ميثاق دفاع از حق زندگی

امضای اين ميثاق به معنی موافقت برسر اصل “بهره‌مندی از کلیه حقوق، مصونیت جسمی و روانی همگان و احترام به شأن انسان به عنوان انسان است”، بنيادی که مبنای مجموعه‌‌ی موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های الحاقی آن است.

فراخوان مشترک دو ائتلاف سياسی

فراخوان برای اعلام میثاق با هدف دفاع از “حق زندگی”

میثاق “حق زندگی” مبتنی بر مبنای نظری “بهره مندی از کلیه حقوق” را جمعی از تشکل‌های سیاسی جمهوری خواه و ‌دموکرات امضا کرده و به مردم ایران پیشنهاد می‌کنند برای آنکه یک میثاق پایه‌ای عمومی در دوره‌ی مبارزه برای تغییر کلیت (سرنگونی) حکومت “جمهوری اسلامی” و پس از آن تشکیل نظام سیاسی دمکراتیک جایگزین باشد.

 ارکان میثاق عبارت‌اند از:

” بهره‌مندی از کلیه حقوق جدا از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی، تعلق فرهنگی، زبانی و ملیتی”

•​منع مطلق اعدام،

•​منع مطلق شکنجه جسمی و روانی،

•​پایبندی به رویه‌ی قضایی عادلانه، شفاف و شکایت‌پذیر، بدون هیچ استثنایی.

 امضاکنندگان این میثاق:

۱.  متعهد می‌شوند

 بهره‌مندی از کلیه حقوق جدا از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی، تعلق فرهنگی، زبانی و ملیتی

۲.  متعهد می‌شوند

مجازات اعدام و سلب حق حیات را برای هیچ انسانی سزاوار ندانند و عليه این کیفردهی مبارزه کنند. هیچ انسانی حتّی اگر مجرم تشخیص داده شود، با هر تابعیتی، با هر گرایش جنسی، دینی و سیاسی، و ملیتی با هر پیشینه‌ای نباید از حق زندگی محروم شود.

۳.  متعهد می‌شوند

شکنجه، اذیت و آزار جسمی و روانی را ناموجه و ممنوع، واعتراف‌گیری زیر شکنجه را بی‌اعتبار بدانند.

۴.  متعهد می‌شوند

به رویه‌ی قضایی پایبند باشند، اختلاف نظر سیاسی و عقیدتی را بهانه‌ی اتهام‌زنی قرار ندهند و حقوق برابرِ سزاوار همگان را بنابر سلیقه‌ی خود و مصلحت گروه خود پایمال نسازند.

۵.  متعهد می‌شوند

در هر جایی که باشند، داخل مرزهای کشور ایران یا خارج از آن، و بر هر موضع سیاسی که باشند، موافق یا مخالف حکومت زمان خود باشند یا حامی آن، تا زمانی که به صورت صریح و علنی امضایشان را پس نگرفته باشند، متعهد بر سر این ميثاق بمانند.

امضای اين ميثاق به معنی موافقت برسر اصل “بهره‌مندی از کلیه حقوق، مصونیت جسمی و روانی همگان و احترام به شأن انسان به عنوان انسان است”، بنيادی که مبنای مجموعه‌‌ی موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های الحاقی آن است.

کنگره ملیتهای ایران فدرال

همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران  

سه‌شنبه ١٠ مرداد ١٤٠٢ – اول اگوست ٢٠٢٣

*

توضيح : پس از انتشار اين متن، متاسفانه برخلاف تعهد کسانی که به ما مراجعه نموده‌بوند، اسامی جريانات مختلفی در کنار هم درج شده‌ و يا اعلام شده و می‌شوند که گويا امضا کنندگان اين فراخوان، يک “ميثاق” مشترک با ديگر جرياناتی امضا نموده اند که واقعيت ندارد. به همين دليل اطلاعيه توضيحی زير صادر شده است که توجه خوانندگان عزيز را بدان جلب می کنيم :

/https://ufp-iran.org/11740