آرمیتا گراوند جانباخت / ثبت یک قربانی دیگر حجاب اجباری و قتل حکومتی در ایران

آرمیتا گراوند متولد ١٣ فروردین ١٣٨۵، در حالی به بیمارستان منتقل شده که قبل از آنکه توسط حجاب‌بانان مورد حمله قرار بگیرد از سلامت کامل جسمانی و روانی برخوردار بود و طبق تازه‌ترین اطلاعات، “دان سه” ورزش رزمی تکواندو را به دست آورده و اخیرا به عنوان عضو تیم “آناهید رزم” تهران کمربند “پوم یک” را کسب کرده بود.

آرمیتا گراوند جانباخت؛ ثبت یک قربانی دیگر حجاب اجباری و قتل حکومتی در ایران

هه‌نگاو؛ شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲

آرمیتا گراوند، دختر ١٧ ساله که از ۲۸ روز پیش، بر اثر ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در متروی تهران، به حالت کما رفته و به بیمارستان فجر نیرو هوایی تهران منتقل شده بود، در نهایت جان خود را از دست داد. اخیرا او دچار مرگ مغزی شده و پزشکان برای درمانش قطع امید کرده بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، لحظاتی پیش، آرمیتا گراوند، دختر ١٧ ساله اهل کرمانشاه (کرماشان) و تازه‌ترین قربانی حجاب اجباری، در نهایت پس از ۲۸ روز بستری بودن در بیمارستان فجر تهران جانباخت.

با لحاظ رویه جمهوری اسلامی در کتمان حقیقت بخصوص قتل حکومتی ژینا امینی و فقدان هر گونه اعتماد به نهادهای حکومتی، پیشتر هه‌نگاو برای روشن شدن حقیقت، خواستار بررسی وضعیت آرمیتا گراوند توسط تیم پزشکی مستقل متشکل از پزشکان بدون مرز و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ( دفتر مستقر در تهران) و با حضور نماینده کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در خصوص وضعیت ایران شده بود. اما نهادهای امنیتی نه تنها اجازه تشکیل کمیته حقیقت یاب را ندادند، بلکه خبرنگاران مستقلی را هم که برای بررسی پرونده آرمیتا به بیمارستان رفته بودند، بازداشت کردند.

آرمیتا گراوند متولد ١٣ فروردین ١٣٨۵، در حالی به بیمارستان منتقل شده که قبل از آنکه توسط حجاب‌بانان مورد حمله قرار بگیرد از سلامت کامل جسمانی و روانی برخوردار بود و طبق تازه‌ترین اطلاعات، “دان سه” ورزش رزمی تکواندو را به دست آورده و اخیرا به عنوان عضو تیم “آناهید رزم” تهران کمربند “پوم یک” را کسب کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران، در تمام مدت ۲۸ روز گذشته با اعلام قطره‌چکانی خبرهای آرمیتا گراوند، و طرح ادعای “افت فشار” او در مترو، سعی در تحریف روایت قتل حکومتی این دختر نوجوان قربانی داشت.
هه‌نگاو پیشتر در گزارشی تاکید کرده بود، مقامات امنیتی به صورت مستمر دوربین‌های مداربسته بیمارستان فجر، محل نگه‌داری آرمیتا گراوند که پیشتر تحت اختیار رکن حفاظت ارتش بوده را، کنترل و حافظه این دوربین‌ها را در انتهای هر روز پاک می‌کنند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، از بدو انتقال آرمیتا گراوند به بیمارستان، دست به اقدامات پنهان‌کارانه، نشر اطلاعات گمراه‌کننده و همچنین سانسور شدید خبری زدند. از جمله این اقدامات می‌توان به واداشتن همکلاسی‌ها، دوستان و والدین آرمیتا گراوند به بازگو کردن سناریوهای برنامه‌ریزی‌شده امنیتی مقابل دوربین رسانه‌های حکومتی اشاره کرد.

شایان ذکر است که مقامات امنیتی علیرغم وجود دوربین‌های مداربسته متعدد، هرگز ویدئوهای کامل مربوط به مسیری که آرمیتا گراوند طی آن توسط ماموران آسیب دید را منتشر نکردند.

در این بین، دست‌کم در یک مورد، اعضای خاواده آرمیتا گراوند بازداشت شدند و شامگاه پنج‌شنبه ١٣ مهر ماه، شهین احمدی، مادر آرمیتا بعد از ۲۴ ساعت بازداشت با اخذ تعهد( با محتوای حقوقی نامشخص) نسبت به عدم هرگونه اطلاع‌رسانی آزاد و به بیمارستان فجر تهران برگردانده شد.

صبح یکشنبه ٩ مهر ماه ۱۴۰۲ (١ اکتبر ۲۰۲۳)، آرمیتا گراوند، ١٧ ساله اصالتاً اهل کرمانشاه و ساکن تهران، در مترو “شهدا” تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفت و از آن زمان تا لحظه جانباختنش، در حالت کما در بیمارستان فجر آن شهر، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت.