کم‌ترین میزان مشارکت و بیش‌ترین آرای باطله

یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی با اعلام اینکه طبق قانون، هر داوطلب باید حداقل ٢٠ درصد آرا را برای ورود به مجلس کسب کند، به احتمال بسیار زیاد قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.

دويچه‌وله:

جمهوری اسلامی رسما پایین‌ترین حد مشارکت در انتخابات‌ انجام‌شده در تاریخ خود را اعلام کرد.

میزان آرای باطله به حدی بالا بود که در یزد این آرا رتبه دوم را کسب کرد.

انتخابات ایران؛ کم‌ترین میزان مشارکت و بیش‌ترین آرای باطله

جمهوری اسلامی با اعلام مشارکت ۴۱ درصدی رسما پایین‌ترین حد مشارکت در انتخابات‌ انجام‌شده در تاریخ خود را اعلام کرد. میزان آرای باطله به حدی بالا بود که در یزد این آرا رتبه دوم را کسب کرد. محمد خاتمی در انتخابات شرکت نکرد.

علی‌رغم تبلیغات گسترده حکومت برای دعوت از مردم برای حضور در رای‌گیری انتخابات روز ۱۱ اسفند پایین‌ترین حد مشارکت رقم خورد و بنا بر اعلام خبرگزاری‌های حکومتی، تنها ۴۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

این میزان از مشارکت در حالی رخ داده است که بسیاری از چهره‌های حکومتی هم در بین تحریم‌کنندگان بودند و در بسیاری از نقاط “رای دادن” اجباری و با تهدید به اخراج از محل کار همراه بوده است.

جمهوری اسلامی با اعلام مشارکت ۴۱ درصدی مردم و به عبارتی حضور تنها ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات، به صورت رسمی پایین‌ترین حد مشارکت در تاریخ انتخابات‌ متعدد خود را اعلام کرده است.

انتخابات مجلس در استان تهران احتمالا به دور دوم خواهد کشید

رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرده است، ممکن کار شمارش آرا در این استان تا فردا ۱۳ اسفند نیز به طول بیانجامد.

همچنین گفته شده، احتمالا انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه به دور دوم خواهد کشید.

یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی با اعلام اینکه طبق قانون، هر داوطلب باید حداقل ٢٠ درصد آرا را برای ورود به مجلس کسب کند، به احتمال بسیار زیاد قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.

حضور تنها ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات روز گذشته، موضوع مورد بحث بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان بوده است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت از مجلس خبرگان رهبری حذف شد

بنا بر اعلام خبرگزاری‌های داخل ایران، صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با عدم اخذ رای کافی در انتخابات ۱۱ اسفند از مجلس خبرگان رهبری حذف شده است.

وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد، از میان پنج نامزد استان مازندران در انتخابات مجلس ششم خبرگان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پنجم شد و از حضور مجدد در مجلس خبرگان باز ماند.

در این راستا عطاءالله مهاجرانی که در دولت اول محمد خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در پیامی در شبکه X نوشت: «انتخاب نفر چهارم مجلس خبرگان را برعهده مردم گذاشتند و آنها هم با “بصیرت” به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رای ندادند.»

ابراهیم رئیسی برای بار سوم به مجلس خبرگان راه یافت

وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در انتخابات خبرگان شرکت کرده بود، با کسب “بیش از ۸۲ درصد آرا” برای سومین بار به مجلس خبرگان راه یافته است.

ابراهیم رئیسی از سال ۸۵ تاکنون یعنی برای دو دوره نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بوده و در انتخابات ۱۱ اسفند امسال نیز برای بار سوم و یک دوره هشت ساله دیگر به مجلس خبرگان ششم راه یافته است. 

به گزارش خبرگاری ایسنا، تک‌کرسی استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از ۱۷ سال اخیر تا کنون و برای هشت سال دیگر در اختیار ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.

نفر اول انتخابات مجلس تهران تنها ۱۲۰ هزار رای داشته است

بنا بر اعلام خبرگزاری‌های داخل ایران، آمار رسمی شمارش حدود ۴۰ درصد صندوق‌های رای در تهران حکایت از آن دارد که محمود نبویان به عنوان نفر اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایتخت انتخاب شده است.

این در حالی است که به خاطر میزان اندک مشارکت در انتخابات این دوره، نبویان که نامش در چند فهرست اصولگرایان قرار داشت، تنها ۱۲۰ هزار رای به دست آورده است. 

