جمهوری اسلامی خود مسبب فاجعه پلاسکو و ناتوان ازمقابله باچنین حوادثی

چنین حوادثی، ناشی ازعدم ایمنی محیط کار روزافزون است. دلیل آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که به جان باختن گروهی از آتش نشان ها و دیگر کارگران و کسبه انجامید، عدم رعایت موازین ایمنی، عدم وجودسیستم اطفاء حریق است.درهمین حال وظیفه بررسی شرایط ایمنی کارگاه‌ها برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی است. موضوعی كه مدتهاست به سبب مقررات‌زدايی ازمناسبات کار، لغوونقض قانون کار، آگاهانه از برنامه وزارت کار حذف شده است.

اطلاعيه سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

جمهوری اسلامی خود مسبب فاجعه پلاسکو و ناتوان ازمقابله باچنین حوادثی !

تنها اگر، توده ها متشکل به میدان بیایند!

آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران علیرغم رشادت‌ها، فدارکاری‌ها و جانفشانی ماموران آتش نشانی مهار نشد. در اثرانفجارات رخ داده، آتش مجددا شعله ورگردید و پلاسکو در چشم بهم زدنی در مقابل دید عموم به تلی از خاک، آتش، دود وآهن مچاله تبدیل گردید. با فروریختن پلاسکو، نه تنها بیش از50 آتش نشان بلکه تعدادی ازکارگران وکسبه این مرکزتهیه وتوزیع پوشاک درتهران، زیرآوارمحبوس و مدفون گردیدند. درخبرهای اولیه تعداد مصدومین بیش از 70نفر اعلام شد که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است. فاجعه رخ داد و در چشم بهم زدنی اشک و بغض، درد و سوگ بهمراه آورد.

بروزچنین فجایعی در جمهوری اسلامی، چندان هم بی سابقه نیست .همچنانکه درسال 1392 شاهد آتش گرفتن یکی از ساختمان‌های خیابان جمهوری بودیم که درآن حادثه دو زن بافنده جان خود را از دست دادند.

 رئيس اتاق اصناف ايران می گوید:« تعد‌‌اد‌‌ي از كسبه د‌‌رهنگام آتش‌سوزي برای برد‌‌اشتن مد‌‌ارك و اسناد‌‌ خود‌‌ به د‌‌اخل برج و مغازه‌هاي خود‌‌ رفته بود‌‌ند‌‌ كه اين امر هم موجب شد‌‌ه تعد‌‌اد‌‌ زياد‌‌ي از كسبه د‌‌ر واحد‌‌هاي خود‌‌ بعد‌‌ از تخريب ساختمان باقي ماند‌‌ه باشند‌‌ و هم‌اكنون د‌‌ر زير تل آوار باشند‌‌.»  علاوه بر این  او از«خسارت حد‌‌اقل 1500 ميليارد‌‌ توماني به واحد‌‌هاي اين برج» خبر مي‌د‌‌هد‌‌

 کاربدستان جمهوری اسلامی از اعلام آمار واقعی افراد زیرآوار مانده و مصدومین طفره می‌روند. از روز (پنجشنبه) حادثه، درباره تعداد آتش‌نشان‌هاي مفقود و محبوس‌شده زیر آوار و کسبه و شهروندان احتمالی، آماری داده نمی‌شد و تا همین امروز هم این آمار قطعی نیست و هر مرجعی عددی را اعلام می‌کند.  هراس رژیم ازبرخورد و واکنش مردم منجربه استقرارارتش ونیروهای گارد ویژه درمحدوده وسیعی ازساختمان پلاسکوگردید .

رييس پژوهشكد‌‌ه ساختمان و ابنيه فني مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در باره علت این فاجعه می‌گوید: «تراكم بالاي مواد‌‌ قابل اشتعال و نبود‌‌ سيستم اطفاي حريق استاند‌‌ارد‌‌ مهم‌ترين عوامل وقوع حاد‌‌ثه آتش‌سوزي و ريزش ساختمان پلاسكو بود‌‌«.  معاون امنیتی استانداری تهران علت این فروریزش را «اتصال برق در یکی از طبقات ابتدایی ساختمان پلاسکو» اعلام کرد.

رييس ستاد بحران كشور می گوید حادثه «پلاسكو» بارديگر ثابت كرد كه تهران تا چه حد در مواجهه با حوادث غيرمترقبه آسيب‌پذير و شكننده است. بنابرنظراو، كمبودامكانات وتجهیزات مناسب، دركنار ناهماهنگي بين دستگاه‌ها و نبود مديريت يكپارچه در اين حادثه  کاملا مشهود بود. اوگفت: «آمادگي ما نسبت به حادثه‌ محتمل، خيلي پايين است و در حد 15 تا 20درصد است».

از سوی  دیگر، اینک مدتهاست  که بودجه کافی  و لازم به سازمان آتش نشانی  اختصاص نیافته و از این رو تجهیزات ماموران زحمتکش آتش نشانی فاقد استانداردهای امروزین است.  در بودجه سال جاري و بر اساس مصوبه شوراي شهر 140 ميليارد تومان از محل 2 درصد عوارض ايمني ساختمان‌ها براي توسعه ايستگاه‌هاي آتش نشاني، تامين تجهيزات مورد نياز و آموزش پرسنل پيش‌بيني شده كه تا روزحادثه تنها 21ميليارد و 500 ميليون تومان از اين بودجه را تخصيص داده است. 

