پیام تسلیت به مناسبت در گذشت خسرو شاکری زند

وی تمام تلاش خود را در جهت شناخت و معرفی جنبش کارگری، سوسیال دمکراسی و کمونیستی ایران متمرکز نمود و تحقیق در این زمینه را به عرصه اصلی کار خود تبدیل ساخت.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

پیام تسلیت به مناسبت در گذشت خسرو شاکری (زند)

با درگذشت آقای خسرو شاکری (زند) نویسنده و پژوهشگر تاریخ، یکی دیگر از چهره‌های فرهنگی و مبارزات آزادیخواهانه کشورمان دیده از جهان فروبست.

خسرو شاکری از فعالان جبهه ملی ایران و از بنیانگذاران کنفدارسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) و از دبیران آن بود. او مبارزات آزادیخواهانه خود را در جبهه ملی ایران آغاز کرد، اما در ادامه در عین پایبندی به آرمان‌های جنبش ملی دکتر محمد مصدق، به جنبش سوسیالیستی و چپ گرایش پیدا کرد. وی تمام تلاش خود را در جهت شناخت و معرفی جنبش کارگری، سوسیال دمکراسی و کمونیستی ایران متمرکز نمود و تحقیق در این زمینه را به عرصه اصلی کار خود تبدیل ساخت.

خسرو شاکری استاد تاریخ در تعدادی از دانشگاه های آمریکائی و اروپائی بود. آثار تاریخی او عموما متاثر از همان کشش سیاسی او هستند. بسیاری از اسناد جنبش کارگری و چپ ایران توسط او گردآوری و منتشر شده‌اند. هم چنین برخی از چهره های مهم این جنبش توسط او معرفی و شناسانده شده‌اند. بدون شک آیندگان از او به عنوان پژوهشگر پیشتاز تاریخ جنبش کارگری و چپ ایران یاد خواهند کرد و جایگاه او را به عنوان آغازگری توانا در این عرصه ارج خواهند گذاشت. او را می‌توان به عنوان اولین پژوهشگر جدی تاریخ جنبش کارگری و چپ ایران به حساب آورد.

ما درگذشت آقای خسرو شاکری را به خانواده ارجمند شاکری (زند)، دوستان و همراهان ايشان، به خصوص برادر گرامی ایشان آقای علی شاکری (زند) تسليت می گوئيم.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

۱۲ تير ۱٣۹۴ – ٣ ژوئيه ۲۰۱۵