اصرار نهادهای امنیتی بر عادی سازی و پاکسازی اثرات جنگ، جان کارگران را به خطر انداخته است!
گزارش سوانح کاری هفتههای اخير
- بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران قربانی گرفت؛اینبار مرگ ومصدومیت 26 کارگر مجتمع گاز پارس جنوبی
- مرگ ومصدومیت 3 کارگر در شهرپرند براثرریزش ساختمان نیمهکاره
- جان باختن یک کارگر دریزد براثربرق گرفتگی
- مصدومیت ۶ کارگر پیمانکاری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی
اصرار نهادهای امنیتی بر عادی سازی و پاکسازی اثرات جنگ، جان کارگران را به خطر انداخته است! - مرگ ومصدومیت 3 کارگر شرکت دماوند انرژی عسلویه براثرحادثه حین کار
- مسمومیت غذایی 8 کارگر در شهرستان بهاباد استان یزد
- جان باختن 57 کارگربراثر حوادث کاری دراستان خوزستان طی سال 1404
- جان باختن یک کارگر مقنی در کرمان براثر سقوط سنگ بر روی سرش به دلیل سست بودن خاک دیواره چاه
* بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران قربانی گرفت؛اینبار مرگ ومصدومیت 26 کارگر مجتمع گاز پارس جنوبی
صبح روزیکشنبه 27 اردیبهشت، بر اثر واژگونی اتوبوس حامل کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی در محور عسلویه ـ سیرافجان 8 کارگر جان خود را ازدست دادند و18 کارگر مصدوم شدند.
بنابه گزارش رسانه ای شده، فوتیها کارگران رسمی و کارکنان قرارداد مستقیم مجتمع گاز پارس جنوبی بوده اند که تا پیش از جنگ، برای تردد در روزهای تعطیل از هواپیما استفاده میکردند ولی با تعلیق پروازهای جنوب، صبح امروز با اتوبوس راهی محل سکونت خانوادههایشان شده بودند که حادثه تصادف رخ داده است.
* مرگ ومصدومیت 3 کارگر در شهرپرند براثرریزش ساختمان نیمهکاره
روز یکشنبه 3 خرداد،براثرریزش یک ساختمان 2 طبقه در حال ساخت واقع در فاز 6 شهر جدید پرند،استان تهران حین عملیات بتنریزی،3کارگرزیر تلی از آوارگرفتارشدند ویک کارگر جان خودرا ازدست داد و2 کارگر دیگر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند
* جان باختن یک کارگر دریزد براثربرق گرفتگی
روزیکشنبه 3 خرداد،یک کارگر 35 ساله بنام خداداد کُرد انجرکی (سالارزهی) متأهل، دارای سه فرزندو اهل و ساکن روستای نجفآباد شهرستان خاش حین کار با دستگاه پیکور در پروژهای مرتبط با اداره برق استان یزد دچاربرق گرفتگی شد وجان خود را ازدست داد.
* مصدومیت ۶ کارگر پیمانکاری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی
اصرار نهادهای امنیتی بر عادی سازی و پاکسازی اثرات جنگ، جان کارگران را به خطر انداخته است!
[طبق گزارش همکاران از عسلویه، حدود ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۵ در جریان آواربرداری تأسیسات آسیب دیده پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی، ۶ کارگر پیمانکاری متصدی آوار برداری در اثر انفجار شدید گاز باقی مانده در خطوط لوله، دچار آسیب دیدگی گردیدند که از این تعداد ۳ تن از همکارانمان به دلیل شدت جراحات به بیمارستان عسلویه اعزام شدند.
برخلاف گزارش دروغین مدیران منطقه ویژه پارس جنوبی و شورای تأمین منطقه، به دلیل فنس کشی و جداسازی مناطق آسیب دیده پالایشگاه، حضور با تأخير تیم آتش نشانی و اورژانس در عملیات نجات و تأخير در خروج کارگران مصدوم از منطقه بحران، آسیب جدی این همکاران را رقم زده است!
طبق گزارش همکاران از واحدهای پالایشگاهی آسیب دیده در پارس جنوبی و همچنین پتروشیمی های عسلویه و ماهشهر، دستپاچگی نهادهای امنیتی در عادی سازی شرایط و پنهان سازی گسترده خرابیهای ناشی از جنگ، با اجبار مدیران نفت، استفاده از کارگران در حالی است که هیچ یک از مدیران صلاحیت امضای مجوز انجام عملیات “پرمیت صدور مجوز کار” در شرایط فوقالعاده جنگ و حتی بازسازی را نداشته، به دلیل عدم آموزش و طی دوره های آموزشی خاص شرایط، تحمیل هرگونه کار در چنین شرایطی غیر قانونی و بازی با جان کارگرانی است که از بیم قطع حقوق و دستمزد، برای تأمین معیشتشان مجبور به حضور در مناطق تحت خطر هستند.
