به بازداشت جوانان و فیلترینگ شبکه‌های ارتباط جمعی باید پایان داده شود

اما هر چه شمار کاربران اینترنتی گسترده‌تر گشته است، ناتوانی حکومت هم در تشدید سانسور آشکارتر شده است. کم کردن سرعت اینترنت، گسترش فیلترینگ، بازداشت وبلاگ نویسان و کاربران شبکه‌های ارتباط جمعی، شکنجه و محاکمه آنها هم کارگر نیفتاده است

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

به بازداشت جوانان و فیلترینگ شبکه‌های ارتباط جمعی باید پایان داده شود!

این روزها باز هم سپاه پاسداران از بازداشت ۱۱ نفر در استان فارس خبر داده است  و اعلام کرده است که  «سرپل‌های انتشار مطالب توهین آمیز» علیه آیت‌الله خمینی در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی نظیر «وایبر»، «واتس آپ» و «تانگو» بوده‌اند. روشن است ساختن جوک در مورد سران حکومت امر جدیدی نیست. اما آن چه جدید است، در بحبوحه بحث بر سر سرعت اینترنت و بستن یا نبستن شبکه‌های ارتباط جمعی مثل «وایبر» و «واتس اپ»، سپاه پاسداران «مطالب توهین‌آمیز» علیه سران حکومت را کشف می‌کند و به دنبال «سرپل‌های آن ها» می‌گردد و اتفاقا در گوشه‌ای از کشور نیز پیدا کرده و ۱۱ نفر را بازداشت می‌کند، همزمان نیز معاون اول قوه قضائیه ضرب الاجل یک ماهه‌ای برای بستن «وایبر» و «واتس اپ» صادر می‌کند. بعید نیست که همین روزها شوهای تلویزیونی از اعترافات بازداشت شدگان در همکاری با استکبار جهانی و … هم پخش شوند.

جمهوری اسلامی ایران همزمان با گسترش دامنه اینترنت، همواره در تقلای آن بوده است که راه‌های دسترسی با اطلاعات، انتشار اخبار و استفاده از آن را کنترل کند. اما هر چه شمار کاربران اینترنتی گسترده‌تر گشته است، ناتوانی حکومت هم در تشدید سانسور آشکارتر شده است. کم کردن سرعت اینترنت، گسترش فیلترینگ، بازداشت وبلاگ نویسان و کاربران شبکه‌های ارتباط جمعی، شکنجه و محاکمه آنها هم کارگر نیفتاده است. رژیم با تمام تمهیدات خود قادر نشده است نسل جوان کشور را از حضور در دنیای بی مرز اینترنت و استفاده از آن، بازداشته و به عادت بر فضای بسته حاکم بر جامعه وادارد.

شکی نیست که فیلترینگ «وایبر» و «واتس‌اپ» هم مثل شبکه‌های ممنوع دیگر مثل «فیس‌بوک» و «توئیتر» عملا غیر ممکن است. این را رژیم هم می‌داند. اما علیرغم ناتوانی در این امر، دست به انتقام گیری از جوانان این کشور به عنوان قربانیان دستگاه‌های عریض و طويل سرکوب خود می‌زند. هر از چند گاهی تعدادی را بازداشت می‌کند و با نمایش سبعیت های شکنجه گران خود، در صدد پاشیدن گرد یاس و مرگ بر جامعه ای است که در تلاش رهائی از کابوس سی و پنج ساله حکومت اسلامی است،

واقعیت نشان داده است که تقلای حکومت در بستن فضای مجازی و مسدود نمودن استفاده از اینترنت بی حاصل است. هم چنین بازداشت های جدید هم، میلیون ها کاربر جوان اینترنتی را از تلاش برای گشودن دریچه ای به آزادی باز نخواهد داشت. دنیای اینترنت سانسور دولتی را برای همیشه در هم شکسته است، احیای آن برای قدرتمندترین حکومت ها نیز دیگر میسر نیست.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران خواهان آزادی بازداشت شدگان، ازادی استفاده از اینترنت و پایان دادن به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در کشور است. ما هر تلاشی برای محدود کردن حقوق و آزادی های شهروندان کشور را محکوم به شکست می‌دانیم. جامعه جوان ما می‌داند که دوران حکومت‌های سرکوب و سانسور دیگر سپری شده است و با سرکوب و شکنجه نمی‌توان این واقعیت را تغییر داد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

۱ مهر ۱۳۹۳ – ۲۳ سپتامبر  ۲۰۱۴