محکوميت جهانی کشتار امدادگران در نوار غزه: مقام‌های اروپایی خواستار پاسخگویی اسرائیل شدند

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز از اسرائیل خواست تا هر چه زودتر حمله صورت‌گرفته به نوار غزه «شفاف‌سازی» کند. رئیس دولت اسپانیا این درخواست را در جریان بازدید از اردوگاه آوارگان فلسطینی در اردن بیان کرد. 

مقام‌های اروپایی خواستار پاسخگویی اسرائیل در مورد حمله به امدادگران در نوار غزه شدند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه حمله اسرائیل به نوار غزه را که هفت امدادگر خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در آن کشته شدند محکوم کرد.

او همچنین خواستار تحقیق در مورد این حمله شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «با وجود همه درخواست‌ها مبنی بر حفاظت از جان غیرنظامیان و کارکنان بشردوستانه شاهد تلفات از میان بی‌گناهان هستیم.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز از اسرائیل خواست تا هر چه زودتر حمله صورت‌گرفته به نوار غزه «شفاف‌سازی» کند. رئیس دولت اسپانیا این درخواست را در جریان بازدید از اردوگاه آوارگان فلسطینی در اردن بیان کرد. 

خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» اعلام کرده است که عملیات خود در نوار غزه را متوقف می‌کند.

رادوسواف سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان نیز روز سه‌شنبه از سفیر اسرائیل در ورشو خواست تا «توضیحات فوری» در مورد حمله به امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهانی» ارائه کند. یکی از امدادگران کشته‌شده در حمله اسرائیل تبعه لهستان بود. 

وزیر خارجه لهستان گفت که کشورش به طور جداگانه در مورد حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن امدادگران شد تحقیق خواهد کرد.

*

انتقاد جو بایدن از اسرائیل در پی حمله به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی»

دو روز پس از حمله مرگبار هوایی اسرائیل به خودروی حامل امدادگران موسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی»، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده سه‌شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) گفت از این حادثه «خشمگین و دلشکسته» است و از اسرائیل برای انجام ندادن اقدامات کافی جهت محافظت از جان امدادگران انتقاد کرد.

در حمله پهپادی روز دوشنبه به کاروان این سازمان غیردولتی شهروندانی از استرالیا، بریتانیا، لهستان، ایالات متحده و کانادا به همراه راننده فلسطینی جان خود را از دست دادند.

جو بایدن در اظهارات خود با بیان اینکه این یک اتفاق «غیرمعمول» نبوده است، گفت: «این دلیل عمده‌ای است که چرا توزیع کمک‌های بشردوستانه در غزه کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود، زیرا اسرائیل اقدامات کافی را برای محافظت از امدادگرانی که سعی در ارائه کمک‌های ضروری به غیرنظامیان دارند انجام نداده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تحقیقات در این زمینه شد و اضافه کرد: «این درگیری یکی از بدترین درگیری‌های سال‌های اخیر از نظر تعداد امدادگران کشته شده بوده است.»

روز سه‌شنبه جیمی مک گولدریک، مقام ارشد سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه در غزه گفت از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر سال گذشته، بیش از ۲۰۰ امدادگر در این منطقه کشته شده‌اند.

هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه این حمله را به عنوان «شناسایی نادرست» توصیف کرد و اضافه کرد: «حمله به قصد آسیب رساندن به امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی انجام نشده بود و این اشتباهی است که نباید انجام می‌شد.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل عصر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از بابت این حادثه عذرخواهی کرد و به خانواده و نزدیکان امدادگران کشته‌ شده تسلیت گفت.

حمله به کاروان موسسه آشپزخانه مرکزی جهانی با محکومیت رهبران کشورهای مختلف مواجه شد. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا خواستار تحقیقات فوری در مورد این حمله شد و آنتونی آلبانیز نخست‌وزیر استرالیا نیز گفت مراتب اعتراض خود را به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اظهار کرده است.

پس از حمله پهپادی روز دوشنبه، چندین مؤسسه خیریه از جمله آشپزخانه مرکزی جهانی اعلام کردند که عملیات خود را در غزه به حالت تعلیق در می‌آورند.

برگرفته از : يورونيوز