نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش سهم احزاب راست افراطی

نتایج اولیه حاکی از آن است که پارلمان اروپا با پراکندگی و ازهم گسیختگی بیشتری مواجه خواهد بود که تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساسی مانند برخورد با روسیه و رقابت صنعتی و اقتصادی با قدرت‌هایی مانند چین و آمریکا را پیچیده‌تر و کندتر خواهد کرد.

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش سهم احزاب راست افراطی

راديو فردا: نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد احزاب راست افراطی در آلمان و فرانسه پیروزی‌های بزرگی به دست آورده‌اند و در هلند نیز نشانه‌های اولیه از گردش قابل انتظار به سمت احزاب راست‌گرا دیده می‌شود.

به گزارش رویترز، در فرانسه حزب «تجمع ملی» مارین لو پن حدود ۳۲ درصد از آرا را به دست آورده که حدود ۱۰ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۹ و حدود ۱۷ درصد بیشتر از رأی‌های حزب امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور این کشور، است.

همچنین احزاب محافظه‌کار اصلی احتمالا در سراسر اروپا نتایج خوبی به دست می‌آوردند و ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد پارلمان اروپا که نظرات حدود ۴۵۰ میلیون شهروند اروپایی را انعکاس می‌دهد، بیشتر به سمت احزاب دست راستی چرخش می‌کند.

نتایج اولیه حاکی از آن است که پارلمان اروپا با پراکندگی و ازهم گسیختگی بیشتری مواجه خواهد بود که تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساسی مانند برخورد با روسیه و رقابت صنعتی و اقتصادی با قدرت‌هایی مانند چین و آمریکا را پیچیده‌تر و کندتر خواهد کرد.

رویترز اعلام کرده که احزاب گرد آمده زیر چتر «حزب مردم اروپا» (EPP) بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان اروپا در پنج کشور شامل آلمان و یونان باقی خواهد ماند.

این اتفاق باعث می‌شود نامزدهای این حزبِ راست میانه وارد «کمیسیون اروپا» شوند و اورسولا فون در لاین آلمانی می‌تواند برای بار دوم ریاست کمیسیون اروپا را برعهده بگیرد.

خانم فون در لاین با انتشار ویدئویی این موفقیت را به هم‌حزبی‌های خود در آلمان تبریک گفت و افزود که باید این نتیجه را در بخش‌های دیگر اروپا پی‌گیری کنند.

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) با به دست آوردن ۱۶.۵ درصد از آرا در این کشور در رده دوم ایستاد. این حزب در دوره قبلی انتخابات اروپا ۱۱ درصد از آرای آلمان را به دست آورده بود.

در همین حال در اتریش «حزب آزادی» که راست افراطی به شمار می‌رود، پیروز احتمالی رأی‌گیری خواهد بود.

در هلند نیز حزب راستگرای افراطی خیرت ویلدرز، سیاستمدار ضد مهاجران توانسته است ۷ کرسی از ۲۹ کرسی مجلس اروپا در این کشور را از آن خود کند.

در بلژیک، کشوری که مقر اتحادیه اروپا است، حزب حاکم لیبرال ضربه سختی خورد و رقیب آن یعنی حزب ملی‌گرای N-VA در رده نخست ایستاد.

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، با پذیرش شکست گفت: «این شبی بسیار سخت برای ما است.» در مقابل رقیب او در سخنرانی برای هواداران حزبش گفت: «ما این انتخابات را بردیم و اعتراف کنید که انتظارش را نداشتید.»

رأی‌گیری پارلمان اروپا روز پنجشنبه از هلند آغاز شد و در برخی کشورها در روزهای جمعه و شنبه ادامه یافت، اما بیشتر رأی‌های اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۲۰ خرداد به صندوق‌ها ریخته شد؛ فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا در این روز انتخابات را برگزار کردند و ایتالیا شاهد دومین روز رأی‌گیری بود.

پارلمان اروپا به مصوباتی رأی می‌دهد که برای شهروندان و کسب و کارها در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مهم و کلیدی است.

دويچه‌وله: افزایش چشم‌گیر آرای راست‌گرایان و پوپولیست‌ها

در سطح اروپا راست‌گرایان و پوپولیست‌ها به طور چشمگیری بر آرای خود افزوده‌اند و در واقع پیروز این انتخابات بوده‌اند.

بزرگترین شکست در آلمان و اروپا متوجه ائتلاف سبزها بوده است که در پارلمان اروپا با از دست دادن ۱۹ کرسی، به ۵۲ کرسی دست یافته‌اند.

راست‌گرایان در فرانسه به ۳۲.۴درصد و در اتریش به ۲۸ تا ۳۰درصد آراء دست یافته‌اند.

در یونان حزب حاکم محافظه‌کار به ۲۸ تا ۳۲درصد رسیده و در صدر قرار دارد. حزب چپ سیریزا با ۱۵ تا ۱۸درصد در جایگاه دوم است. حزب سوسیالیست پاسوک به حدود ۱۱درصد رسیده است.

قدرتمندترین ائتلاف در پارلمان اروپا با مجموع ۷۲۰ کرسی، متعلق به محافظه‌کاران است که به ۱۷۶ کرسی دست یافته‌اند. به دنبال آن‌ها در جایگاه دوم ائتلاف سوسیال‌دموکرات‌ها با ۱۳۷ کرسی قرار دارد.

ائتلاف راست‌گرایان و پوپولیست‌ها موسوم به “فراکسیون هویت و دموکراسی” با پیشرفتی چشم‌گیر نسبت به انتخابات پنج سال پیش، به ۷۰ کرسی در این انتخابات دست یافته‌اند. چپ‌های اروپا با از دست دادن ۳ کرسی، به ۳۴ کرسی رسیده‌اند.

انتظار می‌رود که نتایج نهایی این انتخابات با تفاوت اندکی نسبت به این آماری که تاکنون ارائه‌شده، اعلام شود. 

بی بی سی: همزمان با به پایان رسیدن آخرین روز رای‌گیری انتخابات پارلمان اروپا و انتشار برآوردها از پیروزی ۳۰ درصدی حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور با انحلال پارلمان از برگزاری انتخابات فوری ظرف چند هفته آینده خبر داد.
آقای مکرون تاریخ برگزاری انتخابات‌های فوری را ۳۰ ژوئن (سه هفته دیگر) و هفتم ژوئیه (چهار هفته دیگر) اعلام کرده است.
این تصمیم غیرمنتظره آقای مکرون که یکشنبه شب – ۹ ژوئن – اعلام شد در پی آن بود که برآوردهای اولیه مبتنی بر نظرسنجی‌ها از رای‌دهندگان فرانسوی پیش‌بینی کردند حزب «تجدید» به رهبری امانوئل مکرون تنها حدود ۱۵ درصد از آرا در انتخابات پارلمان اروپا را کسب کرده و دیگر حزب اصلی، یعنی سوسیالیست‌ها به رهبری رافائل گلوکسمن حدود ۱۴ درصد آرا را کسب کرده است.