دیده‌بان حقوق بشر: سرکوب گسترده، شکنجه و تجاوز به معترضان توسط ماموران امنیتی رژيم

پیش‌تر، دیده‌بان حقوق‌بشر، عفو بین الملل، و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در خصوص ایران، همه به طور جداگانه استفاده مقامات جمهوری اسلامی از اعمال خشونت شدید سرکوبگرانه در مناطق اقلیت اتنیکی را گزارش کرده بودند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر؛ سرکوب و “تجاوز” به معترضان در ایران

دويچه‌وله : سازمان دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را به سرکوب گسترده، شکنجه و “تجاوز” به معترضان متهم کرد و نوشت که اعمال شکنجه، الگوی گسترده حکومت برای سرکوب مخالفان است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در جدیدترین گزارش خود نوشت که نیروهای امنیتی حکومت ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در زمان اعتراضات گسترده در ایران، اقدام به “شکنجه و تجاوز” بازداشت‌شدگان کرده‌ است.

این نهاد حقوق بشری نوشت که  تعرض جنسی شدید، بخشی از الگوی گسترده‌تر نقض جدی حقوق بشر برای سرکوب مخالفان در ایران است.

سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر که در نیویورک آمریکا مستقر است نوشته است که درباره تخلفات صورت گرفته علیه ۱۰ زندانی از مناطق اقلیت‌های کرد، بلوچ و ترک آذربایجانی، بین سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۲ تحقیق کرده است.

در هفت مورد از این موارد، بازداشت‌شدگان اظهار کردند که نیروهای امنیتی آنها را تحت شکنجه وادار به اخذ اعتراف اجباری کرده‌اند.

تجاوز به معترضان بازداشت‌شده توسط نیروهای امنیتی

ناهید نقشبندی، پژوهشگر ایران در دیده‌بان حقوق‌بشر با اشاره به سرکوب اقلیت‌های اتنیکی در ایران گفته است: «وحشی‌گری نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان زن و مرد بازداشت شده، از جمله تجاوز و شکنجه، نه تنها جنایات هولناکی است، بلکه یک سلاح بی عدالتی است که علیه بازداشت شدگان برای وادار کردن اعترافات دروغین استفاده می‌شود.»

یک زن کرد در مصاحبه با این سازمان حقوق بشری گفته است که در نوامبر ۲۰۲۲  توسط دو تن از نیروهای امنیتی مورد “تجاوز” قرار گرفته و یک مامور زن او را نگه داشته تا تجاوز به او تسهیل یابد.

همچنین یک مرد ۲۴ ساله کرد اهل استان آذربایجان غربی نیز تایید کرده است که در سپتامبر ۲۰۲۲ در یک بازداشتگاه مخفی  توسط نیروهای امنیتی در یک ون مورد “تجاوز گروهی” قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که یک زن بلوچ که شاهد تجاوز به دو زن دیگر توسط نیروهای امنیتی بوده است، در بازداشتگاه نیروهای امنیتی مورد تعرض جنسی قرار گرفته و دچار آسیب روحی شده است.

این گزارش با اشاره به سرکوب گسترده نیروهای امنیتی در سیستان بلوچستان از قول یک دانشجو در این استان تاکید کرده است که در اکتبر ۲۰۲۲، ماموران امنیتی این دانشجو را همراه با ۲۰ زن دیگر بازداشت و در طول یک‌ماه مورد “شکنجه و خشونت جنسی” قرار داده‌اند.

این دانشجو اظهار کرده است که در زمان بازداشت سه‌بار مورد “تجاوز جنسی” قرار گرفته و گفته است که بارها ماموران امنیتی به قصد شکنجه به اندام جنسی او لگد زده‌اند؛ این گزارش به تجاوز جنسی به یک مرد معترض ۳۰ ساله در تبریز  نیز پرداخته است.

پیش‌تر، دیده‌بان حقوق‌بشر، عفو بین الملل، و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در خصوص ایران، همه به طور جداگانه استفاده مقامات جمهوری اسلامی از اعمال خشونت شدید سرکوبگرانه در مناطق اقلیت اتنیکی را گزارش کرده بودند.