هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز باد

سال گذشته سال ادامه افزایش نجومی قیمت مایحتاج عمومی، سال بیکاری‌های افزون‌تر، سال بسته شدن بیشتر کارخانه و موسسات تولیدی، سال تداوم تورم افسارگسیخته و گسترش فقر و فلاکت عمومی در ابعاد بی‌سابقه بود. برای بسیاری از مردم کشور ما که از طریق کار و زحمت زندگی می کنند، تامین حداقل هزینه ها ی زندگی دشوار تر از پیش گشته است.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

به مناسبت فرارسیدن نوروز ۱۳۹۴

هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز باد!

فرارسیدن نوروز ۱۳۹۴ را به همه هموطنان، در ایران و سراسر جهان، شادباش می گوئیم. ما ایرانیان از هر ملیت و تباری از دیرباز هر سال عید نوروز ، روز اول بهار طبیعت را از پس هر زمستان جشن گرفته ایم. همواره آرزوی تغییر را در شادمانی نوروزی خود آشکار ساخته ایم. پیشینیان ما عید نوروز، نخستین روز بهار را به یکی از ماندگارترین سنت های تاریخی قرون و اعصار تبدیل کرده اند و هر ساله در این روز، زندگی خود را نیز نو کرده، امید و آرزوی تغییر و نوشدن در گذران اجتماعی خود را در سیمای بهار زنده نگاهداشته اند. به رقص و پایکوبی در آغوش طبیعت برخاسته اند؛ با طبیعت همراه شده اند و گام های بهار را با امید به آینده ای بهتر گرامی داشته اند. ما نیز در ادامه این سنت با نوروز این آرزو را هر بار زنده تر و امید به نجات از بختک استبداد مذهبی جمهوری اسلامی را زنده تر و در گام های خود برای این تغییر پر طنین تر ساخته، با فرارسیدن هر بهار، امید به آغازی دیگر در جامعه و فردائی بهتر را بال و پر داده ایم.

سالی که گذشت سال دشوار دیگری برای مردم کشور ما در زیر سلطه جمهوری اسلامی بود. سالی سخت برای اکثریت بزرگی از مردم ایران، که علاوه بر نکبت حکومت اسلامی، که شیرازه حیات اجتماعی کشور را از هم گسسته است و اقتصاد کشور را با سیاست های ویرانگر تخریب نموده و در منجلاب فساد و ورشکستگی فروبرده است، فشار تحریم‌های بین‌المللی و تبعات آن هم مزید بر علت شده است. سال گذشته سال ادامه افزایش نجومی قیمت مایحتاج عمومی، سال بیکاری‌های افزون‌تر، سال بسته شدن بیشتر کارخانه و موسسات تولیدی، سال تداوم تورم افسارگسیخته و گسترش فقر و فلاکت عمومی در ابعاد بی‌سابقه بود. برای بسیاری از مردم کشور ما که از طریق کار و زحمت زندگی می کنند، تامین حداقل هزینه ها ی زندگی دشوار تر از پیش گشته است.

امسال نیز نوروز در بسیاری از خانه‌ها با سفره خالی سپری خواهد شد. جمهوری اسلامی شکاف فقیر و غنی را هر چه بیشتر کرده است. بدون اغراق می توان گفت که بخش بزرگی از مردم ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند. تعیین ۷۱۲ هزار ۴۲۴ تومان حداقل دستمزد برای سال آینده، در آستانه سال نو، خبر خوبی برای کارگران و زحمتکشان کشور ما نبود. واقعیت این است که هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره، طبق آمار خود حکومت بیش از دو برابر این رقم و خط فقر بر پایه آمار رسمی دولت، سه میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده است.

در سال گذشته نیز علیرغم امیدها به حل بحران اتمی، تغییر محسوسی در اوضاع ایجاد نشد. مذاکرات با پنج به علاوه یک ادامه یافت اما هنوز به نتیجه ای که بتواند زمینه لغو تحریم ها و عادی سازی مناسبات با دیگر کشور ها را فراهم کند، نرسیده است. فشار تحریم ها و هراس از افزایش نارضایتی ها، رژيم را وادار به عقب نشینی نموده و پای میز مذاکره کشانده است، اما هنوز توافق بر سر موضوعات مورد مناقشه قطعی نشده است. اصرار جمهروی اسلامی بر ادامه غنی سازی از یک سو و بی اعتمادی غرب به وعده های رژیم در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت های اتمی اش، که تاکنون خسارات هنگفتی به کشور زده است، هنوز رسیدن به توافق را دشوار می کند.

