دستگیری رهبران واعضاء حزب دمکراتیک خلق های ترکیه را محکوم می‌کنیم

پس از کودتای نظامی منتسب به فتح الله گولن ، همراه پیشین و رقیب کنونی اردوغان،   ابعاد سرکوبی که توسط دولت حاکم وابسته به حزب «عدالت و توسعه» صورت گرفته بی سابقه است. دستگیری و اخراج فله‌ای روزنامه‌نگاران، آموزگاران، قضات، وکلا… و در پی آن اخراج‌های دسته جمعی بسیاری از کسانی که متهم به همکاری و وابستگی به نیروهای سیاسی کرد بودند، باعث نگرانی عمیق ما و همه نیروهای ترقی‌خواه ایران و جهان شده است.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

دستگیری رهبران واعضاء «حزب دمکراتیک خلق ها» ی ترکیه را محکوم می‌کنیم!

دستگیری اعضاء و رهبران حزب دمکراتیک خلق ترکیه، گام دیگری است در جهت تکمیل کودتای خزنده‌ای که توسط رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، در حال اجرا است. پس از کودتای نظامی منتسب به فتح الله گولن ، همراه پیشین و رقیب کنونی اردوغان،   ابعاد سرکوبی که توسط دولت حاکم وابسته به حزب «عدالت و توسعه» صورت گرفته بی سابقه است. دستگیری و اخراج فله‌ای روزنامه‌نگاران، آموزگاران، قضات، وکلا… و در پی آن اخراج‌های دسته جمعی بسیاری از کسانی که متهم به همکاری و وابستگی به نیروهای سیاسی کرد بودند، باعث نگرانی عمیق ما و همه نیروهای ترقی‌خواه ایران و جهان شده است.

پروژه اردوغان جهت حذف «حزب دمکراتیک خلق»، که مانع اصلی در راه قبضه کامل قدرت توسط وی (از طریق تغییر قانون اساسی ترکیه) می‌باشد، با دستگیری رهبران اصلی حزب یعنی «صلاح الدین دمیرتاش» و «فیگن یوکسک» در تاریخ 4 نوامبر ادامه یافت و در پی آن در 7 نوامبر یکی دیگر از رهبران حزب یعنی «نیهات اکدوغان» دستگیر شد و این در حالی بود که پیشتر شماری از اعضا حزب به اتهام واهی وابستگی به  احزاب مسلح کرد دستگیر شده بودند. متعاقبا تظاهرات اعتراضی مردم توسط پلیس بطور وحشیانه‌ای سرکوب شد و حزب دمکراتیک خلق در اعتراض به این دستگیری‌ها و سرکوب‌ها جلسات پارلمان ترکیه را بایکوت نمود.

روند مذاکراتی که در سال‌های 1990 آغاز شده بود و می‌رفت که به بار نشیند و احتمالا می‌توانست  به صلح منجر شود، اکنون با زیاده‌خواهی سیاسی دیکتاتورمنشانه اردوغان در راهی دشوار گرفتار شده است به طوریکه از ديدگاه برخی صاحب‌نظران ، ترکیه می‌تواند در بدترین حالت درگیر یک جنگ جدید داخلی تمام عیار گردد.

سازمان اتحاد فداییان خلق ایران بر این اعتقاد است که تنها راه استقرار دمکراسی در یک جامعه، پذیرش تمام و کمال حقوق دمکراتیک مردم، با همه تفاوتهای جنسیتی، اعتقادی، ملی، زبانی و … می‌باشد.  ترکیه امروز بیش از هر زمان دیگری برای مقاومت و مبارزه در مقابل استقرار حکومت شبه دیکتاتوری «اردوغان» و حزب وی، نیاز به همبستگی و همراهی همه مردم و از جمله کردها دارد.

ما همبستگی و حمایت خود را از مبارزات عادلانه مردم ترکیه بطور اعم وخلق کرد ترکیه بطور اخص اعلام کرده و از تمامی اعضاء ودوستداران سازمان و از همه کسانی که دل در راه آزادی و عدالت دارند می‌خواهیم تا به هر طریقی که می‌توانند صدای رسای مردم آزادیخواه کرد ترکیه باشند.

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

  ۱۹ آبان ۱٣۹۵ –  ۹ نوامبر 2016