اجبار به کار کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری در موقعیت پر خطر و نا ایمن و جنگی، آن هم در شرایطی که با نابودی صنایع فولاد کشور و صنایع تولیدی برجهای صنایع نفت و گاز عملا بازسازی واحدهای آسیب دیده پالایشگاهی و پتروشیمی و بازگشت به تولید این واحدهای صنعتی را به دلیل تحریمهای بینالمللی کاملأ غیر ممکن ساخته، واضح است که دستپاچگی نهادهای حکومتی و امنیتی در پاکسازی صورت مسئله، بخشی از سناریوی همیشگی عادی سازی شرایط و اصرار بر حضور حداکثری کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری در مناطق عملیاتی در شرایطی که سایه جنگ ناخواسته همچنان در کنار خطر نشت گازهای سمی و احتمال انفجار به دلیل انباشت سیالات قابل اشتعال در خطوط لوله و مخازن و برجهای آسیب دیده، جان کارگران بی شماری را با خطر جدی مرگ مواجه میسازد، بخشی از سیاست طیف جنگ افروز و اقلیت مفتخوری است که جان انسانها را قربانی به روز رسانی ماشین جنگی و آدمکشی شان میکنند.
ما کارگران میدانیم، نابودی اموال عمومی و صنایعِ محیطهای کارمان و نابودی ده ها سال رنج و زحمت ما کارگران و به آتش کشیدن این سرمایه های مردمی ظرف کمتر از چند دقیقه بمباران در مقابل دیدگانمان، دلیلی بجز منفعت طلبی، جنگ افروزی و زیاده خواهی های عده ای نبوده که همواره جان انسانها و منافع عمومی را فدای سود بیشتر و خودخواهی و زیاده خواهی خود کرده اند!
با این آگاهی ما با هر اندازه کشتار و سرکوب اجازه استثمار خود، نابودی اموال مردمی و فرصت تداوم چپاول و توسعه ماشین کشتار را با بهره برداری از سرمایه نفت به دشمنان خود نداده، در ابتدایی ترین شکل اعتراضی خود با سرپیچی و تمرد از دستورات از بالا، ایستادگی خود را نشان میدهیم و قطعا در روزهای پیش رو با اشکال دیگری، اعتراضاتمان را پیش خواهیم گرفت!
ما همه همکاران در تمامی بخشهای نفت را به گسترش اعتراضات فرامیخوانیم!
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت(ارکان ثالث)
* مرگ ومصدومیت 3 کارگر شرکت دماوند انرژی عسلویه براثرحادثه حین کار
روزچهارشنبه 6 خرداد، براثرحادثه حین کاردر شرکت دماوند انرژی عسلویه بزرگترین تامین کننده یوتیلیتی فاز دوم شرکت های پتروشیمیایی منطقه انرژی پارس عسلویه یک کارگر جان خودرا ازدست داد و2 کارگرمصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.
* مسمومیت غذایی 8 کارگر در شهرستان بهاباد استان یزد
روزچهارشنبه 6 خرداد،رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد به مسمومیت غذایی چند کارگر در یکی از واحدهای صنعتی استان اشاره کرده و گفت: 8 نفر از کارگران یک واحد صنعتی در شهرستان بهاباد دچار مسمومیت غذایی و برای ادامه درمان به مرکز درمانی شدند.
* جان باختن 57 کارگربراثر حوادث کاری دراستان خوزستان طی سال 1404
روز یکشنبه 10 خرداد،مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان از جان باختن 57 کارگربراثر حوادث کاری دراستان خوزستان طی سال 1404،خبرداد.
وی با اشاره به اینکه همگی قربانیان مردبوده اند،اضافه کرد:این آمار در مدت مشابه سال گذشته 94 نفر بود که 93 نفر مرد و یک نفر زن ثبت شده بود و بر این اساس، میزان فوتیهای ناشی از حادثه کار در استان 63/39 درصد کاهش داشته است.
* جان باختن یک کارگر مقنی در کرمان براثر سقوط سنگ بر روی سرش به دلیل سست بودن خاک دیواره چاه
یک کارگر مقنی حین کار لایروبی چاه آب کشاورزی در منطقه جبالبارز جنوبی استان کرمان براثر سقوط سنگ بر روی سرش به دلیل سست بودن خاک دیواره چاه در دم جان خودرا ازدست داد.
منبع : بولتن “اخبار و گزارش های کارگری” akhbarkargari2468@gmail.com