در گراميداشت یاد محمد کعبی

او در مرداد ماه ٥٧ در زندان سنندج به همراه رفيق فواد مصطفی سلطانی (کاک فواد) و شمار دیگری از زندانیان سیاسی در سازماندهی اعتصاب غذای تاريخی و ٢٤ روزه زندانيان سياسی سنندج، نقش برجسته ای داشت. در آستانه انقلاب از زندان آزاد و به هنگام برگشت به زادگاهش سقز، مورد استقبال بی نظيری قرار گرفت

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

یاد محمد کعبی (کاک حمه) گرامی باد!

یکشنبه سوم آذر ماه ١٣٩٢ برابر با ٢٤ نوامبر ٢٠١٣ محمد کعبی، یکی از مبارزان راه آزادی، در اثر یک سکته مغزی در بیمارستان بعث سنندج درگذشت. او در شهریور ماه سال ١٣٣٠ در شهر سقز دیده به جهان گشود و در همین شهر به تحصیل پرداخت.

کاک حمه از همان نوجوانی نسبت به درد و رنج مردم حساس بود و در غم و شادی آنها مشارکت می نمود. عشق به آزادی، عدالت، برابری و استبداد ستیزی، او را به مبارزه سیاسی علیه شاه کشاند و در فاصله سال های ١٣٥١ تا ٥٧ دوبار دستگیر و زندانی شد. او در مرداد ماه ٥٧ در زندان سنندج به همراه رفيق فواد مصطفی سلطانی (کاک فواد) و شمار دیگری از زندانیان سیاسی در سازماندهی اعتصاب غذای تاريخی و ٢٤ روزه زندانيان سياسی سنندج، نقش برجسته ای داشت. در آستانه انقلاب از زندان آزاد و به هنگام برگشت به زادگاهش سقز، مورد استقبال بی نظيری قرار گرفت.

در انقلاب مشارکت فعالی داشت. مدتی پس از آزادی از زندان، در جمعيت دفاع از آزادی و انقلاب در سقز، فعالیت داشت و سپس با علنی شدن کومه له از کادرهای درجه اول آن درهمین شهر بود. پس از فرمان جهاد در صفوف پيشمرگه کومه له فعاليت کرد. در سال ١٣٥٩ دو خواهر او، شهلا و نسرین کعبی، تنها به دلیل مدوای زخمیان درگیری ها، به فرمان خلخالی، به جوخه مرگ سپرده شدند. طولی نکشید که در سال ١٣٦٤ برادر او،  صدیق کعبی نیز، در جریان درگیری با ماموران جمهوری اسلامی در کردستان، جانباخت. پس از اعدام شهلا و نسرین، خانواده اش چند سال تبعید شدند. او برای ادامه فعالیت تصمیم گرفت که به شهر بازگردد. اعتماد به نفس و اعتقادی که به آرمانهای والای انسانی داشت، او را به این تصمیم مهم واداشت. او تا هنگام مرگ لحظه ای از مبارزه دست نکشید. ایستادگی او در برابر اجحافات و دفاعش از حقوق مردم، از او چهره ای محبوب ساخته بود. کاک حمه انسانی مهربان، فروتن، مقاوم و صبور بود و در جمهوری اسلامی نیز چند بار دستگیر و زندانی شد. او نه تنها “جرم” کردار انسانی خود را در یک رژیم انسان ستیز در پرونده داشت، بلکه بار فشار خانواده مبارزش را نبز بر بدوش می کشید.

کاک حمه در روز دوشنبه چهارم آذرماه- ٢٥ نوامبر- در مراسمی با شکوه در قطعه ٥ آرامگاه بهشت محمدی به خاک سپرده شد. انبوه پيامهای رسيده، همدردی های وسیع و مشارکت گسترده مردم در مراسم خاکسپاری او بیانگر این است که مردم قدرشناس زحمات فرزندان وفادار خود هستند و بر زحمات و تلاش های آنان ارج می گذارند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران درگذشت یار مبارز محمد کعبی را به خانواده رنج کشیده و مبارز کعبی، به همه خویشان و آشنایان او، به رویا همسر و سه فرزند عزیزش: پویا، پریا و روزبه و به یاران گرانقدرمان معروف، رضا و رئوف تسلیت گفته، خود را در این اندوه شریک می داند و برای همگی آنان ایستادگی و بردباری آرزو دارد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

پنجم آذرماه ١٣٩٢ برابر ٢٦ نوامبر ٢٠١٣