پیروزی نامزد حزب حاکم در انتخابات تایوان

انتخابات تایوان بین حزب حاکم دموکراتیک مترقی DPP و حزب مخالف کومینتانگ KMT، از نگاه بسیاری از کارشناسان، انتخاباتی سرنوشت‌ساز بود. سیاست حزب کنونی حاکم بر دور نگاه داشتن تایوان از نفوذ پکن استوار است اما حزب رقیب خواستار گسترش روابط تجاری با چین است و بر این باور است که این سیاست، خطر بروز جنگ احتمالی را کاهش می‌دهند.

نتایج انتخابات تایوان نهایی شد؛

دويچه‌وله : انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان به پایان رسید. ویلیام لای چینگ-ته نامزد حزب حاکم با حدود یک میلیون رای اختلاف، پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد و دو رقیب او نیز شکست خود را پذیرفته‌‌اند.

رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان که صبح روز شنبه۱۳ ژانویه (۲۳ دی) آغاز شده بود به پایان رسید. ویلیام لای چینگ-ته نامزد حزب حاکم پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد و دو رقیب او، “هو یویی” از حزب ملی‌گرایان و “کو ون جه” از حزب مردم نیز شکست خود را پذیرفته‌‌اند.

بر اساس اعلام نتایج ۹۹ درصد از آرای شمرده شده از شعب اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری تایوان، نامزد حزب حاکم این کشور، ویلیام لای چینگ-ته با اختلاف حدود یک میلیون رای، پیروز این انتخابات اعلام شد و دو رقیب او نیز شکست خود را اعلام کردند. پیش‌تر همزمان با بسته شدن شعب اخذ رای، رسانه‌های تایوانی گزارش داده بودند که لای چینگ-ته، نامزد حزب حاکم از دو نامزد اصلی دیگر جلوتر است.

نتایج تقریبا نهایی این انتخابات با شمارش ۹۹ درصد آرا نشان می‌دهد که لای چینگ-ته که حامی استقلال کامل تایوان از چین است، ۴۰.۱ درصد آرا را به دست آورده و در جایگاه نخست ایستاده است. پس از او، هو یویی، سیاستمدار نزدیک به چین و اپوزیسیون دولت تایوان، با ۳۳.۴ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و نامزد بعدی انتخابات، کو وِن جه نیز که خواستار گفتگوی همزمان با چین و ایالات متحده است، با ۲۶.۴ درصد آراء در جایگاه سوم ایستاد.

به گفته کارشناسان، تایوان از مهم‌ترین عرصه‌های رقابت میان چین و ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. از این رو تغییرات سیاسی به واسطه این انتخابات سرنوشت‌ساز می‌تواند پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری بعدی در ماه مه به تشدید یا کاهش تنش‌ها میان روابط چین و تایوان، و همچنین میان چین و ایالات متحده منجر شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی تایوان، در برخی حوزه‌ها حتی پیش از باز شدن شعب اخذ رای در ساعت ۸ صبح به وقت محلی، صف‌های طولانی شکل‌گرفته بود. در تایوان رای‌گیری تنها به صورت حضوری انجام می‌شود و امکان شرکت در انتخابات از طریق برگه‌های رای الکترونیکی یا به صورت پستی وجود ندارد.

انتخاباتی سرنوشت‌ساز، رقابت میان ایالات متحده و چین

انتخابات تایوان بین حزب حاکم دموکراتیک مترقی DPP و حزب مخالف کومینتانگ KMT، از نگاه بسیاری از کارشناسان، انتخاباتی سرنوشت‌ساز بود. سیاست حزب کنونی حاکم بر دور نگاه داشتن تایوان از نفوذ پکن استوار است اما حزب رقیب خواستار گسترش روابط تجاری با چین است و بر این باور است که این سیاست، خطر بروز جنگ احتمالی را کاهش می‌دهند.

از دیگر سو، حزب مردم تایوان TPP که حزبی تازه  محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۹  تاسیس شده در نظر دارد تعامل با چین را احیا کند.

با وجود آن که لای چینگ ته، معاون رییس‌جمهوری دولت کنونی تایوان از حزب دموکراتیک مترقی، در نظرسنجی‌ها نامزد پیشتاز انتخابات شناخته شده بود اما در هفته‌های اخیر محبوبیت رقیب اصلی او، هو یویی افزایش یافته بود.

نامزدهای انتخابات امروز از ماه‌ها پیش در خصوص مسائل داخلی تایوان از جمله مسکن، سیاست داخلی و انرژی گفتگو و مناظره کرده بودند اما محور مناظره‌ها اغلب حول مساله چین بود.

حزب ‌کمونیست ‌چین از زمان انتخاب تسای اینگ ون، رییس‌‌جمهوری کنونی تایوان، تمایلی به ارتباط با حزب دموکراتیک مترقی نداشته و درخواست‌ برای مذاکره را رد کرده بود.