جامعه بهائیان: بیش از ۶۰ مورد دستگیری در عرض چند هفته

طبق اظهارات جامعه بین‌‌المللی بهائیان، اخیرا میزان دستگیری پیروان این آیین در ایران افزایش یافته است. این نهاد به بازداشت یک مرد ۹۰ ساله بهایی و گسترش سرکوب‌ها علیه بهائیان توسط حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.

دويچه‌وله: جامعه بین‌المللی بهائیان با انتشار گزارشی از بازداشت جمال‌الدین خانجانی، یک بهائی ۹۰ ساله به همراه دخترش و نیز بیش از ۱۸۰ مورد سرکوب علیه پیروان این دین و آئین، خبر داده است.

گفته می‌شود جمال‌الدین خانجانی که تا سال ۱۳۹۷ خورشیدی به مدت یک دهه به اتهام “عضویت در گروه غیررسمی مدیریتی بهائیان ایران” (موسوم به “یاران”) زندانی بوده است، در حال حاضر در شرایط نامناسب جسمی به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، چندین روز پیش از بازداشت جمال‌الدین خانجانی، دو زن بهائی دیگر، مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی نیز پس از بازداشت در مرداد سال ۱۴۰۱، حال تأیید حکم حبس ۱۰ ساله خود را در دادگاه تجدیدنظر دریافت کرده‌اند.

مهوش ثابت که ۷۰ سال سن دارد نیز درگیر مشکلات جسمی است و در سال گذشته چندین دفعه از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته است که پیشتر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی ۹ عضو یک خانواده پیرو آیین بهائیت را به اتهام “فساد، پولشویی، فرار مالیاتی، اخلال در توزیع دارو و احتکار آن‌” بازداشت کرده‌اند.

سیمین فهندژ، نماینده جامعۀ جهانی بهائیان در سازمان ملل در ژنو درباره افزایش سرکوب‌ها علیه بهائیان می‌گوید: «ظلم وارده به جامعۀ بهائیان ایران حد و مرزی ندارد. دستگیری یک مرد ۹۰ساله و دیگرانی که مشکلات جسمانی دارند، کسانی که قبلاً نیز ۱۰ سال را به دلیل اعتقاداتشان در زندان گذرانده‌‌اند، اقدامی مذبوحانه در ادامۀ تلاش‌برای از بین بردن جامعۀ بهائی ایران است.»

او تصریح می‌کند: «بازداشت بدون مدرک و دلیل یک مرد ۹۰ ساله که تاکنون به خاطر باورهایش سرکوب‌های فراوان را تحمل کرده است، نزد هر انسانی که ذره‌ای انصاف داشته باشد چیزی جز بی‌عدالتی محض نیست.»

جامعه بین‌المللی بهائیان اشاره کرده است که “تعداد بهائیان دستگیرشده یا زندانی در هفته‌های اخیر به تقریباً ۶۰ مورد رسیده است.”

این نهاد مرکزی بهائیان اضافه می‌کند: «بهائیان تهران همچنان از دفن عزیزان خود در آرامستان بهائیان در نزدیکی خاوران منع شده‌اند. جسد آن‌ها به اجبار مأموران وزارت اطلاعات در محل گور دسته‌جمعی خاوران، محل دفن صدها زندانی سیاسی اعدام شده در دهۀ ۱۳۶۰، دفن می‌شوند.»

بهائیان به عنوان بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران، از سوی حکومت جمهوری اسلامی به عنوان “بدعت‌گذار” شناخته می‌شوند. آنها اغلب به اتهام “رابطه با اسرائیل” کشوری که محل مهم‌ترین زیارتگاه‌های آن‌ها است، هدف دستگیری و تعقیب و آزار قرار می‌گیرند.

جمهوری اسلامی دین و آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد. پیراون این آیین از تعالیم بهاءالله پیروی می‌کنند و او را پیامبر و بنیانگذار ایمان توحیدی خود می‌دانند. آزار و سرکوب بهائیان در ایران قدمتی ۱۶۰ ساله دارد.

پیروان دین و آیین بهائی از بدو تأسیس نظام جمهوری اسلامی تحت شدیدترین پیگردها و حبس‌های درازمدت قرار دارند. تاکنون ده‌ها پیرو این آیین در جمهوری اسلامی به قتل رسیده، مفقود و یا اعدام شده‌اند. کسب و کار و تحصیل برای شهروندان بهائی ایران با محدودیت‌های شدید و پلمب مغازه‌هایشان روبرو است.