در سوگ تراب حق شناس، پیکارگر برجستۀ راه آزادی و سوسیالیسم

با درگذشت او، جنبش آزادیخواهانه و چپ ایران یکی از برجسته ترین چهره های تاریخی خود را از دست داد. او در طول بیش از نیم قرن اخیر همواره در صحنه مبارزه حضور مستمر داشته است. هم چون اکثر مبارزان هم سن و سال خود، نخستین تجربیاتش را اواخر دهه ۳۰ در مکتب جنبش ملی و در صفوف جبهه ملی ایران اندوخت. با تشکیل نهضت آزادی همچون محمد حنیف نژاد، سعید محسن و بسیاری دیگر از همفکران آن زمان خود به آن پیوست. او جزو بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران و از اواخر دهۀ چهل رابط این سازمان با جنبش فلسطین، به طریق اولی سازمان آزادیبخش فلسطین بود. از سال ۱۳۵۴ به بخش مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق پیوست. در تشکیل سازمان پیکار برای آزادی طبقه کارگر (در سال ۵۷) مشارکت داشت. از سال ۱۳۶۰ مجبور به ترک کشور و فعالیت در خارج شد. در خارج از کشور همراه با جمعی از همفکرانش به انتشار نشریه «اندیشه و پیکار» همت گماشت.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

در سوگ تراب حق شناس، پیکارگر برجستۀ راه آزادی و سوسیالیسم

تراب حق شناس یکی از چهره های پرآوازۀ مبارزات بیش از نیم قرن اخیر کشورمان روز ۵ بهمن ماه دیده از جهان فروبست. با درگذشت او، جنبش آزادیخواهانه و چپ ایران یکی از برجسته ترین چهره های تاریخی خود را از دست داد. او در طول بیش از نیم قرن اخیر همواره در صحنه مبارزه حضور مستمر داشته است. هم چون اکثر مبارزان هم سن و سال خود، نخستین تجربیاتش را اواخر دهه ۳۰ در مکتب جنبش ملی و در صفوف جبهه ملی ایران اندوخت. با تشکیل نهضت آزادی همچون محمد حنیف نژاد، سعید محسن و بسیاری دیگر از همفکران آن زمان خود به آن پیوست. او جزو بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران و از اواخر دهۀ چهل رابط این سازمان با جنبش فلسطین، به طریق اولی سازمان آزادیبخش فلسطین بود. از سال ۱۳۵۴ به بخش مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق پیوست. در تشکیل سازمان پیکار برای آزادی طبقه کارگر (در سال ۵۷) مشارکت داشت. از سال ۱۳۶۰ مجبور به ترک کشور و فعالیت در خارج شد. در خارج از کشور همراه با جمعی از همفکرانش به انتشار نشریه «اندیشه و پیکار» همت گماشت.

تراب حق شناس

تراب حق شناس همۀ زندگی اش را تا آخرین نفس وقف مبارزه در راه آزادی و عدالت اجتماعی نمود. هر کجا که ستم و استثمار وجود داشت، قلب او در آن جا می تپید. با تمام وجود در کنار آزادی خواهان، ستمدیدگان و استثمار شدگان بود. تلاش او یگانگی کم نظیری با باورها و عقایدش داشت. همبستگی او با جنبش فلسطین، دفاع پیگیر او از حقوق مردم فلسطین، در طول بیش از نیم قرن گذشته نمونه بارز روحیۀ متعهد او بود.

تراب حق شناس در طول عمر پر بار خود ترجمه ها و نوشته های فراوانی از خود بر جای گذاشته است. تنوع موضوعاتی که به آن ها پرداخته است و نیز مجموعه کارهائی که انجام داده است، نشاندهنده توانائی او در عرصه های مختلف و مطالعات گستردۀ او در حوزه های مختلف از شعر، تا فلسفه و مسائل بین المللی است.

او تمام وقت در اختیار جنبشی بود که خود را با همۀ وجود متعلق به آن می دانست. جزو کسانی بود که خستگی نمی شناسند. در برابر شکست ها و ناملایمات استوار بود. بعد از مرگ همسرش پوران بازرگان، در سال ۱۳۸۵ تکیه گاه زندگی اش را از دست داد. سپس با یک بیماری درمان ناپذیر دست به گریبان شد. پنج سال با آی. ال. اس مبارزه کرد، عاقبت ولی در این مبارزه مغلوب گشت.

با درگذشت تراب حق شناس جنبش چپ ایران یکی از شخصیت های برجسته خود را از دست داد. ما این فقدان بزرگ را به همه مبارزان راه آزادی و سوسیالیسم، به یاران همراه تراب حق شناس و همۀ دوستداران این مبارز برجستۀ چپ تسلیت می گوئیم. در اندوه او سوگواریم. یاد گرانقدر او را پاس می داریم.

کمیته مرکزی اتحاد فدائیان خلق ایران

۸ بهمن ۱۳۹۴ – ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