کشتار وحشیانه معدنچیان افریقای جنوبی را محکوم می کنیم

در طول درگیری‌هایی که قبل از تیراندازی روز پنجشنبه، برای یک هفته جریان داشت، ده نفر، از جمله دو مامور پلیس کشته شده بودند. پس از سقوط حکومت نژاد پرست آفریقای جنوبی این نحستین بار است که فاجعه ای در این ابعاد رخ می دهد

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

کشتار وحشیانه معدنچیان افریقای جنوبی را محکوم می کنیم!

روز پنجشنبه شانزدهم ماه اوت، ماموران پلیس آفریقای جنوبی به روی کارگران اعتصابی معدن پلاتین ماریناکا در شهر ماریکانا آتش گشودند. در اثر تیراندازی نیروهای پلیس به روی معدنچیانی اعتصابی، حدود ۳۴ تن کشته و حداقل 78 نفر نیز زخمی شدند. به رغم آن که چند روز از این فاجعه خونبار می گذرد، هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته ها و زخمی شدگان منتشر نشده است. بسیاری از خانواده های معدنچیان چندین روز است که جستجوی بستگان خود در بیمارستان‌ها و سردخانه ها سرگردان هستند. افزون بر این بیش از 200 تن نیز توسط پلیس بازداشت شده و روانه زندان شده اند.

جیکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پی وقوع این درگیری خونین سفرش به موزامبیک را نیمه‌تمام گذاشت و به محل حادثه رفت. او مرگ کارگران را “فاجعه‌بار” خواند و دستور داده است تا درباره این خشونت‌ها که در شمال شرق این کشور رخ داده است، تحقیق شود. در طول درگیری‌هایی که قبل از تیراندازی روز پنجشنبه، برای یک هفته جریان داشت، ده نفر، از جمله دو مامور پلیس کشته شده بودند. پس از سقوط حکومت نژاد پرست آفریقای جنوبی این نحستین بار است که فاجعه ای در این ابعاد رخ می دهد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران انزجار خود را از کشتار کارگران اعتصابی آفریقای جنوبی اعلام داشته و این فاجعه را به خانواده آنان و همه کارگران آفریقای جنوبی تسلیت می گوید. ما از همه جریانات سیاسی مدافع حقوق کارگران و مزدبگیران و همه نهادهای دموکراتیک و انجمن ها و فعالان حقوق بشری می خواهیم این فاجعه را محکوم نموده و از طریق سفارتخانه های آفریقای جنوبی اعتراض خود را به گوش مقامات مسئول آن کشور برسانند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

22 اوت ۲۰۱۲ – ۱ شهریور ۱۳۹۱