سپیده قلیان حاضر نشد با حجاب به دادگاه برود، لغو محکمه

سپیده قلیان پیشتر گفته بود در “دادگاه‌نمایشی جمهوری اسلامی” که به خاطر شکایت “بازجو-خبرنگار آمنه سادات ذبیح‌پور” برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد، اما پس از آن که مطلع شد دادگاه علنی است، در نامه‌ای اعلام کرد که در آن حضور خواهد یافت و “در این بیدادگاه” از خود دفاع خواهد کرد.

سپیده قلیان حاضر نشد با حجاب به دادگاه برود و محکمه لغو شد

دويچه‌وله: سپیده قلیان، کنشگر زندانی از تن دادن به حجاب اجباری برای حضور در دادگاه سر باز زد و جلسه دادگاه او به همین دلیل تشکیل نشد. او پیشتر گفته بود چون قرار است دادگاه علنی برگزار شود، در آن شرکت خواهد کرد.

قرار بود صبح روز چهارشنبه (۲۸ تیر) دادگاه سپیده قلیان، کنشگر مدنی و فعال کارگری برگزار شود. اما خبرگزاری ایسنا نوشت: «علیرغم حضور ریاست دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی وانتظار کافی و طولانی مدت توسط دادگاه و نظر به اینکه متهمه سپیده قلیان با عنایت به توصیه‌های فراوان حاضر به رعایت حجاب و شئونات اسلامی نشد؛ لذا جهت تشکیل جلسه به دادگاه اعزام نشد.»

سپیده قلیان پیشتر گفته بود در “دادگاه‌نمایشی جمهوری اسلامی” که به خاطر شکایت “بازجو-خبرنگار آمنه سادات ذبیح‌پور” برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد، اما پس از آن که مطلع شد دادگاه علنی است، در نامه‌ای اعلام کرد که در آن حضور خواهد یافت و “در این بیدادگاه” از خود دفاع خواهد کرد.

سپیده قلیان ۲۴ اسفند سال گذشته، تنها چند ساعت پس از آزادی از زندان اوین به خاطر سردادن شعار “خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک” مجددا به زندان برگردانده شد. اولین جلسه دادگاه او قرار بود برای رسیدگی به شکایت مستقیم آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صدا و سیما از این فعال کارگری برگزار شود.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در فروردین امسال در مورد علت بازداشت مجدد سپیده قلیان گفته بود کسانی که مشمول “عفو” شدند، اگر “مرتکب جرم جدیدی” شوند، از “الطاف عفو” برخوردار نخواهند شد. او افزود سپیده قلیان “مرتکب اهانت” شده، “اصرار به ارتکاب جرم” داشته و از “فرصت عفو گسترده” استفاده نکرده است.

قبل از برگزاری جلسه دادگاه سپیده قلیان ابراز امیدواری کرده بود که “در میان خیل امنیتی‌کاران خبری و فرهنگی‌شان” خبرنگاران و‌فعالانی را “در این بی‌دادگاه ببیند که به سراغ حقیقت آمده‌اند”.

او نخستین‌بار در جریان اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان همراه اسماعیل بخشی و شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی در زمستان ۹۷ اعترافات تلویزیونی سپیده قلیان، اسماعیل بخشی و چند تن دیگر علیه خودشان را پخش کرد. قلیان پس از پخش این گزارش از رئیس سازمان صداوسیما، سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح‌پور به دلیل تهیه و پخش این اعترافات اجباری شکایت کرد.

سپیده قلیان همچنین در رشته توئیتی اعلام کرد، آمنه سادات ذبیح‌پور در طول بازجویی از او نه تنها حضور داشته، بلکه متنی از پیش تهیه شده را برای اعتراف به او داده است. با انتشار این رشته توئیت، ذبیح‌پور که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به “بازجو-خبرنگار” مشهور شد، از سپیده قلیان شکایت کرد.

تصویر آرشیوی، سپیده قلیان پس از آزاد در برابر زندان