انفجار در معدن ذغال سنگ طبس، جان ۸ کارگر را گرفت

کار این بخش از کارگران بسیار طاقت فرسا و ناامن است. در حوادثی که برای کارگران معادن رخ داده است، به دلیل نبود حداقل امکانات ایمنی، عموما جان آنها به خطر افتاده است. ریزش هر تونل به مرگ تعدادی از این کارگران انجامیده است

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

انفجار در معدن ذغال سنگ طبس، جان ۸ کارگر را گرفت!

صبح روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۱ در اثر انفجار گاز متان در معدن یال شمالی طبس و ریزش تونل آن، ۸ تن از کارگران این معدن جان باختند. از میزان زخمی های این حادثه هیچ اطلاعی منتشر نشده است. این معدن که بیش از ۴۰ نفر در آن مشغول کارند از حداقل سیستم ایمنی نیز برخوردار نیست. کارگران معدن، در استخدام شرکت پیمانکاری «آروین نوین» هستند.

در آذر ماه سال ۸۹ نیز در یکی از معادن کرمان ۴ كارگر در عمق ۶۰۰ متری تونل محبوس شدند و پس از چند ماه خبر مرگ آنان اعلام شد. مقامات حکومت تا مدتها ار اعلام خبر مرگ کارگران معدن، طفره رفتند.

در جمهوری اسلامی کارگران جزو بی حقوق ترین اقشار و طبقات جامعه هستند. این نیروی عظیم که چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در می آورد، فقط در حرف مورد حمایت مقامات حکومت “مستضعف پرور” جمهوری اسلامی قرار دارند. رژیم با ترفندهای مختلف و با هر بهانه ای می کوشد بی حقی کارگران را توجیه و قانونی کند. در آخرین لایحه دولت که برای تصویب به مجلس داده شده است، برای بازگذاشتن دست کارفرمایان، تمامی پیش بینی های لازم صورت گرفته است تا کارفرمایان بتوانند از نیروی کار کارگران با شدت بیشتری بهره کشی کنند. لایحه دولت در مورد قانون کار در ۸۶ مورد به سود کارفرمایان تغییر و اصلاح شده است تا آخرین رمق کارگران نیز گرفته شود. در جمهوری اسلامی اگر کارگران بی حق اند، اما کارگران معادن افزون بر این بی حقی، جزو لایه های به شدت آسیب پذیری هستند که جانشان نیز در معرض خطر قرار دارد. کار این بخش از کارگران بسیار طاقت فرسا و ناامن است. در حوادثی که برای کارگران معادن رخ داده است، به دلیل نبود حداقل امکانات ایمنی، عموما جان آنها به خطر افتاده است. ریزش هر تونل به مرگ تعدادی از این کارگران انجامیده است. جان باختن ۸ تن از کارگران ذغال ستگ معدن طبس نه اولین حادثه، و نه در جمهوری اسلامی، آخرین آنست. یکی از راه های مقابله با این حوادث، ایجاد تشکل های مستقل برای دفاع سازمانیافته از حقوق اولیه کارگران است. تا زمانی که کارگران نتوانند متشکل شوند، حکومت و کارفرمایان هزینه ای برای حفظ ایمنی کارگران در محیط کار، متقبل نمی شوند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانواده کارگران جانباخته معدن ذغال سنگ طبس، از همه نیروهای مدافع حقوق کارگران و زحمتکشان میخواهد که با اعتراضات خود نگذارند جان سایر کارگران معادن به این سادگی به خطر افتد. کارگران معادن باید از حداقل های حفاظت ایمنی برخوردار باشند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ برابر ۱۹ دسامبر ۲۰۱۲