اختلاف در بلوک غرب بر سر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

در حالی که آمریکا به این قطع نامه رای منفی داد، کانادا و بریتانیا هم ممتنع بودند، اما پرتغال، فرانسه، بلژیک و اسپانیا از آن حمایت کردند چرا که سفرای آنها معتقدند «حتی جنگ هم قاعده و قانون دارد».

مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری در غزه شد

اختلاف در بلوک غرب بر سر قطعنامه مصوب شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند تا فرصت رساندن خدمات انسان‌دوستانه فراهم شود.

با وجود رای قاطع اعضای مجمع سازمان ملل متحد، این مصوبه قدرت اجرایی ندارد هر چند فشار اخلاقی را بر دو طرف مخاصمه برای توقف درگیری‌ها افزایش خواهد داد.

این رای در پاسخ به قطع‌نامه‌ای بود که اردن به نمایندگی از کشورهای عربی تهیه و ارایه کرده بود و در آن ضمن درخواست آتش بس فوری با هدف خدمت رسانی به صدها هزار غیرنظامی گرفتار مانده در غزه هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان در غزه و اسرائیل را محکوم کرده و همچنین هرگونه اقدام «تروریستی و حملات کور و بدون تبعیض میان نظامیان و شهروندان» را محکوم کرده است.

بیانیه کشورهای عربی همچنین خواستار آزادی فوری گروگان‌ها از سوی حماس شده است.

علاوه بر ۱۲۰ رای موافق و تنها ۱۴ رای مخالف، ۴۵ کشور هم به این بیانیه رای ممتنع دادند.

اختلاف در بلوک غرب بر سر قطع‌نامه مصوب شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

تصویب قطع‌نامه پیشنهادی کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علاوه بر خشم سفیر اسرائیل با اختلاف آرا میان کشورهای غربی همراه بود.

ندا توفیق، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک می‌گوید در حالی که آمریکا به این قطع نامه رای منفی داد، کانادا و بریتانیا هم ممتنع بودند، اما پرتغال، فرانسه، بلژیک و اسپانیا از آن حمایت کردند چرا که سفرای آنها معتقدند «حتی جنگ هم قاعده و قانون دارد».

آمریکا، متحد اصلی اسرائیل خواستار گنجاندن نام حماس و محکومیت این سازمان در متن قطع نامه بودند.

این قطع نامه که خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شده، اگر چه ضمانت اجرایی ندارد اما فشار روانی و اخلاقی بر اسرائیل برای ادامه حملات خود در غزه را تشدید خواهد کرد و موافقان آن امیدوارند که حماس را هم وادار به آزادی گروگان‌ها کند.

دبیرکل سازمان باردیگر خواستار آتش‌بس در غزه شد: زمان حقیقت فرارسیده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل لحظاتی قبل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر)، خواستار آتش‌بس در غزه شد و نوشت که «زمان حقیقت» فرا رسیده است.

آقای گوترش نوشت: «من بار دیگر خواستار آتش‌بس در خاورمیانه، آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها، و رساندن اقلام حیات‌بخش به آن‌ها که نیاز دارند، هستم. همه باید مسئولیت خود را بپذیرند. زمان حقیقت فراسیده است. تاریخ همه ما را قضاوت خواهد کرد.»

انتقاد شدید سفیر اسرائیل به تصویب قطع‌نامه اردن مبنی بر آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه: «شرم‌تان باد»

ساعتی بعد از تصویب قطع نامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برقراری فوری آتش بس انسان دوستانه در غزه را درخواست کرده است، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در سخنانی شدیدالحن ضمن محکوم کردن این قطعنامه گفته از نظر او این نهاد «دیگر آن مشروعیتی که زمانی داشت» را از دست داده اس. او خطاب به مجمع عمومی سازما ملل گفته: «شرم‌تان باد».

«اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و تنها راه برای جلوگیری از وقوع دوباره قساوتی که روی داد نابودی حماس و توانایی ان در ایجاد وحشت و ترور است. اما در این قطعنامه حتی نامی از حماس برده نشده، گویی که این درگیری‌ها همین‌طوری بدون هیچ دلیلی آغاز شده است».

سفیر اسرائیل در ادامه ضمن بالا بردن صدای و شدت بخشیدن به لحن خود گفت: «چرا از قاتلان دفاع می کنید؟ اینجا چه خبر است؟ چرا حماس را در برابر اعمالش مسئول نمی‌دانید؟»

گیلاد اردان در ادامه تصریح کرد: «اسرائیل به دفاع از خود ادامه خواهد داد. اسرائیل هر انچه که باید برای نابود کردن توانایی های حماس و آزادی گروگان‌ها لازم است انجام خواهد داد. و آنها را به خانه باز خواهد گرداند».

یک مقام اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته نیروی زمینی و تانک‌ها وارد غزه شده‌اند

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌گوید یک مقام ارتش اسرائیل در گفتگو با این رسانه تایید کرده که سربازان و تانک‌های این کشور وارد نوار غزه شده‌اند.

با این وجود، این مقام اسرائیلی در پاسخ به سوال نیویورک تایمز که آیا این اغاز یورش گسترده زمینی به غزه است، از جواب دادن سر باز زده است.

نئیر دینار، از فرماندهان ارتش اسرائیل به نیویورک تایمز گفته: «سربازان و تانک‌ها وارد نوار غزه شده‌اند. آنها در حال شلیک و انجام عملیات هستند. سربازان و تانک‌های ما دیروز هم داخل غزه رفته بودند».

گردان نظامی حماس – عزالدین قسام – که از سوی بریتانیا، امریکا و چند کشور دیگر یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود – ساعتی قبل از درگیری میان جنگویان خود با نیروهای اسرائیلی در شمال و مرکز نوار غزه گفته بود.

