اهدا جایزه عالی حقوق بشری اتحادیه اروپا ٢٠٢٣ به مهسا-ژينا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۷ مهرماه، جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا کرد.

جایزه عالی حقوق بشری اتحادیه اروپا به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» اهدا شد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۷ مهرماه، جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا کرد.

جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است.

هنوز مشخص نیست که چه افراد یا گروه‌هایی به نمایندگی از مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی آن را دریافت خواهند کرد. مراسم اهدای این جایزه ۲۲ آذرماه امسال (۱۳ دسامبر) در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار خواهد شد.

دیوید لِگا، عضو سوئدی پارلمان اروپا از گروه «حزب مردم اروپایی»، که مهسا امینی و «زن، زندگی، آزادی» را به عنوان نامزد دریافت ساخاروف به گروهش معرفی کرده بود، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: «طبیعتا بسیار خوشحالم که این اقدام را آغاز کردم و حالا این جایزه اعلام شد.»

او با تأکید بر اهمیت «یک ایران آزاد و دموکراتیک» افزود که اهدای این جایزه «برای این است که به زنان و مردان ایران بگوییم که آن‌ها را می‌بینیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم. و به این شکل می‌توانیم یک پیام قوی و رسا بدهیم.»

آقای لِگا همچنین با اشاره به اینکه هنوز تصمیم نهایی برای دریافت‌کنندگان جایزه ساخاروف گرفته نشده، گفت «هر شخص یا گروهی دریافت‌‌کننده آن باید، نماینده آینده‌ای بهتر برای ایران خواهد بود. و این مهم‌ترین موضوع است».

او اضافه کرد: «اینکه چه شخص یا گروهی جایزه را دریافت کند، چالشی بسیار کوچک‌تر از چالشی است که زنان ایران هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر نتوانیم در این زمینه توافق کنیم آنوقت مشکلی بسیار بزرگتر از آنچه فکر می‌کردم، داریم.

این عضو پارلمان اروپا با اشاره به خشم جمهوری اسلامی از اهدای جوایز بین‌المللی به فعالان مدنی و حقوق بشر ایرانی از جمله جایزه صلح نوبل برای نرگس محمدی گفت: «این یک نشانه خوب است. چون نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل همراه مردم ایران است. مردم هر روز برای آزادی تلاش می‌کنند.»

به گفته این سیاستمدار اروپایی، تا زمانی که جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران ادامه دارد، جامعه بین‌المللی نمی‌تواند «آن را فراموش» کند.

یشتر دیوید مک الیستر، رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا، در زمان انتخاب نامزدهای نهایی جایزه امسال ساخاروف گفته بود: «انتخاب مهسا و جنبش «زن، زندگی، آزادی» به عنوان یکی از سه نامزد اصلی دریافت جایزه ساخاروف به رسمیت شناختن مبارزه شجاعانه آن‌ها برای حقوق زنان است.»

مهسا امینی و جنبشی که ادامه دارد

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد در تهران به کما رفت و سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

کشته شدن او آغازگر موجی از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد که به دلیل شعار اصلی آن، جنبش «زن، زندگی، آزادی» نام گرفت و هم‌چنان ادامه دارد.

این جنبش با محوریت زنان در ایران همچنین از حمایت وسیع و کم‌سابقه جامعه بین‌المللی برخوردار شد، جنبشی که تنها پاسخی که از حکومت جمهوری اسلامی گرفت سرکوب خشونت‌بار هرگونه تجمع و تظاهرات بود که، بنا بر آمار سازمان‌های حقوق بشری، بیش از ۵۰۰ کشته از میان معترضان بر جا گذاشت.

همچنین چندین معترض پس از بازداشت و محاکمه‌های فوری و غیرمنصفانه اعدام شدند.

جنبش اعتراضی ایران پس از چندین ماه اندکی فروکش کرد، ولی برگزاری تظاهرات در برخی از نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان و همین طور نافرمانی مدنی به شکل زیر پا گذاشتن حجاب اجباری توسط زنان ادامه دارد.

اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی در حالی است که فشار بر خانواده و وکیل خانواده او همچنان ادامه دارد.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، که توجیه حکومت در جان باختن مهسا امینی را زیر سوال برده، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شده است.

*

امجد امینی، پدر مهسا امینی، در واکنش به اعطای جایزه برتر حقوق بشر اتحادیه اروپا به دخترش و جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفته که «نام ژینا به نماد آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی در جهان تبدیل شده است.»

امجد امینی در واکنش به اعطای این جایزه به دخترش نوشت: «نام ژینا به نماد آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی در جهان تبدیل شد.»

آقای امینی در یک استوری اینستاگرام خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا و هیات داوران جایزه ساخاروف گفت: «خبر انتخاب دخترمان ژینا به عنوان برنده معتبرترین جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا، بیانگر توجه شما و جامعه جهانی به مظلومیت ژینا و بسیاری از هم‌نسلان اوست که تنها به خاطر میل به زندگی آزاد، مظلومانه جان‌شان را از دست دادند.»

او نوشت: «ژینا دختر ما نمرده است. ما با او زندگی می‌کنیم. خوشحالیم که نام او به نماد آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی در جهان تبدیل شد و احساس می‌کنیم او هم مانند ما خرسند و خشنود است.»

کمی قبل هم مژگان افتخاری، مادر مهسا پس از اعطای جایزه ساخاروف به دخترش در استوری اینستاگرامش نوشت: «ژینا گیان دختر شیرینم، از خواب برخیز تا ببینی امروز نامت در سراسر جهان طنین‌انداز شده است. چشمانت را باز کن تا ببینی امروز خانواده‌ای به بزرگی همه مردم دنیا داری.»

منابع : راديوفردا، بی.بی.سی