تهران کیفرخواستی را منتشر کرد که در آن اتهامات سعید مرتضوی، معاون سابق او حسن دهنوی( معروف به قاضی حداد) و علی اکبر حیدری فرد، دادیار وقت دادستانی تهران را به «مشارکت در بازداشت «غیرقانونی» ، «تنظیم» و یا «معاونت در تنظیم گزارش غیرواقعی» و … تقلیل داده بود و «معاونت در قتل» را هم از اتهامات سعید مرتضوی حذف کرده بود.
آن چه که در کهریزک اتفاق افتاد، حادثه نادری در جمهوری اسلامی نبود. اما عریانگر چهره واقعی این حکومت از آغاز تا کنون آن بود. تفاوت کهریزک با دیگر جنایات حکومت در آن بود که در متن اعتراضات وسیع بعد از انتخابات جنجالی خرداد ۱۳۸۸ اتفاق افتاده بود و کتمان آن از انظار عمومی آسان نبود. علاوه بر آن، فرزند یکی از مقامات مهم حکومت در میان قربانیان جنایت بود. همین امر هم اهرم فشاری برای معرفی عوامل این جنایت و تعلیق آن ها شد.
اما تعلیق سعید مرتضوی متهم اصلی جنایت کهریزک و همکاران او به معنی محاکمه آن ها نبود. طی چند سال گذشته دولت جمهوری اسلامی سعید مرتضوی را ا رتقاء مقام هم داده است و از پستی به پست دیگر و مهم تر گمارده است. حتی به توصیه های مجلس و مصوبات آن هم وقعی نگذاشته است. بازداشت او در این اواخر و بعد از مشارکت او در پرونده سازی علیه برادران لاریجانی حتی ۲۴ ساعت هم طول نکشید.
کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران از خواست خانواده های امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی از قربانیان زندان کهریزک در برگزاری علنی دادگاه کهریزک پشتیبانی می کند، خواهان معرفی عاملان جنایت و آمران آن ها در هر سطح و مقامی و روشن شدن همه حقایق در باره حوادث جنایت باری است که در این زندان رخ داده است. نباید اجازه داد که دادگاه کهریزک هم به سرنوشت دادگاه قتل های زنجیره ای و دادگاه کوی دانشگاه دچار شود و شاکی به جای متهم مجازات شود. ما همه نیروهای آزادیخواه و مجامع و نهادهای مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی را به حمایت از علنی کردن این دادگاه دعوت می کنیم. تنها با فشار افکار عمومی و مبارزه متحد می توان جنایتکارانی هم چون مرتضوی را به سزای اعمالشان رساند و به همپالکی های آن ها در حکومت هشدار داد که سرنوشتی بهتر از سعید امامی و سعید مرتضوی در انتظار آن ها نخواهد بود.


کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ – ۵ مارس ۲۰۱۳