ارتش اسرائیل در دو روز گذشته از انجام عملیات‌هایی تحت عنوان «یورش های هدفمند» در داخل غزه خبر داده است. این کشور می‌گوید هدف از این حملات نابودی حماس و توان نظامی آن و همچنین فراهم کردن زمینه آزادی گروگان‌ها است.

وزیر اول اسکاتلند می‌گوید هرگونه تماس با والدین همسرش در داخل غزه ناممکن شده است.

حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند که مادر و پدر همسرش پس از سفر از بریتانیا به غزه، در داخل این منطقه گیر افتاده‌اند می‌گوید از ساعاتی پیش – شامگاه جمعه – هرگونه تماسی با آنها ناممکن شده است.

آقای یوسف در شبکه ایکس، توییتر سابق، نوشته: «غزه زیر بمباران شدید است. ارتباطات مخابراتی قطع شده. ما نمی‌توانیم با خانواده مان که در داخل این منطقه جنگی برای ۳ هفته است که گیر افتاده اند، تماس بگیریم. امشب فقط برای زنده ماندن آنها دعا خواهیم کرد».

«چند کودک دیگر باید جان دهند تا جهان بگوید دیگر بس است».

گزارشگر الجزیره می‌گوید به رغم قطع ارتباط با اتاق خبر به مخابره مشاهدات خود ادامه خواهد داد

از ساعاتی قبل ارتباط با داخل نوار غزه قطع شده و اینترنت با اختلال شدید روبرو است. با این حال، یکی از گزارشگران شبکه الجزیره به نام طارق ابو اعزوم از خان یونس – جنوب غزه – می‌گوید با وجود این که ارتباطش با اتاق خبر مرکزی الجزیره قطع شده اما او به ارسال گزارش و مخابره مشاهداتش ادامه خواهد داد.

او توانسته با کمک استفاده از امواج دیجیتال ماهواره‌ای تصاویری بریده بریده مخابره کند.

طارق ابو عزوم در یکی از گزارش‌ها رو به دوربین می‌گوید نمی داند آیا تهیه کنندگان گروه او یا سردبیران در اتاق فرمان شبکه الجزیره قادر به شنیدن صدا و تصویر او هستند یا خیر: «ما این بدون هیچ گونه ارتباط با اتاق خبر در حال کار هستیم و حتی ممکن است همین تصاویر هم هر لحظه قطه شود».

او در ادامه رو به دوربین می‌گوید:

«اگر صدای ما را می‌شنوید، این پیغام را به گوش جهان برسانید؛ این که ما اینجا در غزه ایزوله شده‌ایم. ما هیچ سینگال مخابراتی، ارتباط تلفنی یا اینترنتی نداریم و برای تماس با خانواده و همدیگر در نقاط مختلف این ناحیه مشکل داریم».

«آنچه غزه اکنون شاهد آن است، یک فروپاشی عظیم است. ما از ۲.۳ میلیون فلسطینی حرف می زنیم که ارتباط شان با جهان قطع شده. آنها قادر به تماس با یکدیگر و اعضای خانواده خود نیستند».

شرکت مخابرات فلسطین تایید کرد که اینترنت در سراسر نوار غزه با «اختلال کامل» روبه‌رو شده است

شبکه مخابراتی «پل‌تل» (شرکت مخابرات فلسطین) با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که «تمامی ارتباطات و هدمات اینترنتی در نوار غزه، به شکل کامل دچار اختلال شده‌اند».

نت‌بلاکس (یک گروه غیردولتی که وضعیت دسترسی بر اینترنت را بررسی می‌کند)، در ساعت هشت شب به وقت تهران (چهار و نیم به وقت لندن) اعلام کرد که اینترنت در غزه قطع شده است.

هلال احمر فلسطین می‌گوید ارتباطش با کارکنانش در غزه به کلی قطع شده است

جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گوید که ارتباطش به شکل کامل با دفتر محلی‌اش در نوار غزه قطع شده است.

در بیانیه این نهاد بشردوستانه آمده است: «ما به شدت در ارتباط با توانایی تیم‌هایمان برای رساندن خدمات اورژانس پزشکی، نگران هستیم.»

به گفته هلال احمر فلسطین، در حال حاضر شماره تلفن ۱۰۱ که در نوار غزه برای دسترسی به اورژانس به کار می‌رود، دچار اختلال شده است.

این نهاد همچنین درباره امنیت کارکنانش در غزه نیز ابراز نگرانی کرده است.

در واتس‌اپ، دیگر هیچ پاسخی از غزه نمی‌آید

مهدی موسوی، خبرنگار بی‌بی‌سی عربی در لندن

تمام روز من در تلاش بودم تا از طریق تلفن و شبکه‌های اجتماعی با روزنامه‌نگاران و مقام‌های بهداشتی در غزه تماس بگیرم.

من فقط توانستم پاسخ‌های کوتاهی از طریق واتس‌اپ به دست بیاورم و سرانجام توانستم با مدیر بیمارستان شفا در غزه ارتباط برقرار کنم.

خط تلفن بسیار مخدوش بود و ناچار شدم دو بار به او زنگ بزنم تا بفهمم چه می‌گوید.

از اوایل غروب، همه راه‌های ارتباطی قطع شدند. و تا آن زمان، تصاویر زنده نشان‌دهنده تاریکی مطلق بود که هرازگاهی با نور انفجار همراه می‌شد.

من تعدادی زیادی پیام برای همه کسانی که تا چند ساعت قبل با آن‌ها در تماس بودم، فرستادم. اما نه تنها هیچ پاسخی نیامد، بلکه هیچ کدام از پیام‌هایم هم دیده نشدند و هیچ کدامشان، نشانه آبی واتس‌اپ را ندارند.

منبع : بی بی سی