ارزیابی از حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، هزینه‌های آن و احتمال حمله متقابل اسرائیل

اما این حمله جمهوری اسلامی، مجال و فرصتی برای دولت اسرائیل می‌شود تا از حجم فشارهای داخلی و بین‌المللی علیه آن کاسته شود، اسرائیل طی ۶ ماه گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر فلسطینی را در غزه قتل‌عام کرده و شدیدا تحت فشار جامعه بین‌المللی است.

بهرام رحمانی
bahram.rehmani@gmail.com

ارزیابی از حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، هزینه‌های آن و احتمال حمله متقابل اسرائیل!

در ساعات ابتدایی شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳- ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با ده‌ها موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد. تعدادی از این موشک‌ها و پهبادها از خاک ایران و تعداد دیگری نیز از پایگاه‌های گروه‌های نیابتی از عراق، یمن و از جنوب لبنان به‌سوی اسرائیل شلیک شدند. این حملات به تلافی حمله راکتی هواپیماهای اسرائیلی در روز ۱۳ فروردین ماه جاری به کنسولگری ایران در دمشق صورت‌ گرفت که در آن هفت عضو سپاه پاسداران از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه کشته شدند. پیش از آن نیز اسرائیل در تاریخ پنجم دی‌ ۱۴۰۲ به‌یک منزل مسکونی در حومه دمشق حمله کرده ‌بود که به کشته‌شدن سیدرضی موسوی فرمانده تدارکات لجستیکی «سپاه قدس» در سوریه و لبنان انجامید.
البته حمله به نیروهای ایرانی مستقر در سوریه توسط اسرائیل سابقه چندین ساله دارد. حکومت اسلامی نیز هربار تهدید به مقابله می‌کرد اما از آنجا که هرگونه تقابلی را بسیار پرریسک ارزیابی می‌کرد معمولا تهدیدها از چند سخنرانی فرماندهان سپاه در جمع طرفداران حکومت فراتر نمی‌رفت. اما این بار وضع فرق می‌کرد.
این بار حمله اسرائیل تنها چند ساعت بعد از رسیدن چند فرمانده ارشد سپاه به دمشق صورت گرفته‌بود. گرچه اسرائیل به‌طور رسمی مسئولیت آن را برعهده نگرفت و علت حمله را نیز اعلام نکرد، اما ظاهرا اسرائیل نه تنها از علت بازگشت مجدد فرماندهان عالی‌رتبه سپاه به سوریه مطلع بوده بلکه تمام ترددها به کنسولگری ایران را نیز زیر نظر داشته ‌است. این شواهد و قرائن می‌توانند نشان‌دهنده نفوذ شبکه جاسوسی اسرائیل در بالاترین سطوح نظامی و اطلاعاتی حکومت ایران باشند.
سپاه در نخستین بیانیه خود گفت که این تهاجم را در پاسخ به حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.
واکنش‌ رسمی اسرائیل به این اقدام ایران هنوز مشخص نیست اما حالا امکان جنگ و حمله متقابل از آن‌سو افزایش یافته است. با وجود این، ظاهرا دولت آمریکا به دنبال تنش‌زدایی است و می‌خواهد اسرائیل را از حمله به ایران بازدارد.
احتمال حمله اسرائیل به ایران، وجود دارد. همان ساعت‌های ابتدایی حمله میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل و عضو حزب لیکود نوشت: «اسرائیل امشب مشروعیت بین‌المللی گسترده‌ای دریافت کرد تا به ایران با قدرت بی‌سابقه حمله کند. رژیم افراطی آن‌جا دستانش را رو کرده و ما نباید در برابر سر ماری که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند سست باشیم.»

ادامه :

نسخه‌ی کامل پی‌دی‌اف