رييس كميته ايمني شورا ی شهرمی گوید: «بايد بگويم كه تجهيزات ايمني يك صدم شهر‌هاي پيشرفته هم نيست. در واقع در حادثه ساختمان پلاسكو آنچه از سوي آتش‌نشاني انجام شد همه آن چيزي بود كه در توان داشتيم.»

از میان 2300 نفر كارگری در پلاسکو کارمی کردهزاند و اکنون شغل خود را از دست داده‌اند، 1550 كارگر بيمه تامين اجتماعي نداشتند، و قدر مسلم آن که از حمايت‌هاي دولت محروم خواهند بود.کاربدستان تامین اجتماعی رژیم در مورد این کارگران پیشاپیش گفته اند که «تكليف حمايتي قانونگذار، براي افراد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي است.»

سرمایه‌داران برای استثمار شدیدتر نیروی کار، سودآوری و انباشت بیشتر علیرغم نقض صریح وآشکارقوانین کاروتامین اجتماعی وعدم رعایت استانداردهای حفاظت وایمنی وبرای بجیب زدن سود بیشتر،ساختمان واماکن فاقد تجهیزات و ایمنی ابتدائی را به محل کار تبدیل می‌کنند وکارگران را به کام مرگی فجیع می رانند.  بنابراین  چنین حوادثی، ناشی ازعدم ایمنی محیط کار روزافزون است. دلیل آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که به جان باختن گروهی از آتش نشان ها و دیگر کارگران و کسبه انجامید،عدم رعایت موازین ایمنی ،عدم وجودسیستم اطفاء حریق است.درهمین حال وظیفه بررسی شرایط ایمنی کارگاه‌ها برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی است. موضوعي كه مدتهاست به سبب مقررات‌زدايي ازمناسبات کار، لغوونقض قانون کار، آگاهانه از برنامه وزارت کار حذف شده است.

با وقوع فاجعه پلاسکو،کاربدستان رژیم ،برای اثبات عدم مسئولیت خودهریک مسئولیت را متوجه دیگری می‌داند. شهرداری  اعلام کرده است که در چند سال اخیر، بارها به  کسبه ساختمان و هیت مدیره آن اخطار ایمنی داده است. با فرض آن که این ادعا درست باشد، اما مشکلی را از مشکلات ایمنی شهر تهران حل نمی‌کند. اخطاری که به حرکت عملی منتهی نشود، هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند مسئولیت را ازدوش آنان بردارد. و البته به معنای اقرار به مسئولیت آگاهی از بروز این فاجعه است. بنابراین این اخطارها به این معناست که شهرداری تهران به خطرات مهلک ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی کاملا آگاهی داشته است. وقتی آگاهی داشتند یعنی باید اقدام عملی برای پیشگیری می‌کردند، وقتی نکرده‌اند یعنی کوتاهی کرده و به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

 بنابراین روشن است که مسئول این فاجعه رژیم جمهوری اسلامی و مقامات آن هستند که از منافع سرمایه‌داران ،کارفرمایان و مالکین دفاع می‌کنند. از این روسرمایه داران و کارفرمایان می توانند ایمن‌سازی و بکارگیری استاندارد های ایمنی را نادیده ‌گیرند و سود وسرمایه خود را به بهای کشتار کارگران و دیگر اقشارمردم، افزایش دهند.

فرو ریختن پلاسکو و فاجعه ای که رخ داد،هردلیلی که داشته باشد، یک مساله را به خوبی روشن می کند که جمهوری اسلامی به دلایل مختلف خود مسبب بروز چنین حوادثی است . والبته به دلیل منافع باند ها و جناح های مختلف، رژیم نه می خواهد ونه می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. فروریختن پلاسکو ناقوس مرگ و فروریزی مدیریت شهری، مدیریت بحران، اصول و قواعد اعلام شرایط بحرانی وخطر،در جمهوری اسلامی است.

از این رو تنها به میدان آمدن متشکل توده ها می تواند نقطه پایانی بر چنین اوضاعی بگذارد. بعبارت دیگربرپائی تشکل‌های توده ای درتمام حوزه‌ها ،به همراه نظارت عمومی  آنها، بربستر ابزارهای کنترل و نظارت، می‌تواند نقطه پایانی بر وقوع چنین حوداثی بگذارد.

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، جان باختن آتش نشانان ،وهمه آنان که براثرگرفتارآمدن به زیرآوارساختمان پلاسکو جان خود را از دست دادند تسلیت می گوید و با ابراز صمیمانه ترین همدردی وهمدلی باخانواده های داغ دار وخویشاوندان آنان، خود را درغم و اندوه این زحمتکشان شریک و سهیم می داند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی

 زنده باد سوسیالیسم

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

سه‌شنبه  ۵ بهمن ۱٣۹۵ –  ۲۴ ژانويه ٢٠١٧