گرامی باد ۱۶ آذر، روز دانشجو، روز مقاومت عليه استبداد

انواع و اقسام نهاد هاي سرکوب اعم از  کميته انضباطي، حراست دانشگاه، دادگاه انقلاب، دادگاه ويژه روحانيت، دادگاه عمومي، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي و اطلاعات سپاه پاسداران شب و روز در کمين فعالين جنبش دانشجوئي نشسته اند. و در حالي که  بازداشت شدگان ۱۸ تير سال ۷۸ هم چنان در زندان به سر مي برند، فرمانده حمله به دانشجويان سال ها پيش تبرئه گشته، و اکنون به عنوان نماينده، وارد مجلس فرمايشي حکومت هم شده است.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

گرامی باد ۱۶ آذر، روز دانشجو، روز مقاومت عليه استبداد !

۱۶ آذر، در تاريخ معاصر کشور ما همواره روز مقاومت در برابر استبداد و خودکامگي و  روز پايداري بر آرمان آزادي بوده است. از شانزده آذر سال ۳۲ تا کنون، جنبش دانشجوئي ، راه درازي را پيموده است و در تمامي تحولات نيم قرن گذشته همواره در پيشاپيش مقاومت مردم کشور ما در برابر تهاجم استبداد، سينه سپر کرده، تجارب ارزنده اي را از گذرگاه دهه هاي طولاني حضور در صحنه تحولات اجتماعي اندوخته است.

از ۱۶ آذر ۳۲ تاکنون، دانشجويان کشور ما هر سال با اعتصابات و اعتراضات خود زير چتر اختناق همواره ياد ياران از دست رفته خود در آن سال سياه را زنده نگاهداشته اند و در امتداد اين پايداري ها، سايه سنگين سرکوب و خودکامگي حکومت هاي استبدادي را شکافته و  خواست آزادي را با صداي بلند فرياد زده اند.

در طول پنج دهه گذشته، جنبش دانشجوئي همواره در معرض تعرض خودکامگان بوده است. حمله به تجمعات دانشجوئي، دستگيري و زنداني نمودن دانشجويان، اذيت و آزار آنان، شيوه مرسوم رژيم هاي حاکم بر کشورمان در طول بيش از نيم قرن گذشته بوده است. در طي اين سال ها هر چه جنبش دانشجوئي گسترده تر شده است و حوزه تاثير آن افزوده تر گشته است، به همان اندازه نيز، حکومت هاي سرکوبگر با احساس خطر از نقش آگاهگرانه آن در ميان اقشار مختلف مردم، بر ابعاد نقشه هاي توطئه گرانه شان عليه دانشجويان افزوده اند و از هيچ اقدام سبعانه اي براي درهم شکستن صفوف جنبش دانشجوئي فروگذار نکرده اند. حکومت اسلامي در اين قبيل اقدامات گوي سبقت را از سلف خود ربوده است. يکبار  با بستن کليه دانشگاه ها در همان سال هاي نخست حيات خود و تصفيه کامل دانشگاه ها از دانشجويان  مبارز و مستقل از حکومت، و بار ديگر در ۱۸ تير ماه سال ۷۸ با حمله به خوابگاه دانشجويان و در ادامه آن بازداشت و محاکمه دانشجويان و آزاد نمودن جانيان و آدمکشان حاضر در اين يورش ها تلاش نموده است که جنبش دانشجوئي را زير سلطه خود، از پاي  در آورد. اما تاريخ نشان داده است که نه کشتن دانشجويان در سال ۳۲ و بازداشت ها و محاکمه آنان در سال هاي بعد، به رژيم سلطنتي امکان آن را داد که جنبش دانشجوئي را از حرکت باز دارد و نه تعطيلي دانشگاه ها و تصفيه آن ها و نه پورش سبعانه اي در ابعاد حمله به خوابگاه دانشجويان در ۱۸ تير ماه توانست مهر سکوت بر لب دانشجو بزند.

امسال نيز ۱۶ اذر در شرائطي فرا رسيده است که طي فقط يک سال گذشته صد ها نفر از دانشجويان مورد مواخذه دستگاه هاي سرکوب و دادگاه هاي حکومت قرار گرفته اند. از تحصيل محروم شده، به زندان محکوم گشته اند. تجمعات دانشجوئي هم چنان مورد حمله اوباش قرار داشته و از ده ها سخنراني و برنامه يادبود توسط دانشجويان رسمي و غير رسمي جلوگيري شده است. انواع و اقسام نهاد هاي سرکوب اعم از  کميته انضباطي، حراست دانشگاه، دادگاه انقلاب، دادگاه ويژه روحانيت، دادگاه عمومي، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي و اطلاعات سپاه پاسداران شب و روز در کمين فعالين جنبش دانشجوئي نشسته اند. و در حالي که  بازداشت شدگان ۱۸ تير سال ۷۸ هم چنان در زندان به سر مي برند، فرمانده حمله به دانشجويان سال ها پيش تبرئه گشته، و اکنون به عنوان نماينده، وارد مجلس فرمايشي حکومت هم شده است.

جنبش دانشجوئي کشور ما طي ساليان اخير عليرغم سرکوب حکومت، رشد و گسترش چشمگيري داشته و هر چه بيشتر در مسير سازماندهي مستقل و سراسري خود گام برداشته است. جاي پاي خاص خود را در مسير تحولات سياسي جامعه بر جاي گذاشته است. در عين حال يکي از اهرم هاي مهم و موثر در مقابله با پيشروي هاي ارتجاع و استبداد مذهبي در محو حقوق اوليه انساني در جامعه بوده است.

در ۵۱ مين سالگرد روز دانشجو، ياد و خاطره اولين قربانيان مقاومت در برابر تحکيم استبداد در سال سياه کودتاي ۲۸ مرداد، شريعت رضوي، مصطفي بزرگ نيا و احمد قندچي را، گرامي مي داريم  و بار ديگر بر شعار تاريخي جنبش دانشجوئي «اتحاد، مبارزه، پيروزي» در مواجهه با معضلات پيش روي گسترش دامنه اين جنبش، مهر تاکيد مي گذاريم.

کميته مرکزي سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

۱۶ آذر ۱۳۸۳ / ۶ دسامبر ۲۰۰۴