پزشکان بدون مرز: در غزه، شرایط زایمان وحشتناک است

اکثر بیمارستانها غیرقابل استفاده است، تعداد کمی قابل استفاده باقی مانده است، مخصوصاً در جنوب، اما تعداد بیماران و مجروحان و مادران در آستانۀ زایمان بسیار بسیار زیاد است. بنابراین بسیاری از زنان در جایی غیر از بیمارستان وضع حمل می کنند. من برخی را ملاقات کردم که کودکشان را در چادرهای خود به دنیا آورده اند، برخی دیگر حتی در دستشوئیهای اردوگاههای آوارگان پراکنده در سراسر رفح زایمان کرده اند . یک و نیم میلیون نفر اکنون در رفح پناهنده هستند که قبل از جنگ شهری دویست یا حداکثرسیصدهزار نفری بود.

هالا کُدمانی

روزنامه ليبراسيون (پاریس – فرانسه) ١٩ ژانويه ٢٠٢٤

ترجمۀ : شیدا نبوی

پزشکان بدون مرز :

در غزه، “شرایط زایمان وحشتناک است”

ـ به گفتۀ آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، روزانه بیش از 180 زن در نوار غزه زایمان می کنند.

مقدمۀ مترجم: ویرانی و وحشت، خونریزی و کشتار در فلسطین ادامه دارد. در این کشتار جنون آمیز هیچکس در امان نیست؛ زن و مرد، کوچک و بزرگ، به خاک می افتند، زیر آوار می مانند یا گرسنه و تشنه سرگردان می شوند. و در این مهلکه بار سنگینی بر دوشن زنان است، از دیدن مرگ و میر و کشته شدن عزیزان و نزدیکان، از فکر این که باید زیر وحشت بمب و موشک و آوار، پناهی احساسی باشند برای مردان و کودکان، تا تلاش در حفظ آنچه از خانواده برایشان مانده است ازگرسنگی و بی آبی، از بیماری و فقدان پزشک و دارو و درمان. اما زنان، علاوه بر همۀ اینها، بار سنگیتری نیز بر دوش می کشند: به دنیا آوردن موجود زنده ای که در بطن دارند و هر ساعت و هر لحظه می تواند ورود خود را اعلام کند؛ در همین شرایط دوزخی. 

خانم “پاسکال کویزارد”، هماهنگ‌کنندۀ اورژانس پزشکان بدون مرز در فلسطین، در شهادتی مستقیم و بی اغراق از مصیبت وضع حمل زنان در شرایط جنگی غزه حرف می زند. او از بیمارستانهای ویران ‌شده، از کمبود تجهیزات و از وضع فاجعه‌بار بهداشت در این منطقۀ جنگی می گوید. در این مطلب کوتاه اما گویا و هولناک می خوانید که:

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر تنها 13 بیمارستان از 36 بیمارستان در نوار غزه هنوز تا حدی فعال هستند. فعالیت پزشکان، در مقابل سیستم بهداشتی منطقه که در نتیجۀ  بمبارانهای اسرائیل از هم پاشیده، چالش پزشکی بسیار سختی است، به ویژه برای مراقبت از زنان باردار. بنا به اظهار آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، حدود 50000 نفر در فلسطین هستند که بیش از 180 زن هر روز زایمان می کنند. پاسکال کویزارد، هماهنگ کنندۀ اورژانس پزشکان بدون مرز (MSF) در غزه، وضعیت “فاجعه بار” آنها را کوتاه و روشن، برای لیبراسیون توصیف می کند:

در حال حاضر شرایط زایمان برای زنان در غزه وحشتناک است. اکثر بیمارستانها غیرقابل استفاده است، تعداد کمی قابل استفاده باقی مانده است، مخصوصاً در جنوب، اما تعداد بیماران و مجروحان و مادران در آستانۀ زایمان بسیار بسیار زیاد است. بنابراین بسیاری از زنان در جایی غیر از بیمارستان وضع حمل می کنند. من برخی را ملاقات کردم که کودکشان را در چادرهای خود به دنیا آورده اند، برخی دیگر حتی در دستشوئیهای اردوگاههای آوارگان پراکنده در سراسر رفح زایمان کرده اند . یک و نیم میلیون نفر اکنون در رفح پناهنده هستند که قبل از جنگ شهری دویست یا حداکثرسیصدهزار نفری بود.

او می‌گوید: “این زنان اگر آنقدر خوش شانس باشند که بتوانند در یک بیمارستان زایمان کنند، بیمارستانی است کاملاً شلوغ و آشفته و سه یا چهار برابر بیشتر از زمان قبل از جنگ زنان آمادۀ وضع حمل در آن هستند. بنابراین جایی برای نگه داشتن آنها پس از زایمان، برای مدت مناسب، وجود ندارد. وقتی زایمان طبیعی باشد، نیم ساعت و گاهی یک ساعت بعد از زایمان مرخص می شوند. اگر سزارین باشد، می توانند بین دو تا سه ساعت بمانند. سپس بیمارستان را ترک می کنند و به چادر خود باز می گردند، زیرا اکثر زنان و به طور کلی خانواده ها در چادر زندگی می کنند. بنابراین شرایط پس از زایمان فاجعه بار است.

برای این که زنان زایمانی ایمن و بهداشتی زیر نظر پزشک داشته باشند، باید بتوانند اندکی بیشتر در بیمارستان بمانند. به همین دلیل است که پزشکان بدون مرز برای نظارت بهتر پس از زایمان و امکان ماندن به این زنان و نوزادنشان قبل از بازگشت به چادر و سرپناه خود، زایشگاهی در بخشی دیگر از بیمارستان امارات ایجاد کرده اند.

گذشته از این، تهیۀ تجهیزات پزشکی در غزه بسیار دشوار است. برای این که بتوانیم مراقبتهای لازم از زنان، قبل از زایمان و بعد از آن را، به عمل آوریم، امکاناتمان بسیار محدود است. پزشکان بدون مرز دارای یک کلینیک بهداشتی اولیه و ابتدائی هستند که در آن یک پزشک متخصص زنان و یک ماما انجام این مراقبتها را بر عهده دارند. اما این، با توجه به تعداد افرادی که اکنون در رفح سرگردان هستند و زنده مانده اند، قطره ای در اقیانوس است. این تعداد تنها امکان مراقبت از چند نفر را فراهم می کند، اما اصلاً کافی نیست… بسیار کم است. کمکهای بشردوستانه و کمکهای پزشکی بیشتری در غزه مورد نیاز است. در نهایت، باید تأکید کرد که کمبود آب به ناچار منجر به عدم رعایت بهداشت می شود. بیشتر مردم غزه، مخصوصاً زنان، به خصوص زمانی که پریود می شوند، بسیار از آن رنج می برند. شرایط بهداشت قاعدگی وحشتناک است. تا همین اواخر نوار بهداشتی به مقدار بسیار اندکی در دسترس بود. اکنون مقدار کمی در بازار هست، اما بسیار گران است، بنابراین اکثر زنان نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. به طور کلی، شرایط زندگی و سلامتی در اردوگاهها برای زنان فاجعه بار است، چه باردار باشند و چه نباشند.

مادری در پناه چادر کودک خود را به دنیا آورده و در لگن با آبی اندک او را می شوید (رفح ـ 18 ژانویه 2024 ـ عکس از آژانس AFP )