پس از او، حمید رسایی، عضو لیست “امنا” به عنوان نفر دوم در تهران ۱۰۳ هزار رای آورده است. باقی نامزدهای انتخاباتی شهر تهران هم همگی کمتر از ۱۰۰ هزار رای به دست آورده‌اند.
محمد خاتمی در انتخابات شرکت نکرد.
یکی از افرادی که انتخابات مجلس و خبرگان این دوره را تحریم کرد و حاضر به رفتن پای صندوق رای نشده بود، محمد خاتمی،‌ رئيس‌جمهور پیشین کشور در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بود که تصمیم او واکنش‌های گسترده‌ای را هم به دنبال داشت.

محمد خاتمی در تمامی انتخابات دوره‌های گذشته از جمله افرادی بود که افراد را به شرکت در رای‌گیری دعوت می‌کرد اما این بار، عدم حمایت او از این انتخابات خبرساز شده است.

محسن آرمین، تحلیلگر سیاسی و قائم مقام جبهه اصلاحات پیش‌تر در این باره گفته بود: «اولین گام اصلاح‌طلبان، جلب و بازسازی اعتماد از دست‌رفته باید باشد. شرکت در انتخابات در شرایط قهر اجتماعی می تواند به احساس بی‌پناهی و خشم جامعه و بی‌اعتمادی بیشتر جامعه به اصلاح‌طلب‌ها دامن بزند. اصلاح‌طلب‌ها که نماد آن‌ها محمد خاتمی است نمی‌توانند با انتخابات قهر کنند، انتخابات در کانون پروژه اصلاح‌طلبی قرار دارد.»

حسین قدیانی ، فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در واکنش به عدم شرکت محمد خاتمی نوشته است: «به شخصه اصلا فکر نمی‌کردم روزی سید محمد خاتمی که شهره به اصلاح و اصلاحات است، انتخابات جمهوری اسلامی را بپیچاند‌‌. خاتمی اما دیروز جمعه نشان داد که “خود غلط بود آن‌چه می‌پنداشتیم!” باری خاتمی بی‌آن‌که دست به ماشه ببرد یا ساختارشکنی کند، کاری کرد، کارستان!»

محمود احمدی‌نژاد  و حسن روحانی، دو رئيس‌جمهور سابق ایران در انتخابات شرکت کردند.

علی مطهری و فهرست صدای ملت “در میان۶۰ نفر اول منتخبان تهران نیستند”

بنا بر اعلام خبرگزاری ایرنا، نام علی مطهری و کاندیداهای “صدای ملت” و همچنین محمدرضا باهنر در ۶۰ نفر اول منتخبان تهران نیستند.

فهرست “صدای ملت” ترکیبی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصولگرایان معتدل بود و برخی این لیست را نخستین فهرست انتخاباتی جدی در انتخابات مجلس ایران دانسته بودند.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومتی، از بین ۳۰ منتخب نخست شهر تهران ۱۷ کاندیدا مشترکا به جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه صبح ایران تعلق دارند و ۱۰ کاندیدا، عضو اختصاصی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند.

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی روز گذشته در پیامی که در شبکه X منتشر کرد، از مردم حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس خواست، “برای تغییر وضع موجود” پای صندوق رای بروند.

همچنین بنا بر برخی اخبار غیررسمی، تاکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آرای مردم تهران نیز باطله بوده است.

آرای باطله در یزد دوم شد

با پایان یافتن زمان انتخابات مجلس، نتیجه شمارش آرا از شهرهای مختلف ایران در حال انتشار است. در این بین میزان بسیار اندک مشارکت و شمار آرای باطله در شهرهای مختلف خبرساز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌های داخل ایران، در یزد میزان آرای باطله ۲۹ هزار و ۳۰۳ رای اعلام و به عبارتی دوم شده است. از این شهر، محمدصالح جوکار با تعداد ۸۱ هزار و ۶۳۴ رای به مجلس راه یافته است. کاندیداهای بعدی با اختلاف زیاد، تنها از ۱۹ هزار تا سه هزار رای آورده‌اند.

تغییر تیتر اصلی روزنامه هم‌میهن

تغییر تیتر اصلی روزنامه هم‌میهن، متعلق به جناح اصلاح‌طلب به مدیریت غلامحسین کرباسچی واکنش گسترده‌ای در پی داشته است.