محکوم کردن «اعدام معترضان در ایران» توسط ۵۴ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل و ابهام در سرنوشت برجام

پنجاه و چهار کشور جهان در بیانیه‌ای صدور احکام اعدام برای معترضان در ایران و اجرای این احکام را محکوم کردند. معاون وزیر خارجه کاستاریکا این بیانیه را در جلسه صبح سه‌شنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت کرد.

این کشورها در بیانیه خود نسبت به «ماهیت جرایم انتصابی»، «سرعت محاکمات»، «عدم شفافیت»، «عدم دسترسی به وکیل انتخابی» و «شکنجه یا سایر رفتارهای غیرانسانی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه از تهران خواسته‌اند که ضمن احترام به جان و خواسته شهروندانش، با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد درباره اعتراض‌های اخیر ایران همکاری کند.

امیرعبداللهیان در ژنو

روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای غربی همچنان تحت تاثیر رویدادهای چند ماه اخیر این کشور قرار دارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام ماه‌ها است که در دستور کار واشنگتن قرار ندارد.

آقای پرایس در گفتگو با خبرنگاران گفت که او از اینکه چرا تهران به طور مکرر از نزدیک بودن زمان توافق میان ایران و آمریکا خبر می‌دهد، «متعجب» است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد خبر ارسال پیام واشنگتن به تهران درباره احیای برجام، گفت که «مقام‌های ایرانی می‌توانند این ادعاها را هرچقدر می‌خواهند تکرار کنند اما این موضوع، تغییری در واقعیت‌های اساسی ایجاد نمی‌کند.» او در ادامه مقام‌های ایرانی را به «دروغگویی و فریب جهانیان» متهم کرد.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه العالم، شبکه عرب‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از دریافت پیام آمریکا که وزیر خارجه عراق حامل آن بوده است، خبر داد.

واشنگتن مقام‌های ایرانی را به «دروغگویی و فریبکاری» متهم کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام ماه‌ها است که در دستور کار واشنگتن قرار ندارد.

آقای پرایس در نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که وزیر خارجه ایران اعلام کرده که پیام آمریکا درباره احیای برجام را از طریق وزیر خارجه عراق دریافت کرده است، گفت: «فقط مقام‌های ایرانی می‌توانند توضیح دهند که چرا به گفتن این دروغ‌ها ادامه می‌دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد خبر ارسال پیام واشنگتن به تهران درباره احیای برجام، گفت که «مقام‌های ایرانی می‌توانند این ادعاها را هرچقدر می‌خواهند تکرار کنند اما این موضوع، تغییری در واقعیت‌های اساسی ایجاد نمی‌کند.» او در ادامه مقام‌های ایرانی را به «دروغگویی و فریب جهانیان» متهم کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یک‌شنبه در گفتگو با شبکه العالم از دریافت پیام آمریکا که وزیر خارجه عراق حامل آن بوده است، خبر داد.  وزیر خارجه ایران در این گفتگو گفت: «آقای فؤاد حسین که از سفر واشینگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد.»

آقای امیرعبداللهیان در ادامه بدون اشاره به محتوای پیام واشنگتن به تهران گفت: «تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جوابی درباره این سؤال که چرا مقام‌های ایرانی سعی در فریب جهانیان دارند، ندارد.

آمریکا با آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران بارها اعلام کرده است که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت این کشور قرار ندارد.

برگرفته از : يورونيوز