جمهوری اسلامی، این بار نیز عقب نشینی در سیاست خارجی را با تهاجم بیشتر در داخل همراه ساخته است. رژیم اگر چه در مقابل فشار خارجی سرخم کرده است، اما هنوز حاضر نشده است در مقابل مطالبات به حق مردم گامی به عقب بگذارد، بر عکس، بر ابعاد سرکوب جنبش های مدنی، بازداشت ها و حتی اعدام ها افزوده است. در سال گذشته نیز طبق معمول هر صدای مخالفی با یورش اوباشان رژیم مواجه شد. چماقداران حکومت جو ترور و وحشت را دامن زدند. فعالان کارگری هم چنان به جرم دفاع از حق حیات کارگران بازداشت و زندانی شدند. فعالان جنبش زنان مورد تعرض قرار گرفتند. اوباش موتور سوار برای ایجاد جو وحشت با سطل های اسید در خیابان ها جولان دادند و اسیدپاشی به روی زنان جنایتی بود که از آن به کرات استفاده شد. اسید پاشان هیچ گاه بازداشت نشدند اما، معترضان به این اقدامات جنایتکارانه بازداشت و زندانی شدند. فعالان جنبش زنان، روزنامه نگاران و اهل قلم باز هم بیشتر تحت فشار قرار گرفتند و به جرم خواست برابرحقوقی، رفع تبعیض و آزادی اندیشه و بیان به زندان رفتند. بحران زيست محيطی در کشور و از جمله تبديل بخش وسيعی از درياچه اروميه به شوره زار و افزايش آلودگی هوا فراز تازه ای يافت. صدور احکام اعدام در دادگاه ها و اجرای آن ها در ملاء عام افزایش یافته است. در عین حال مقاومت در برابر یورش‌های رژیم اگسترده‌تر شده است. رژیم امسال نیز از پذیرش گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل سر باز زد.

طی سال گذشته نیز هم چون تمامی سال های حاکمیت جمهوری اسلامی، مبارزه برای حقوق دمکراتیک و ملی در کردستان، آذربایجان، خوزستان، بلوچستان و … ادامه یافته است. بازداشت ها، زندان، شکنجه، حتی اعدام ها خللی در اراده مبارزان ملیت ها برای برخورداری از حقوق دمکراتیک، اولیه و انسانی خود ایجاد نکرده است؛ بر عکس بر این واقعیت انکار ناپذیر صحه گذاشته است که تنها راه رفع تبعیض در ایران به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی و سیاسی مردم کرد، عرب، ترک، بلوچ و ترکمن در اقصی نقاط کشور است و بنیان ایرانی آباد، آزاد و دمکراتیک تنها با تحقق خواست های دمکراتیک مردم این مناطق ممکن است.

ما امیدواریم که نوزائی طبیعت با مبارزه مردم کشورمان برای رهایی از استبداد و بی حقوقی، درهم آمیزد و آرزومندیم بهار آزادی در کشور ما نیز فرارسد تا رنج‌هائی که برای دستیابی به دموکراسی و عدالت اجتماعی، بر مردم کشور ما هموار شده است و تلاش‌هائی که علیرغم کشتار، زندان، شکنجه، تهدید و اعدام، هر روز افزون‌تر گشته است، به بار نشیند. با این امید که استبداد نیز همچون زمستان طبیعت رخت بر بندد، چهره مردم میهن مان شکفته‌تر، خانه های دلشان از مهر و دوستی آکنده تر و زندگی آن ها از خوشبختی، سرشارتر شود. زندان ها، به تاریخ سپرده شود و فقر و گرسنگی، نابرابری و تبعیض برای همیشه از میهن مان رخت بربندد و سال ۱۳۹۴ سال گشایش های جدید در همۀ عرصه ها برای مردم کشورمان باشد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران فرا رسیدن نوروز را با ارج گذاری به مبارزات آزاد زنان و آزاد مردان دلیری که برای رهائی از جور و ستم استبداد در تلاش‌اند، با احترام به خاطرۀ جانباختگان راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی و با درود به زندانیان دلیری که نهال امید را با مقاومت خود در دل ها می‌نشانند، شادباش می‌گوید و برای همگان نوروزی خوش و نوبهاری خجسته آرزو می‌کند.

کمیته مرکزی اتحاد فدائیان خلق ایران

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ – ۱۹ مارس ۲۰۱۵